Joakims våte drømmer (side 9)

leser du på forrige side står det at jeg har gjort dette, men nesten sikker på at det var for seint, for var ikke sikker på hva det var med en gang. jeg har holdt på med medisinering i 10 dager men hjalp ikke noe.

derfor spør jeg som jeg spør om de kan leve videre og hva er grunnen for at de skulle dø av denne sykdommen.
Ah, jeg tolket det du skrev feil. Trodde du ikke hadde funnet noe info om sykdommen

Jeg har aldri hatt munnsopp på mine fisk, men det er vel mulig at de etterhvert blir så hardt angrepet at de får problemer med å spise? Jeg aner rett og slett ikke. Veldig synd at du sliter så veldig med denne sykdommen. Og rart at ikke esha 2000 hjalp!
leste ene innlegget til frank på den andre linken du ga meg, der stod det:
"eSHa 2000 skulle gjøre jobben greit med å bli kvitt sykdommen, om denne ikke er kommet for langt"

jeg frykter det har kommet for langt. men vet jo ikke hva som fisken dør av, finner ikke noe om dette.

altfor lite informasjon om denne sykdommen rundt omkring og det er jo da ikke noe hjelp.

hvem synes det er best å avlive fiskene??
jeg vil ikke avlive fiskene hvis det er muligheter for de, men hvis dere mener at det er best å avlive fiskene og ingen håp så si det.
vil jo helst at noen utenifra som kan fisk sier sin mening
Si det... på en side kan en jo argumentere for å la fisken leve dersom den svømmer rundt, er aktiv og ikke gjemmer seg eller sturer, og fortsatt både vil spise og klarer å spise.

Samtidig er vel dette smittsomt? Og fisk er ikke spesielt flinke til å vise at de lider.

Du har jo prøvd å medisinere, med riktig medisin og riktig dosering, uten at det hjalp.

Åh! Kom over denne tråden nå. Fikk meg til å lure på om du har munnsopp, eller om det kan være noe annet. Kanskje det egentlig er columnaris, og du burde prøve en annen medisin? Lov å håpe :p
ElinH
Si det... på en side kan en jo argumentere for å la fisken leve dersom den svømmer rundt, er aktiv og ikke gjemmer seg eller sturer, og fortsatt både vil spise og klarer å spise. Samtidig er vel dette smittsomt? Og fisk er ikke spesielt flinke til å vise at de lider. Du har jo prøvd å medisinere, med riktig medisin og riktig dosering, uten at det hjalp. Åh! Kom over [URLBLOCK1] nå. Fikk meg til å lure på om du har munnsopp, eller om det kan være noe annet. Kanskje det egentlig er columnaris, og du burde prøve en annen medisin? Lov å håpe :p


det kan faktisk være en blanding, men isåfall så tror jeg det blir rask avliving.

alle unntatt den ene har "kviser" og ikke bare hvite flekker, men de kan jo ha hvite flekker ved siden av.
men skal love deg det er sykt vanskelig å se på små neontetra som aldri står stille. men tror jeg skal avlive de 4 fiskene og la kinesiske algespiseren og amano reka leve, så får jeg gå til innkjøp av noe annet om noen uker når bakteriene har lagt seg.

tar nok avlivingen imorra, så da tar jeg min spesielle metode som er et kakk i hodet og knekke nakken, da dør de fort.
åååå, vanskelig, vil jo egentlig ikke avlive de.
men jeg vet jo at de vil dø uansett. jeg leste og det ene vil føre til det andre og når de da allerede kansje har 2 sykdomer så kan jeg jo liksågodt ta de nå før de begynner å lide, men det er jo aldri hyggelig å gjøre det da off, måru så måru.
jeg har ventet, har heller fulgt med på fiskene, jeg studerte og ser symptomer på at flere av fiskene begynner å ligne den som døde for ca. 2 måneder siden. det er garantert det samme, han som døde for litt siden fikk munnsopp først etterpå at han var dårlig, men nesten sikker på at det er den samme sykdommen de resterende 4 har fått.

men ettersom jeg tenkte å avlive tetraene imorra og ingen andre har fått sykdommen(de andre=kinesisk algespiser og amano ræk) så kan jeg kjøpe ny fisk til lørdagen(neste), eller er det for riski ettersom at sykdommen kan ligge i karret??
buhu, ja da var alle neontetraene borte


stusli å se bort på karet nå, så lite aktivitet.

hm, lurer på hva jeg skal kjøpe for at nilfisken skal få en lekekamerat.
tror jeg vet noe nå.

hva med: 3 ancistruser, noen flere reker kansje 4 kirsebær og 2 amano. hm tenke tenke. men trenger jo egentlig noe til å ha i toppen også, til å lage litt liv. for de jeg ramsa opp er jo ganske sjenerte.

tar imot tips mens jeg tenker, vil helst ha noe annet en neontetra eller guppy. når jeg har sjansen vil jeg prøve noe nytt.

jeg har tenkt på kampfisk, men tror jeg drøyer den til jeg eventuelt skulle fått nytt karr så hadde kampfisk stått på lista.
virker nesten som om nilfisken(kinesike algespiseren) var redd for neontetraene. nå med en gang de var borte så kommer han frem og er ikke redd meg i det hele tatt.
Uventet reaksjon på nilfisken
hm, skikkelig merkelig dette med nilfisken.

i hele dag har han vært på farten, uansett hvor jeg er i rommet er han nesten ikke redd, han bare gjemmer seg litt under den ene hula, men han ligger jo helt ytterst så jeg ser jo han godt, det vet han jo selv. dette har han aldri gjort før.
hadde trodd han ville reagere anderledes når jeg tok vekk tetraene.

jeg som trodde kinesiske algespisere var aggressive fisk, dette tyder på at de er små pyser :P


men reka må vel ha sjønt hva som har sjedd, og etter det gått å gjemt seg. jeg har ikke sett snurten på han i hele dag. men kan hende han gjemmer seg fordi han skifter skall, men rart det også, han har jo byttet skall 4-5 ganger i løpet av 3 måneder tror jeg :S


hmpf, plager meg at jeg ikke får til vasspest, de blir bare brune hele tida, det eneste bra med de plantene er at det kommer nye skudd annenhver uke:P så jeg får jo byttet ut hver gang noen blir stygge, det er jo et lite pluss

men wendteri green(eller hva de hetter, husker ikke navn) den greier jeg, den vokser som bare F***, rart dette her.


jeg blir så imponert av mona, astrid og inger (bare for å nevne noen) når de skriver så lange å fine innlegg, jeg selv syns det er morsomt å lese sånne lange innlegg, nå har jammen jeg greid det også ;P
dette kan jo bli en start på mye akvarium blogging på meg :P
så nå mangler jeg bare masse yngel, flere karr å skrive om så blir jeg kansje like stor akvariums blogger som de nevnte over.
(fins selvsagt flere gode bloggere).
dere er mine forbilder når det gjelder akvarie hold og akvarie blogging

joho et langt innlegg, men selvsagt en ulempe, jeg må gå over alt for å se om jeg har skrevet rett og formulert riktig
okei, jeg har da tenkt ut at jeg skal ha 1 malle hann og 2 huer.

de fiskene som skal svømme øverst vet jeg ikke. vil ha noe som det er lett å få yngel på. det skal ikke være levendefødere.
jeg prøvde å ta bilde idag, men desverre ble alle bildene dårlige, umulig å ta bilder av nilfisken, han har rett og slett vært litt rar idag :S
yey jeg fik endelig tatt noen bilder av nilfisken. jeg lurte han fram med blitzen, tok noen bilder mens han var i hulen, så han ble nysgjerrig å kom frem vet ikke hvor bra bildene ble men, før håpe de går an å brukes. legger de ut etterpå eller imorra.


jeg så mellom fiskene jeg kunne ha med mine vannverdier, de fiskene jeg fant som jeg likte er. palett eller tiger barbe.

men er ikke begge to ganske aggressive? tigerbarbene er vel finne nappere og palettciklidene er vel ganske voldsomme under lek, eller går dette greit med ancistrus og kinesisk algespiser??(har reker også, men regner med de ikke vil bli noe prob.)
fikk tatt noen bilder, men egentlig ganske dårlige, jaja de får gå


[External Image]

[External Image]
se forskjellene.
[External Image]

nilfisk inne i hulen sin
[External Image]


[External Image]
fiskeren
jeg så mellom fiskene jeg kunne ha med mine vannverdier, de fiskene jeg fant som jeg likte er. palett eller tiger barbe. (har reker også, men regner med de ikke vil bli noe prob.)

Nå vet jeg ikke hva slags reker du har, men det er sannsynlig at både paletter og tigerbarber kan spise rekeyngel ihvertfall.

Morsom den nilfisken din. Får håpe den er en av de snille algespiserne
hehe, han er snill så langt

men hvis jeg skulle ha kjøpt ancistrus og kirsebær og amano så hadde tigerbarbe eller palettciklide gått sammen med de fiskene jeg har?? untatt at palettene/tigerbarbene ville spist reke yngel? så egentlig kan jeg kjøpe palett, eller er 56 liter for lite?
En palett vil vel klare seg fint i en 54 liter. Men tigerbarber trenger større plass - de er stimfisker.
Tror vel kanskje at paletten fort vil ta voksne kirsebærreker også..?
Taina
En palett vil vel klare seg fint i en 54 liter. Men tigerbarber trenger større plass - de er stimfisker. Tror vel kanskje at paletten fort vil ta voksne kirsebærreker også..?


da får jeg vel kansje la være å kjøpe noe flere reker, bare la amanoreke som er i karret være der. palett har stått på lista mi en stund så jeg tror jeg kjøper en kansje to.
det er to palett huer til salgs hos privat person 10 min. unna, så tror jeg slår til på de
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap