Hvit utvekst på gullfisk

Kom hjem i dag og fikk se at den ene fisken min hadde fått en hvit utvekst på den ene siden sin. Den hadde tiligere "bare" en kul der i samme farge som fisken ellers. Ser ut som han har sår eller noe ligdene.
Hva kan det være?
Er det smittsomt for de andre fiskene?
Hva kan jeg gjøre?
Jeg vill tro at det er hvitprikk:

[QUOTE=Frank Angel]
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.


Men let gjennom denneartikkelen
Nei tror ikke det kan være det,siden Prikken er ganske stor ca 5 mm
hei.. har i dag også sett en prikk, utvekst på gjellen til en av mine maskepansermalle. ser ut som det har vokst ut av gjellen.. kan minne om en svulst.. ingen andre fisk som har det.. lurer på hva det er..
Kan det være vanlig sopp da ?


Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000
jeg har vært i kontakt med vår lokale dyrebutikk, de sa at det ikke hørtes ut som det kunne være sopp, men gud veit.. de sa vi skulle følge med!
Line88
hei.. har i dag også sett en prikk, utvekst på gjellen til en av mine maskepansermalle. ser ut som det har vokst ut av gjellen.. kan minne om en svulst.. ingen andre fisk som har det.. lurer på hva det er..


Det står om svulster i artikelen om sykdomm som Frank Angel har skrevet:

Svulster:
Svulster kan oppstå både inn og utvendig på fisken. Utvendige svulster vil fort vises som en "klump". Innvendige svulster vil ikke vises før dem er blitt så store at dem endrer fiskens fasong. Hvordan fisken reagerer på svulsten(e) er svært ulikt. Svulster er det ikke mulig å fjerne, så sterkt angrepet fisk\ fisk som tydelig lider bør avlives.
Ser den noenlunde slik ut? Min fisk så slik ut, den hadde en kul som kom og gikk. Til slutt døde den, dessverre. Er fortsatt ikke helt sikker på hva det var...
ja, det kan ligne på den.. men har avlivet den nå.. tilfelle det var noe annet rart... hadde vel dødd uansett..
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap