Hjelp, rotor i pumpa mi er ødelagt

Under et vannbytte i dag så sugde den utvendige pumpa mi luft, dette gjorde at bladene på rotoren knakk. Det er bare såvidt at det drypper vann igjennon nå, og jeg får jo ikke handla ny rotor før i morgen.
Spørsmålet er, vil bakteriene i pumpa dø?
Pumpen er av type Eheim ecco pro 130
jeg har en liten backup pumpe i karet fra før men er ikke sikker på om den er helt innkjørt enda, men det er jo bedre enn ingenting
Har du en annen pumpe slik at du med denne kan pumpe vannet gjennom det eksterne filtret ditt?
Det er best du kobler fra pumpen som ikke virker. For noen uker siden så dro jeg med ett uhell ut kontakten på en innvendig pumpe og det gikk ikke mer enn en dag eller to før fiskene begynte å dø. Bakteriene i filtermassen trenger gjennomstrømming eller så blir det ei nitrit bombe.
Tips: Ta ut filtermaterialet, la det dryppe fra seg det verste, putt det i en plastposte og knyt igjen. Åpne posen hver 6-12 time for å lufte filtermaterialet.

Da tror jeg du kan holde filtermaterialet i live i noen døgn. Selv om det ikke får næring og dermed vil begynne både å dø ut og "gå i dvale", vil det hjelpe å oppbevare det i fuktig luft fremfor vann, pga at luft inneholder mye mer oksygen.
Bjørn Aspen
Under et vannbytte i dag så sugde den utvendige pumpa mi luft, dette gjorde at bladene på rotoren knakk. Det er bare såvidt at det drypper vann igjennon nå, og jeg får jo ikke handla ny rotor før i morgen. Spørsmålet er, vil bakteriene i pumpa dø? Pumpen er av type Eheim ecco pro 130 jeg har en liten backup pumpe i karet fra før men er ikke sikker på om den er helt innkjørt enda, men det er jo bedre enn ingenting
Bra du har en backup.
Bakteriene i den pumpen med brukket rotor kan du bare ønske lykke til på reisen..de får du ingen glede av--de dør etter relativt kort tid med mindre du kan la den stå å dryppe som du sier, til du får tak i ny rotor.
Hei alle, takker så mye for svar.
Det er en ørliten gjennomstrømming i pumpa, jeg har latt den stå på å dryppe.
Sitter nå på nattvakt og kommer til å reise rett der i fra til Tam Alna for å handle rotor med en gang de åpner i morgen. Får følge nøye med på vannverdiene framover å håpe at nitritten holder seg borte

God jul til alle
Bjørn
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap