Er det vits å begynne med et 25liters akvarium når du vil ha det som hobby. det høres litt logisk.

????? Kanskje litt pinlig og teit spørsmål?
Tja - til kirsebærreker eler boraras-arter, kanskje.

Seinere kan en 25-liter være et flott sted for corydorasyngel å vokse opp, for eksempel

Men hvis det er ciklider som scalarer osv (f.eks) du er fasinert av og vil drive med, er ikke 25literen særlig til nytte egentlig.
Neida, ikke pinlig og teit (men fortsatt et overskudd av spørsmålstegn, her hehe).

Det høres kanskje logisk ut å starte i det små. Det er jo sant for de fleste hobbyer. Men ikke akvariehobbyen.

I akvariesammenheng betyr faktisk størrelsen noe! Og her gjelder "jo større, jo bedre".

En som aldri har hatt akvarium før bør ikke starte med noe mindre enn 80 liter, helst 100 liter eller mer. Høres mye ut? Etter en måned virker det bittelite, jeg lover

Små akvarier er faktisk mer en utfordring for viderekommende, og ikke en fin inngangsportal for nybegynnere.

Og hvorfor er det slik? Jo, fordi jo mer vann du har å stelle med, jo enklere er det å holde jevne, og gode vannverdier. Det skal ikke mye til før det blir full kræsj i to vaskebøtter med vann. I 100 liter skal det litt mer til før alt går skeis. En annen ting er at nybegynnere gjerne vil ha mange fisk. Og i en 25 liter kan du kanskje ha en fisk.

Det er alt for mange som har tenkt som så at "akvarie er nok morsomt. Men jeg starter i det små så jeg ser om jeg liker det". Og fått hele gleden knust fordi fisken dør, vannet lukter og problemene står i kø

Hadde disse startet med et større kar, hadde sjansen vært større for at de hadde funnet gleden ved denne flotte hobbyen

En kar på 100 liter trenger ikke å koste all verden, spesielt ikke om du leter litt i annonser og får tak i et brukt akvarium. Ikke noe problem å få komplette kar i den størrelsen, med alt utstyr, for 1000 kroner. Og et knøttlite et koster fort mange hundrelapper det også
Jeg ville begynt større enn 25 liter. Begynte selv med 90 liter, og den ble veldig raskt for liten

Men tror folk overdriver veldig når de sier man bare kan ha 1 fisk i en 25 liter, og kun en eller to arter som vil trives. Mange killier trives i kar på den størrelsen, og kan holdes i trioer for eksempel. Hadde selv 5 stk i en 22 liter, og de er så små at de forsvinner nesten i en slik vannmengde. Trestripet knurregurami skal ha 30 liter i følge fiskebasen, og kan trives i en 25 liter hvis den tilrettelegges for guramien. Mange bettaarter vil trives bra i en 25 liter (disse får ofte bare 10-15 liter hos oppdrettere).

På bunnen kan man ha reker eller snegler. På utenlandske sider ser man ofte at de minst coryartene holdes i 10-20 liter, og formerer seg som bare det i disse bittesmå karene, men siden jeg ikke har noen erfaring med coryer selv kan jeg ikke anbefale det.

Selv om det er veldig begrenset hva man kan ha i en 25 liter, er det mer å velge mellom enn man ofte får inntrykk av her inne.

Hvor stort kar du vil ha kommer an på fiskene du er interessert i. Hvis du er interessert i små stimfisker, killier eller bettaer holder det lenge med 25 liter, bare kjøpe mange små kar istedenfor ett stort

Men det er vel litt vanskelig å vite hva man kommer til å bli mest interessert i (tok meg 10 mnd), så jeg anbefaler et med litt størrelse på så har du mer valgmuligheter.
Joda, jeg er enig i det, Mvjnz. Angående killi og trio.

Men, jeg vil ikke anbefale det til en som er ny med akvarium og kanskje ikke har hørt om nitritt før. Jo flere fisk, jo mer "søl", og det er vanskelig nok som det er å holde stabile, gode vannverdier i et så lite kar.

Med 80 liter eller mer har de en liten buffer å gå på, så ender ikke akvariehobbyen i frustrasjon og fortvilelse over sykdom og død fisk
Jepp, enig i det, og anbefale større også, men ville bare påpeke at en 25 liter ikke er nærmest ubrukelig

Og hvis man kjører inn karet skikkelig er det heller ingen grunn til at små kar ikke skal gå bra for nyebgynnere. Jeg hadde en 15 liter som nybegynner og hadde aldri problemer med den, pga jeg leste her inne.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap