Joakims våte drømmer (side 12)

RuthA e Bakk
Er vel ikke den rette til å råde deg ang hvem som passer best med corydoras. Kanskje om du legger ut spørsmål i en egen tråd så får du noen matnyttige innspill. Jeg er selv i tenkeboksen for hvem jeg skal ha sammen med cory. Tror jeg skal ha reker der i tillegg, men hvem ellers? Ikke peiling enda.


kansje du misforstod.

hvilken cory skal jeg ha? vil ha en enkel cory, lett å få yngel. litt lyst på metallpansermallen vet den er lett å få yngel på, men fins det noen andre?

ja tenkt å legge ut i egen tråd men tenkt å vente, for salg av palett kommer ikke til å skje med det samme.
jeg ordnet filteret her om dagen(2 dager siden tror jeg) fordi den begynte å bråke fordi den var full av møkk/tett, jeg vasket den satte den på plass, idag er den tett igjen, det plager meg hardt. jeg har jo sera f400, der sitterfilteret utenpå selve pumpa (se bilde nedenfor) dette er jo ganske teit, får når jeg skrur av pumpa og skal ta ut filteret, går nesten all møkka av filteret på vei ut av vannet, så når jeg setter filteret på plass er vannet grumsete og havner bare tilbake i filteret i løpet av natta. for å få vekk alt fra filteret må jeg jo ta filteret ut hver dag for å vaske det, det går jo ikke pga bakteriene i filteret. noen tips?
kan heller ikke kjøpe meg en ny pumpe ikke rå.


ble feil ovenfor her er den
Sorry ikke noe tips på pumpe spørsmålet ditt.
Men filteret må være rimlig under dimensjonert når det går tett på 2 dager igjen.
Synd du ikke har økonomi til og bytte ut den "dritten", virker ihvertfall slik på meg når jeg leser om denne fantastiske pumpen.

Har jo drevet endel år med akvarium nå og første bud mener jeg er og investere i det største og beste bøtte filteret man kan få, de gjør hobbyen mye "kuulere", slipper liksom og komme hjem til filtre som står, og døde og syke fisker.

Så fort man blir bitt av liter syken(mange legger jo opp så fort de flytter ut av barne rommet), av de resterende så blir mange smittet av litersyken og da mener jeg, klin til og kjøpt det største utvendige filter man har råd til, eller gjerne litt dyrere enn du har råd til(for da må man spare litt til og får en enda bedre pumpe/filter).

Mange tror at utvendige bøttefiltre blir for kraftige til små karr, tenker da på karr fra 60 - 180 l, men filtrene fungere ypperlig på såpass små karr, trenger knapt og åpne og rense de da.
Filter er noe som bestandig har intresert meg og som jeg bruker si, man sparer ikkje på kronene når man er ute og handler filter, mye bedre med over over dimensjonert enn det motsatte.
Eksempel, i 660 l har jeg en fluval fx5 3500 L/T, en dolhpine 500 700L/T og am top 3336 på 800 L/T, dette høres jo ut som det er full storm i karret mitt, noe det selvfølgelig ikke er, viss dere ser hva som bor i karret(diskuser, altumer, scalarer, dette er fisker som liker rolig vann).

Så får og unngå full storm i lite karr med stort filter, så kan man f.eks nesten stille utblåsningen rett opp, bare pass på så det ikke spruter på rørene eller annet elektrisk.
Men de aller aller fleste utvendige filtre har kraner hvor man kan redusere både inn og utblås.
Dagens"skoletime"om filtre.

Når et filter tetter seg på få dager, ja da er noe galdt i økosystemet og første tanke er altfor høy belasting i forhold til hva filteret er bygd for.

Lykke til vidre.
Ken Myrseth
Når et filter tetter seg på få dager, ja da er noe galdt i økosystemet og første tanke er altfor høy belasting i forhold til hva filteret er bygd for. Lykke til vidre.


1. nei ikke stor belastning akkurat nå kun 3 fisk.

2. grunnen til at den tettet seg så fort er at alt som er på filteret, "detter" av i vannet fordi filteret er "utenpå" som u ser på bilde, ganske teit.

3. jo filteret passer fordi den er ment for 100-400 L/T

Litt synd at du ikke er fornøyd med dette filteret
Selv har jeg begynt å skifte ut mine andre pumper med nettopp dette filteret.Det er jo helt yngelsikkert og hvis du har tenkt å ha Corydoras og du evt. får yngel på disse ,så er det en kjempefin pumpe.

Jeg har F400 og F700 i hhv.54 liters kar og 64 l kar .opplever ikke det som noe problem med rusk og rask i vannet ved rengøring av pumpa .Dette skjer jo veldig ofte med andre innvendige pumper også .
Det er forresten veldig skjelden jeg må rense denne enda jeg forer hardt til tider.

Når du slamsuger bunnen så kan du jo slamme filteret litt og før du tar den ut av karet . Du kan jo også prøve å tre på en plastpose fra undersiden slik at skiten blir fanget opp inni posen.

Sølvi Gullaksen
Litt synd at du ikke er fornøyd med dette filteret :( Selv har jeg begynt å skifte ut mine andre pumper med nettopp dette filteret.Det er jo helt yngelsikkert og hvis du har tenkt å ha Corydoras og du evt. får yngel på disse ,så er det en kjempefin pumpe. Jeg har F400 og F700 i hhv.54 liters kar og 64 l kar .opplever ikke det som noe problem med rusk og rask i vannet ved rengøring av pumpa .Dette skjer jo veldig ofte med andre innvendige pumper også . Det er forresten veldig skjelden jeg må rense denne enda jeg forer hardt til tider. Når du slamsuger bunnen så kan du jo slamme filteret litt og før du tar den ut av karet . Du kan jo også prøve å tre på en plastpose fra undersiden slik at skiten blir fanget opp inni posen.


slamsuge rett fra filteret var jo ganske smart da, ikke tenkt påXD bare slamsugd rundt om kring i karet etetr jeg har tatt ut filteret for vask. kan prøve det imorra da
jeg gikk på rommet mitt for å gi fiskene mine en matbit, når jeg bøyer med ned mot skapet for å ta fram maten til fiskene ser jeg masse bøss som virvler på sanden. "Nei må jeg slamsuge i dag nå" tenkte jeg. men jeg syntes det det virvla litt FOR mye, hvertfall når det var lengst mulig unna filteret, tok en titt nærmere. først da så jeg at det var noen småtroll av palettciklide paret. " " smilte fra øret til øret endelig. får se hvordan det går videre nå da, jeg krysser fingrene, har ikke rukket å telle de enda, og de beveget seg så raskt også så litt vanskelig, men tror ca. 15
Så kjekkt da ,grattis med babyer
kom til 25 og da greide jeg ikke mere, så det var endel flere yngel enn jeg hadde trodd, og såå små de er da :O
Sølvi Gullaksen
Så kjekkt da ,grattis med babyer :)


jo takk hehe.
kan vel ta opp litt hva som har skjedd siste uka.

jeg/fiskene har fått unger, palett unger, et uvisst antall dette skjedde manag 28. altså mere enn en uke ;S tida går fort.

nilfisken har vært jagd opp mot pumpa av palett foreldrene siden ungene kom, jeg har synes litt synd på han, han har bare liggi der hele tida, med en gang han rører seg kommer det 2 strenge foreldre, ligger han ikke stille da så blir han jagd. men for to dager så hadde han fått nok, da tok han opp kampen, bare svømte litt rundt og kjempe tilbake og nekta å svømme avgårde men når de er 2 mot han pleier han å trekke seg tilbake, da skjønner han at slaget er tapt.
igår fikk jeg flytta på slottet, som da egentlig har vært nilfisken sin hule siden han kom i akvariet mitt. når ungene har vært her så har han vært på pumpa og ikke inni hula si. jo som sagt fikk jeg flytta på slottet mens jeg bytta vann igår, så da fikk nilfisken plutselig lyst til å gjømme seg bak slottet, men ettersom jeg fikk flyttet på den så den stod litt mere på skrå enn vanlig, så dette ble det perfekte gjemmested når han var på jakt etter maten, så han fikk tittet rundt hjørnet på slottet så han så maten, men hannen som spiste så han ikke, heller ikke hua, så med en gang hannen var avgårde så var nilfisken på plass ved maten. det endte med å bli jagd vekk, men han fortsatte, så tror han fikk litt mat i magan hans hvertfall.

igår fikk jeg pakka mi fra tropefisk som jeg bestilte på søndag, jeg vet det er noen som bare går å venter på pakker når de har lagt inn en bestilling, men sånn er ikke jeg, jeg har så dårlig hukommelse at iløpet av mandagen så hadde jeg glømt hele pakka, så jeg ble overaska når jeg fikk vite at pakka hadde kommet, for jeg skjønte jo ikke åssen pakke det var, men kom jo selvsagt på det etterhvert men tok noen minutter.
pakka inneholdt en rennende plantegjødsel(vet det heter flytende) var også vitamin esha optima og zoogroo oppveksfòr.
det oppvekstfòret prøvde jeg bare igår for å se hvor ivrige foreldrene var på det, fordi jeg tenkte at det var for tidlig å mate ungene med maten, ja maten er liten, men munnen til yngelen er jo utrolig liten, men de som var mest ivrige var faktisk ungene, de føyk rundt på jakt etter maten, de puttet de minste bitene de fant i munnen tok en bit, spyttet ut igjen og tok en ny bit, sånn holdt de på, litt overasket at de fikk det inn i munnen.

noen som vet hvor man får tak i easy life easycarbo? er så syyyykt plaga med penselalger/rød alger
nå siden lyset slo seg på idag så har palett dama jagd palett hannen hele tiden. hu jager han til han er på samme hjørne som kinesiske algespiseren nilfisk, når han er der så svømmer hu tilbake til ungene, med en gang han svømmer vekk igjen så kommer hu tilbake, noen som vet hvorfor? hva skal gjøres??
det er harde kamper, de smeller inni glasset og sånn mens de kjemper.
nå er det SYYYKT lenge siden sist.
de forrige ungene på palettene ble spist opp.
den kinesiske algespiseren min nilfisken er død R.I.P
nytt kull fra palettene har kommet, de er ca uke gamle nå
nå må jeg snart i dyrebutikken og kjøpe nye blomster/planter. var å kjøpte i høst men fikk feil plante, så nå er jeg blitt kvitt mye av algene så må bare ta siste tak, så kan jeg sette inn en ny raskt voksende plante.
palettene driver å knuffer litt, håper bare ikke det skjer som sist. de knuffer, hannen blir til slutt forbanna og jager vekk hua og spiser ungene. ca. etter så lang tid hannen spiste ungene sist gang. det skjedde så plutselig forrige gang og det skjedde om natten, gjør det denne gangen også så mister jeg ungene igjen.
Hei..
Håper du får beholde yngelen din. Må innrømme det var ein nokså spesiell opplevelse å se att moren her spiste masse yngel , men slik er vel naturen..
Ivar og Tone
Hei.. Håper du får beholde yngelen din. Må innrømme det var ein nokså spesiell opplevelse å se att moren her spiste masse yngel , men slik er vel naturen..


dette er jo et år siden nå, hua døde i sommer en gang, ungene overlevde leeeenge, men forsvant til slutt. kun hannen igjen her nå, ikke giddi å kjøpt ny hu, så akkurat nå lever han alene i karet.
Såg ikke på dato eg. Beklager så mye.

Kan jo være han koser seg skikkelig aleine også da)
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Bakken
Reklame for plussmedlemskap