Hvilket filter

er "best"
hører at filteret som følger med juwel vison akvarium ikkje er så bra, og at med eit bedre filter kan en ha meir fisker?
Det kommer jo an på akvariestørrelsen.

Sånn helt generelt kan du se på hva produsenten sier om sitt filter. Halver det de sier om maks akvariumstørrelse, så er det omtrent et passende filter.

Dvs at et filter til 100 liters akvarium bør minst være oppgitt å passe til et akvarium på 200 liter.

Jeg synes vel at i akvarier over 100 liter bør en vurdere utvendig filter. Innvendige filter har som regel ikke plass til nok filtermateriale til at filtreringen blir bra nok. Men det finnes like mange meninger om dette som akvarister
Inaktiv bruker
Ingebjørg
er "best" hører at filteret som følger med juwel vison akvarium ikkje er så bra, og at med eit bedre filter kan en ha meir fisker?


Hei igjen Ingebjørg.

Bruk det filtret du har i karet for juvelfiltret er bra. Det du kan gjøre er å bestille et større powerhed fra feks webzoo på 1500 l/t og sett inn dette istedenfor powerheaden som følger med.
Hvis du skal ha mye fisk i karet og maller kan det være på sin plass med et utvendig filter i tilegg.
Mye avgjøres av type fisk og antall.
Jeg har en sirkulasjon på teoretisk 4200 l/t men så har jeg en del maller som er noen ordentlige "drittsekker" også.
vi har så langt satset på discus og på tetra
usikker på hvilken andre fisker vi skal ha

fikk ikkje opp noen treff når eg søkte på powerhead på webzoo
Inaktiv bruker
Ingebjørg
vi har så langt satset på discus og på tetra usikker på hvilken andre fisker vi skal ha fikk ikkje opp noen treff når eg søkte på powerhead på webzoo

Å ikke det?

Vel, her er en link.
takk for linken
merkelig det ikkje kom noe opp når eg søkte, jaja =)
Plussmedlem
Juwel-filteret er ikke spesielt bra. Men det blir betydelig bedre hvis du skifter ut svampene med Juwel Cirax.

180 liter er for lite til voksne diskus, men kan brukes som oppvekstkar til en liten gjeng.
Diskus er ikke spesielt glad i mye sirkulasjon. Det bør du tenke på hvis du planlegger en større sirkulasjonspumpe og ekstra utvendig filter.
Det beste alternativet er å fjerne den svarte Juwel-boksen og erstatte denne med et godt utvendig filter. F.eks. Eheim 2028.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap