Syk texas ciklide?

er det noen som vet hva som feiler texas cikliden min?den har bare en hvit tråd/skjell lignenes ting me ryggfinnen?men ellers ingen spesielle symptomer på noe sykdom..er det noe jeg kan jør får å forhindre eller få fisken min frisk igjenn???=)=)=)
Hei.
Vanskelig å vite ut ifra beskrivelsen. Første jeg tenkte på var fiskelus.
Får du til å ta et bilde av fisken og legge inn her?
Driver fisken og klør seg?
Har du sett i sykdomsartikkelen her?: Sykdom i akvariet.
Kanskje du finner en beskrivelse som passer.

Hei
jeg har vert inne og lest litt på sykdom,og jeg trodde og det kunne være fiskelus,men han har ingen symptomer og ser frisk og rask ut,så jeg får d ikke helt til og stemme.vett du om d er noen sykdommer som smitter lett over på texas ciklider spesielt eller om di har noen spesielle "ritualer" som kan foresake en sånn skade?jeg skal prøve og ta bilde,men det er litt vanskelig pga "parasitten" er veldig liten og vanskelig og se..jeg er ny på markede når det gjeller texaser så vis du har noe nyttig info om dem setter jeg pris på dettusen takk=)
Fisken trenger ikke å vise noen som helst tegn selv om den har fiskelus.
En lus på en fisk med litt størrelse er ikke til særlig plage for fisken.
Hvis det er fiskelus kan denne enkelt fjernes vha at fisken fanges opp og legges i et vått håndkle og så fjerner du parasitten med en pinsett.
Deretter renser du "såret" med en q-tip med pyrisept og lar denne virke i noen sekunder før du setter fisken tilbake i akvariet.
Bare pass på at du ikke søler pyrisept i øynene eller gjellene til fisken.
Jo før du fjerner parasitten jo bedre. Hvis den har en eggsekk som ennå ikke har åpnet seg slipper du at du får "fullt" karret av fiskelus.
Hold oppsikt med all fisken i karret og se spesiellt etter lus rundt finnebasene - det er her de liker å feste seg.
Skulle det være at det er flere lus i karret kan det behandles med f.eks. gyrotox samtidlig som all fisken plukkes opp og renses for lus.
Dette kan være litt av en jobb med med tolmodighet så funker det til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap