Ancistrus

hvor mangen treng eg/bør eg ha på 180l?
Du trenger/må ikke ha noen

All fisk tar opp plass i akvariet, så jeg plukker fisk jeg har lyst til å ha, slik at ikke plassen jeg har til fisk går med på fisk jeg egentlig ikke har så lyst til å ha

Det er ikke slik at du MÅ ha ancistrus i et akvarium Men vil du ha ancistrus (fordi du liker fisken) kan du såklart ha den!! Hvor mange du kan eller bør ha overlater jeg til noen andre å svare på, kjenner ikke fisken godt nok til å gi noe svar på det. Det vil helt sikkert komme an på hvor mange andre, og hvilke typer fisk som også lever på bunnen du vil ha
Ancistrus er bra som algespiser, men i en 180 liter med innebygget filter så er det begrenset hvor mange fisker totalt du kan ha...

Eksempel på gode algespisere er:

Ancistrus
Siamesisk Algespiser (SAE)
Otto

Du bør ha noen få algespisere som du setter inn i akvariet før du begynner med andre fisker. Dette for å få prosessen i filteret ditt i gang, så det kan takle en større belastning.
Er ikke helt enig med deg der om å sette inn algespisere før du setter inn andre fisker. Algespisere er heller ikke glad i nitritt, så ikke sett i noe fisk før du er sikker på at nitrogensyklusen er i gang. Noen bruker ørsmå doser fiskefor for å få filteret i gang. Otto er veldig ømtålig for vannverdier og bør kun settes i godt innkjørte akvarier.
liv_65
Er ikke helt enig med deg der om å sette inn algespisere før du setter inn andre fisker. Algespisere er heller ikke glad i nitritt, så ikke sett i noe fisk før du er sikker på at nitrogensyklusen er i gang. Noen bruker ørsmå doser fiskefor for å få filteret i gang. Otto er veldig ømtålig for vannverdier og bør kun settes i godt innkjørte akvarier.


Jeg bruker alltid å sette inn algespisere i begynnelsen, med hyppigere vannbytter enn vanlig... noe som har fungert bra her.
Har også satt inn en liten gruppe med stimfisker som guppy eller platy til å begynne med for å få i gang syklusen. Men jeg er enig med deg Liv_65 at noen algespisere er ømfintlige for nitritt.
________________________

Så tilbake til spørsmålet til trådstarter, så er det egentlig ingen fasit på hvor mange ancistruser du har i en 180 liter, men det bør ikke være for mange... Du kan ha en del flere dersom du har ekstra filtrering som tar seg av avfallstoffene som feks et ekstra utvendig filter.
Enig i at det kan fungere, men krever hyppige vanntester og vannbytter Greit for viderekomne, men tryggest å la være for de som ikke er så drevne.

Finnes ikke noen fasit for hvor mye algespisere du skal ha. Det viktigste er å vurdere om det er fisk du har lyst på eller bare mener du må ha? Kraftig plantevekst (start med hurtigvoksende planter), gode vannbytter (ca 1/3 i uka), ikke fore for mye og ikke for mange lystimer (jeg har 10 timer hos meg) er alle tiltak som hjelper deg å holde algene unna. Ellers finnes det jo også reker som spiser alger.
Plussmedlem
Hvis Ancistrus er ønsket deres så synes jeg at to stykk holder.
Kjøper du en hann og en hunn så blir de gjerne fort flere også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap