Hvor lenge klarer palett-yngel seg uten mat?

Skal snart dra på juleferie og har et kar med palettyngel. De har vel vært frittsvømmende en mnd. tid og spiser alt...til og med malletabletter.

Jeg har kjøpt TetraMin Weekendfor...sånne sticks som man posjonerer etter hvor stort kar og antall fisk. Men har jo lest en del her at weekendfor ikke er å anbefale og at fiskene har godt av å faste. Men så har jeg igjen lest at yngel tåler faste dårlig. Så da har jeg et lite dilemma her.

Akvariet er 60l og godt innkjørt. Det er kun palettmamma og -pappa med barn + noen små ancitrus og eplesnegler.

Jeg blir borte i maks 5 dager.
Jeg kan bare si hva jeg hadde gjort

Jeg hadde satset på at småttisene finner nok å spise rundt omkring i karet fremfor å bruke weekendfór. Jeg har aldri brukt det selv, men har lest om nok folk som har kommet hjem til grumsete vann, nitritt og død fisk så jeg ville ikke tatt sjansen.

I et godt innkjørt kar er det mye mikroorganismer som vi ikke ser, men som fisken finner og kan spise. Jeg vil tro at det er større sjanse for at dårlig vann kan ta livet av de små enn litt mindre å spise. Det er som oftest ikke overflod i naturen heller

Men, jeg kan jo ikke garantere at alle klarer seg uten mat i 5 dager, så det er opp til deg hva du velger å gjøre
Hei og takk for svar!
Dessverre så var jeg nok litt sent ute med å poste et spørsmål her..for jeg hadde allerede dratt da du svarte.
Jeg prøvde meg med weekendfor som man posjonerer til antall fisk og liter. Kom hjem i dag til gullende rent akvarium og fortsatt masse småttiser. Vanskelig å telle, men ser ut som det er ca. like mange som da jeg dro.
Så fint at det gikk bra! Og ingen negative erfaringer med weekendfóret.

Jeg har aldri brukt det selv, men det kan vel sikkert være både forskjell på produsent og mye annet. Det er så få absolutter i akvarie-hobbyen at det er nok ikke noe som sier at det må gå galt med weekendfór heller

Du må gjerne legge inn både bilder og info om babyene etterhvert. Alltid moro å lese om!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap