Biltema sand

i dag har vi kjøpt biltema sand til akvariuet, dyrebutikken på storsenteret var stengt enda, så vi gadd ikkje vente lenger på å få tak i sort sand

men bør ein vaske / skylle /koke sanden før vi tar de i akvariumet?
som regel ikke nødvendig, jeg hadde oppi sanda uten å skylle. noen ganger er man uheldig og får sand som støver mer enn normalt, men dette legger seg ganske kjapt
Jeg har biltemasand i nesten alle karene mine, og har aldri skylt den

Men, etter litt prøving og feiling har jeg funnet ut at det enkleste er faktisk å ha i vannet først, og ta i sanda etterpå.

Jeg bruker et litersmål som jeg fyller med sand, dypper det litt under vannoverflaten slik at lufta kommer it og vannet fylles rundt sanda, så fører jeg litersmålet ned på bunn og tømmer det sakte ut.

Det blir kanskje litt grått vann en time eller to, men ikke noen ekstreme saker, også blir det klart som dagen
Inaktiv bruker
Ingebjørg
i dag har vi kjøpt biltema sand til akvariuet, dyrebutikken på storsenteret var stengt enda, så vi gadd ikkje vente lenger på å få tak i sort sand men bør ein vaske / skylle /koke sanden før vi tar de i akvariumet?

Hvilken korning har du på sanden, og det er sand du har kjøpt ikke AL-cilikat?

Det er en vesentlig forskjell på det.
kairo
[QUOTE=Ingebjørg]i dag har vi kjøpt biltema sand til akvariuet, dyrebutikken på storsenteret var stengt enda, så vi gadd ikkje vente lenger på å få tak i sort sand men bør ein vaske / skylle /koke sanden før vi tar de i akvariumet?

Hvilken korning har du på sanden, og det er sand du har kjøpt ikke AL-cilikat?

Det er en vesentlig forskjell på det.

står bare blåsesand
og kornstr 0,1- 0,7 mm
Åh. Jeg leste det annerledes, jeg...

Dere kjøpte vel ikke den svarte biltemasanda? Den egner seg ikke i akvarium. Det være den lyse biltemasanda.
Inaktiv bruker
Ingebjørg
står bare blåsesand og kornstr 0,1- 0,7 mm


Den er veldig finkornet da.

Bruker selv 0,2-1,0 mm og den er veldig finkornig

ElinH
Åh. Jeg leste det annerledes, jeg... Dere kjøpte vel ikke den svarte biltemasanda? Den egner seg ikke i akvarium. Det [I]må[/I] være den lyse biltemasanda.


nei, kjøpte den lyse
Da er det greit Det var slik jeg leste det først også, men så ble jeg usikker hehe
kairo
[QUOTE=Ingebjørg] står bare blåsesand og kornstr 0,1- 0,7 mm


Den er veldig finkornet da.

Bruker selv 0,2-1,0 mm og den er veldig finkornig



den var faktisk heilt perfekt!
var veldig fornøyd med den, mer fornøyd enn eg trodde eg kom til å bli!

skal legge ut bilde senere, når vannet har klarnet =)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap