Etterfylling av sand..

Har tenkt å fylle på mer sand i 450literen etterhvert.
Siden karet fungerer fint og jeg ikke vil gjøre noen store endringer tenkte jeg at jeg kanskje kunne gjøre dette
i forbindelse med et vannbytte.
Tenkte da å bruke trakt, slange og det nye vannet for å få sanden ned på bunnen med engang.
Er selvfølgelig klar over at det vil virvles opp en del sand selv om jeg gjør det på denne måten,
men det må jo bli bedre enn om jeg bare hadde dumpet det oppi.
Bruker rådasand 0,3 mm.
Er forberedt på at dette kommer til å ta litt tid og krefter når jeg først setter i gang.
Håper bare jeg får gjort det før vi kommer så fryktelig langt ut i det nye året.


Noen som har noen innspill, råd eller kanskje en annen måte å få gjort dette her på?
Jeg har hatt stort hell med et litersmål faktisk

Fyller sanda i litersmålet og senker det rett under vannflata til lufta er borte og vannet har fylt opp rundt sanda. Fører litersmålet ned på bunn og tømmer ut sanda sakte. Blir ikke mer grums enn at det har lagt seg etter en time eller to. Bare fint å gjøre det ved et vannbytte, så er vannstanden lavere.

Trikset med slange og trakt funker sikkert som gull det også, men jeg har aldri prøvd. Litersmålet virker så enkelt i forhold (for meg)
Det var ikke dumt.
Tenkte liksom å samle all sanden i en haug (når jeg brukte slangen) også
dra det utover med akvariespaden min- les en stekespade.
Men på din måte kan jeg jo dumpe det litt mer presist.
Går ut i fra sanden er våt før den havner i litermålet?
Nei, den er tørr. Det er derfor jeg holder litersmålet rett under overflata en stund, mens vannet pipler inn og luft pipler ut. Men det er ikke sikkert det er så dumt å bløte sanda først, f.eks via springen

Og ja, jeg "presisjonsdumper" sanda akkurat der jeg vil ha den. Enda mindre grums siden jeg ikke trenger å dytte den rundt etterpå
oki.. da er jeg med
Tror jeg går for en kombinasjon.
Blir sikkert noen kilo med sand som fylles i.
Så da kan jeg bruke slangen bakers i akvariet og på
"svømmeplassen" også litermålet rundt planter og røtter.
Da klarer jeg sikkert dette uten å ødelegge for mange av ålene sine huler
eller bagrave plantene helt. Supert.

Tusen takk også må du ha en strålende nyttårsfeiring!

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap