Planter som gulner

Har en del planter i et 120 liters kar som står og kjører seg inn uten grus.
Nå skifta jeg begge lysrørene på lillejulaften, over til Life-Glo 20W og Sun-Glo 20W. Nå ser jeg at samtlige planter i karet har begynt og gulne og miste blader. Tilfører næring av typen Tropica Aquacare flytende.

Hva har jeg gjort galt?
Hva slags planter er det som gulner og mister blader ? Jeg hadde selv samme problemet for ikke så veldig lenge siden. Da hadde jeg 2 store vanlige sverdplanter som bare låg i vannet uten at jeg hadde festa de i grusen. Kan det kanskje ha noe med at røttene ikke får noe å feste seg i ?
Er iallefall Anubias, men de er festet på noen røtter, samt en del jeg ikke aner hva heter. De plantene som skal ned i grusen, står i grus i et lite plastkar, så er neppe det. Har også en rødlig plante. Og Valisneria da.
Kan legge til at Ph, er på 6,5 - 7 og GH er på 1-2
ingen andre som vet hva det kan skyldes?
Har du gjort noe med sirkulasjonen i karet? Mye sirkulasjon kan lufte ut for mye co2 slik at plantene sliter. Hvilken type TAC-gjødsel bruker du? Siden du enda ikke har fisk i karet så kan det faktisk bli for lite nitrat og fosfat til plantene. Dette er det bare TAC pluss som har, ikke den "vanlige". Kanskje du kan prøve å sørge for mer avfall i karet ved å fôre litt mer om det er nitrat og fosfat som er problemet.
Hmm, du sier noe der. Bruker den uten +, får begynne og fore litt i karet da og se om det bedrer seg litt. Er ganske sterk gjennomstrømming i det, bruker en Fluval + 4 i det og med kun planter i, er det ikke mye motstand i vannet akkurat.
Da kan det både skyldes lite co2 og lite makronæringstoffer. Begge deler får mine planter til å protestere. Du kan jo forsøke å plassere filteret litt lenger ned i karet og kjøre utblåset inn i veggen. Dette skulle også dempe sirkulasjonen i overflaten noe. Selv om sirkulasjonen lenger ned i karet fremdeles blir god så piskes ihvertfall ikke co2 ut ved overflaten og det hjelper på.

Når du skiftet ut lysrørene så ble antagelig plantene fristet til å vokse mer og da forbruker de også mer av både co2 og næring. Det er altså ikke rørene det er noe galt med. Er godt kjent med begge disse rørene og plantene vokser godt med de
Da får jeg prøve og strupe luftbobblene litt, samt senke det og sette utblåset mot veggen isteden da. Jeg var hele tiden 100% sikker på at jo mer bevegelse, jo bedre var det.
For mange fisker så stemmer det. Blant annet ciklidene fra malawi og tanganyika liker masse bevegelse og mye oksygen i vannet. Om du sjekker ut slike akvarier så vil du se at det sjelden er mye planter i slike oppsett. Blir det for lite bevegelse i vannet så vil det selvfølgelig ende opp med for lite oksygen til fiskene. En gyllen middelvei er greit når man både vil ha lykkelige planter og fornøyde fisk
Skal huske det du!
Ser imidlertid ut som om det er en plante som trives fint nå, begynner og bli litt rødlig på bladene, og den var helt grønn før, samt at den ikke ser gulaktig/begynt og visne. Tror jaggu jeg må få tatt bilder av dem(om jeg får det til) for og finne ut hva iallverden det er jeg har i karet mitt!
Det er alltid en fordel å vite hvilke planter man har slik at det går an å finne ut hvilke behov de har. Det gikk et lys opp for meg da jeg forstod at en plante ikke bare var en plante, men at de alle var forskjellige med hver sine krav til omgivelsene for å trives.
Hei Veronica! Har akkurat det samme problemet som du har, bare lurte på om du har fått tak i Tac+ i Bodø? Dyrebutikken i Sjøgata mente at det eneste jeg trenger er plantenæring, og det har jeg jo så da har jeg kommet like langt.. Har skrudd ned ganske mye på filtreringen, og det jeg lurer på, går det greit for filteret om jeg skrur det såpass mye ned? Det sliter ikke ekstra på det? Har typen Rena filstar xp2..

Håper det er greit at jeg spør her inne, å lage en ny tråd virker litt unødvendig
De tar det inn på beggeBuddyene og på Zoo & FRitid, jeg kjøpte en flaske 250ml av en her på akvaforum, men plantene mine kom seg etter at jeg begynte og "fore" dem, samt skrudde av diffusoren på Fluval + 4 filteret mitt. Gjødsler nå med 7ml(halv dose) Tropica Aquacare + hver uke. Plantene er grønne og fine nå, samt at jeg må faktisk luke dem. Co2 står som neste
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap