Tips til oppsett i 120 liter's et eller annet og 12 liter's rekekar

120 literen

Har et 120 liter's Wromak kar stående halvveis til innkjøring(kun en Fluval +4 og planter i det nå) Eneste jeg vet 100% sikkert, er at jeg skal ha sort grus(dvs sand fra Akvastabil som heter "Hailey") Ellers har jeg tenkt litt på og fylle det med røtter(mangrove og red moore) eller pøse på med skifer og lage hyller, huler og slikt. Fiskene skal foreløpig kun være ett par Ancistrus og Honninggurami, samt en del snegler. Ellers har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal innrede det.

12 literen


Har en 12 liter stående, uinnredet også. Her skal jeg ha reker og snegler, siden det er for lite til noe annet. Kampfisk vil jeg ikke ha, så reker og snegler er tingen i år, eller skal jeg si nesteår Har vurdet og legge knust skifer i bunnen, sammen med noen røtter, eller lavastein(både store biter og knust lavastein( 0,5-1,5cm) Plantene blir hovedsakelig Javamose og Riccia oppi her.

Så lurer jeg. Er det noen av dere som har noen finfine tips og forslag og komme med?
Når det gjelder 120 literen så ville jeg ha valgt innredning ut fra fiskene du velger. Ancistrusen vil gjerne ha noen huler å gjemme seg i. Guramiene liker tett vegetasjon og aller helst en del flyteplanter. Ellers så kan du prøve å sjekke ut medlemmenes akvarier (under akvarium øverst på siden) og hvordan de har innredet sine kar på omtrent samme størrelse. Anbefaler også de linkene som ligger under aquascaping i lenkesamlingen øverst på siden. Masse inspirasjon å finne der.

12 literen er veldig liten så det blir en utfordring å innrede på en god måte uten å stjele for mye plass. Mose er et must til reker mener jeg, men ellers kan du kanskje finne litt inspirasjon ved å titte på [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_to=15&thumbs=1&size_from=&aquariumtype_id=&path=&orderby=image&]disse [/URL]småkarene opp til 15 liter (ser det har sneket seg med enkelte større akvarier også).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap