Ph på 5...dette er vel ikke bra?

Jeg har et kar på 110 l. som det er nå 2 md siden jeg satt opp. Jeg har passelig med fisk i tror jeg. Der blandt 1 pleco, 9 neon tetra, 4 platy, 1 sverddrager, 5 bunnfisk og to perle gurami. Har tatt vann prøve i dag med følgende resutater.

PH: 5
NO2 : 0

Noen som har råd om hva jeg kan gjør til å heve PH verdi?
Jeg har en del alge som vokser på plantene kan det ha sammenheng med PH verdi? Noen råd til gode algespiser?

PH på 5 er rimelig surt, ja. Høyst sannsynlig har du noe i karet som senker PH. Har du målt PH i springvannet?

Hvis du er sikker på målingen så er det en fordel om du kan heve pH med en gang. Hvis dere har natron i krydderhyllen kan dette benyttes. Det er ikke mye som skal til så 1/5 teskje vil heve pH til over 6 hos deg.

Med så lav pH risikerer du at filterbakteriene tar kvelden. Du bør måle nitritt en tid fremover for å sjekke om dette har skjedd.
PH i springen ligger på 6
Otocinclus og Ancistrus er gode algespisere. PHen din er jo gull for mange søramerikanske dvergciklider og tetraer. Alger kommer fort om man har greit lys og lite algespisere.
Jeg tror det er PHen din er litt lav til sverddrager, men de andre skal kunne klare seg fint. For å øke PH kan du vel bruke gips og natron. Bare husk å øke sakte, ikkeno vill helling oppi =)

Da gir du kH og pH en dytt med natron. His den lave pH i kranvannet er en permanent sak så bør du kjøpe inn natron bikarbonat fra for eksempel Webzoo.
Er det noen fare for at fiskene får sjokk om man putter i si en skje med natron og pH øker?? De kan jo det om det blir pH dropp, men det gjelder kanskje ikke andre veien??
Hva er forskjell på natron bikarbonat fra en dyrebutikk og natron man har i skapet?

All endring av vannverdier bør skje forsiktig. Når man har veldig lav pH så har man også omtrent null i kH. Dette betyr at pH vil stige raskt når man tilsetter bikarbonat. Dette er ikke til å komme forbi. Fiskene tåler bedre at pH økes raskt enn at den senkes raskt. Normalt vil fisker som lever i elver ha denne tilpassningen siden de opplever regntid mere dramatisk enn de som lever i innsjøer.

I prinsippet er det ikke noe forskjell på natron kjøpt i butikken enn natron bikarbonat kjøpt i webbutikk. Den store forskjellen er prisen da dette er veldig billig i webbutikker. Spesielt hvis man har noe annet man skal ha da frakten blir stort sett den samme.
Geir Kristiansen
All endring av vannverdier bør skje forsiktig.


Dette er et veldig vesentlig poeng!
På noen internasjonale forum er PH ansett som en relativt uvesentlig vannverdi i seg selv. Det alle er enige om, er at dramatiske endringer kan være skadelig.
Ny test
Har tilsatt litt natron og har tatt ny måling av PH den har steget fra 5 til 6? Burde jeg tilsettet ytterlig natron eller kanskje ventet litt ?
ph rundt 6 holder vel? vet nå ikke hva fiskene skal ha, men 6 holder vel.

Du bør nok gi den en liten dytt til, men det kan vente en dag. PH verdier rundt 6 er ikke noe man bør ha hvis man ikke måler ofte. Jeg har elektronisk måling slik at jeg kan sjekke verdiene mange ganger om dagen. Du vet aldri når denne synker slik at da er det en fordel å ha den litt oppe på 6 tallet. 6.7 er et fint nivå hvis man ikke har fisk som bør ha lavere. Når man benytter bikarbonat for å øke pH så øker man også kH og dermed får man em mere stabil pH. Normalt legger man kH mellom to og tre så lenge man ønsker en pH under 7.
@ Skriver og Geir:


Jeg hadde samme problem: Satte opp et 60L-akvarium med dekor, grus og planter (alt ble møysommelig skylt før bruk) sent på julaften. Målte pH på vannet fra springen til ca. 5,5. Målte pH igår i akvariet, da var den 5,5.

Tilsatte 1/5 teskje natron i går men målt pH i dag var den samme. En teskje til senere og den er nå på pH 7. Ser ut til at det er mer liv laga nå for å kunne fremme veksten til de snille bakteriene. =)
Har tatt en ny test idag PH er på 6,5 men KH er på 0....burde jeg gjør noe med dette eller er det greit. Alle de andre verdier var fine.

En liten dert med bikarbonat hver gang du bytter vann så vil dette fungere greit.
Takk for rask tilbakemelding. Skal følge ditt råd.
Hvordan måler man PH,KH og Nitrit?
Platy-fan
Hvordan måler man PH,KH og Nitrit?


Du må kjøpe noe som heter dråpe-tester. Det finnes strips også, men de er ikke til å stole på i det hele tatt. Derfor anbefaler jeg at du kjøper én test for ph, én for kh og en for nitrit. Det får du kjøpt i dyrebutikk eller på nettet. I pakningsvedlegget står det hvordan du tester. (F. eks. 5 ml. vann, tilsett 7 dråper testmiddel og se hvilken farge det blir opp mot "fargekartet" som følger med. Du bør ha en test for gh også.
Jeg glemte GH også. Takk for raskt svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap