- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tåpelig høy ph
Tåpelig høy ph
Testet nettopp pH i dammen min, og ble litt sjokkert for å si det sånn. Som dere ser av bildet ligger den rundt 8.4-8.8 (eller høyere - testen går ikke høyere).
Jeg lar stort sett regnet ta seg av oppfylling og vannbytter, men innimellom fyller jeg på med kranvann med pH 7.8, og det er det dammen har ligget på når jeg har testet tidligere. Forrige gang jeg testet var 2-3 måneder siden.
Noen som har en teori?
(Fiskene har det helt utmerket forresten.)
Jeg lar stort sett regnet ta seg av oppfylling og vannbytter, men innimellom fyller jeg på med kranvann med pH 7.8, og det er det dammen har ligget på når jeg har testet tidligere. Forrige gang jeg testet var 2-3 måneder siden.
Noen som har en teori?
(Fiskene har det helt utmerket forresten.)
Postet 29.12.08 kl 07:42
Du må si mer om hva du har i akvariet først, hva slags grus, stener, annet....
Hvorfor bruker du regnvann? og hva er PH-en på regnvannet du bruker? Hvor ofte bytter du vann og hvor mye? Du burde også teste på nytt hva kranvannet har i PH. Hvis Ph i kranen varierer så bør du eg. måle hver gang du bytter vann for å ha kontroll. Store ph svingninger er ikke så bra for fisken.
Har du forresten kontrollmålt en gang til? Gjør ofte det hvis jeg får rare verdier.
Hvorfor bruker du regnvann? og hva er PH-en på regnvannet du bruker? Hvor ofte bytter du vann og hvor mye? Du burde også teste på nytt hva kranvannet har i PH. Hvis Ph i kranen varierer så bør du eg. måle hver gang du bytter vann for å ha kontroll. Store ph svingninger er ikke så bra for fisken.
Har du forresten kontrollmålt en gang til? Gjør ofte det hvis jeg får rare verdier.
Postet 29.12.08 kl 12:19
Postet 29.12.08 kl 13:37
Endret: 29.12.08 kl 13:38
Postet 29.12.08 kl 13:40
Sandstein? Hvilken farge har de? Gulbeige-hvite?
PS! Hvis du kan, test KH i dammen din. Det kan vise forklaringen på den høye ph'en. Hvis ikke KH er høy, er ph-testen feil. Da kan det være noe i dammen som "lurer" testen. Men kontroller kh først og fremst. Er den høy, er det nok noe som avgir kalk i vannet.
PS! Hvis du kan, test KH i dammen din. Det kan vise forklaringen på den høye ph'en. Hvis ikke KH er høy, er ph-testen feil. Da kan det være noe i dammen som "lurer" testen. Men kontroller kh først og fremst. Er den høy, er det nok noe som avgir kalk i vannet.
Postet 29.12.08 kl 13:51
Endret: 29.12.08 kl 13:52
Postet 29.12.08 kl 14:05
Postet 29.12.08 kl 14:06
De steinene er jo ganske lyse. Du kan jo ta en av de mindre stenene i en bøtte vann og teste ph på vannet vannet før og noen timer etter stenen er hatt i. De ser jo ikke ut til å komme i kontakt med ehh...DAMMEN , men hvis det regner kraftig så siver det sikkert vann fra bakken som kan påvirke vannet i dammen?
Ville også forsøkt å samle litt regnvann og testet vannverdiene på det.
Ville også forsøkt å samle litt regnvann og testet vannverdiene på det.
Postet 29.12.08 kl 14:11
Postet 29.12.08 kl 14:23
Endret: 29.12.08 kl 14:23
De ser jo ikke ut til å komme i kontakt med ehh...DAMMEN , men hvis det regner kraftig så siver det sikkert vann fra bakken som kan påvirke vannet i dammen?
Vi har hatt et par stormer de siste 2 mnd hvor dammen har oversvømt så mye at vannet har kommet såvidt i kontakt med steinene, men kun i korte perioder, og ganske sjelden at det skjer.
Ville også forsøkt å samle litt regnvann og testet vannverdiene på det
Jepp, skal gjøre det, og teste med steinene.
Er det brukt betong noe sted i forbindelse med anleggingen av dammen?
Nå vet jeg ikke hvor mye det regner i den delen av Australia der du bor
Nei, ikke noe betong noe sted i nærheten av dammen. Det regner som regel 1-3 dager i uka, men sjelden så mye at dammen oversvømmes. Det fordamper så mye vann i løpet av en dag at regnet som oftest ikke kan fylle på nok.
Sandsteinene ser faktisk ut som kalkstein. Ingen slike nede i selve dammen, altså?
Faller kalkstein fra hverandre hvis man er litt røff med dem? Hvis ikke er det sandstein. De går i biter når man bruker litt styrke... til og med svake lille jeg klarer å ta dem fra hverandre
Ingen i dammen nei.
Postet 29.12.08 kl 14:54
Høres ut som du har sandstein.
Syntes det hørtes veldig ut som at noe av betong påvirker vannet. Er jo også mulig at det siver litt og litt til hver gang det regner, og at det så bygger seg opp en høy PH fordi det hele tiden fordamper vann fra dammen.
En mulighet kan jo være å ha en liten pumpe som kan pumpe vann ut av dammen når det regner, dersom det ikke er for mye tilsig, vil det muligens hjelpe. Ellers ville jeg tatt en tur ut i regnvær for å se hvor evt tilsig kommer ifra.
Syntes det hørtes veldig ut som at noe av betong påvirker vannet. Er jo også mulig at det siver litt og litt til hver gang det regner, og at det så bygger seg opp en høy PH fordi det hele tiden fordamper vann fra dammen.
En mulighet kan jo være å ha en liten pumpe som kan pumpe vann ut av dammen når det regner, dersom det ikke er for mye tilsig, vil det muligens hjelpe. Ellers ville jeg tatt en tur ut i regnvær for å se hvor evt tilsig kommer ifra.
Postet 29.12.08 kl 15:09
Hmmm... er en betongdings i et hjørne av hagen, men skjønner lissom ikke helt hvordan vannet skulle komme i kontakt med den første og deretter havne i dammen...
Typen foreslo faktisk et system som hindrer oversvømmelse.. Husker ikke helt prinsippet nå, men det var noe avrenning osv.. Kanskje jeg skal få litt fortgang i det
Men jeg skal hvertfall kjøpe KH-test, så får vi se... Siden fiskene ikke plages i det hele tatt heller jeg litt mot teorien om at det er noe som lurer pH-testen.
Typen foreslo faktisk et system som hindrer oversvømmelse.. Husker ikke helt prinsippet nå, men det var noe avrenning osv.. Kanskje jeg skal få litt fortgang i det
Men jeg skal hvertfall kjøpe KH-test, så får vi se... Siden fiskene ikke plages i det hele tatt heller jeg litt mot teorien om at det er noe som lurer pH-testen.
Postet 29.12.08 kl 15:21
MvjnzHmmm... er en betongdings i et hjørne av hagen, men skjønner lissom ikke helt hvordan vannet skulle komme i kontakt med den første og deretter havne i dammen... Typen foreslo faktisk et system som hindrer oversvømmelse.. Husker ikke helt prinsippet nå, men det var noe avrenning osv.. Kanskje jeg skal få litt fortgang i det:) Men jeg skal hvertfall kjøpe KH-test, så får vi se... Siden fiskene ikke plages i det hele tatt heller jeg litt mot teorien om at det er noe som lurer pH-testen.
Tviler på at det er betong om det ikke er noe like ved dammen.
Vil anta at det er sandsteinen som inneholder noe karbonat eller kalk, og siden kalksteinen er veldig porøs, vil den lekke stoffer når det regner.
Sikkert smart å ha et avrenningssystem, da vil litt av vannet bli byttet ut hver gang det regner, og verdiene bør stabilisere seg på et lavere nivå.
Vannkjemi er ikke min sterkeste side, men kalk alene skal vel ikke kunne gi høyere PH enn 7.5 ellerno. For å få den høyere må det karbonat til.
Det at fisnene har det fint, kan også tyde på at dette er noe som har skjedd over lengre tid, og at de har vent seg til det. Pass på at du ikke endrer verdiene for kjappt i iveren etter å få lavere PH.
PS: Dersom du måler regnvannet, skal PH pr definisjon være 7.
Hmm. Kom akkurat på noe... Det er ikke nødvendigvs være slik at noe tilføres når det regner, det kan like gjerne være støv/sand som blåser oppi dammen når det er tørt.
Postet 29.12.08 kl 15:30