Har jeg for mye fisk? + andre spm.

Hei alle sammen.

Jeg er ganske ny i bransjen, har hatt 150 liters akvaruium i gang siden august måned. Jeg har kjøpt noen fisker, og overtatt noen etter nedlagte akvarier hos kollegaer/venner. Det ser ut som de trives, lite problemer med alger og lignende. Akvariet mitt ser slik ut:

Mitt akvarium

For disse fiskene får er flakfor (Hver dag), røde mygglarver (en gang i uka), tabletter til bunnfisker ca 1 gang i uka. Bytter vann hver uke.

Jeg har noen spørsmål:
1. Har jeg for mye fisk? Kan jeg ha mer fisk? Kunne godt tenke meg noen "større"saktesvømmende fisker. Kommentarer?

2. Hva slags frossenfor bør man gi fiskene? Røde mygglarver eller svarte eller hva? Bør jeg gi annet for, eller gi mer av frossenfor f.eks.

3. Andre kommentarerer?

Jeg er klar over at sneglene er i direkte fare for å bli spist, men da jeg kjøpte de trodde jeg at praktbotiaene bare spiste små skadedyrsnegler. Vel, man lærer.

Hvis du skal prøve å få vekk algevekst så trenger du ikke mygglarver for dem griser litt å da kan det nok komme enda mer alger vis du begynner med deg nå og fremmover. Å fiskene må ikke ha mygglarver. Men vis du skulle kjøpt mygglarver så hadde jeg ambefalt røde mygglarver. Og det er ikke for mye fisk. Men renser du pumpen\filtre? Har du innenvendig eller utenvenndig? Vis du renser pumpen\filtre hvor ofte gjør du det?
At mygglarver skal fremkalle algevekst er ihvertfall nytt for meg... Av alle mygglarver så er det de røde som er mest omdiskutert. Dette fordi det kan være særdeles allergifremkallende. De bør ihvertfall aldri berøres av barn, eller med hånden. Bruk en pinsett el.l. Men at de fleste fisk elsker dem er helt sikkert!
Det finnes en stor mengde forskjellig frossenfor: Krill,Mysis,Artemia,blandingsfor etc. Det lureste er å variere så mye som mulig.

Om du ikke har for mange fisk, så var det ihvertfall en salig blanding

Gibbien og Praktbotia trenger strengt tatt langt større kar. På den annen side så bør du ha minimum 5 Praktbotia, men det er kanskje ikke så lurt når karet allerede er altfor lite for tre stk?

Gurami og Botia har også ganske forskjellig krav til sirkulasjon. Men hvis du har et område i karet med middels sterk strøm, og et litt roligere område, så bør det la seg kombinere.

Ja, det er jo ganske mye forskjellig her ja. Angrer vel egentlig litt på det, og lurer på å kvitte meg med noen arter (Platyene f.eks) og heller ha litt flere av samme slag av de jeg allerede har. Synes blant annet at rasboraene er litt lite "stimete". Vil de svømme mer som stim hvis jeg får tak i flere?

At røde mygglarver var allergifremkallende, det var jeg ikke klar over. auda. Har tatt på de med fingra jeg i alle fall. Vel, som sagt man lærer.

Takk for raskt svar i alle fall.
Den ene PB er nå ca 10cm lang. Vokser de fort? Hvor lang tid før jeg eventuelt må kvitt meg med den. Den kom fra et MYE mindre kar, 50 liter og der hadde den vært i hvertfall 2 år. Har jo lest at man ikke skal ha de i slikt kar som jeg har, men det ser ut som de trives foreløpig i alle fall. Fine farger osv.
Torgeir Solberg
JaAt røde mygglarver var allergifremkallende, det var jeg ikke klar over. auda. Har tatt på de med fingra jeg i alle fall. Vel, som sagt man lærer.


De kan være allergifremkallende. Men det betyr ikke at de nødvendigvis er det i ditt tilfelle. Jeg har foret med røde mygglarver i lang tid, og ikke fått noen problemer. Men det kan være greit å gjøre oppmerksom på muligheten. Spesiellt hvis man har allergikere eller barn i huset

EDIT: PB vokser raskt i starten, men vekstraten flater ganske kraftig ut. Men de trenger nok større kar ganske kjapt. Ikke nødvendigvis fordi de blir så store, men fordi de er særdeles aktive og trenger godt med svømmeplass for å ivareta veksten.
Hvor ofte pr uke bør fisken få frossenfor da?
Frossenfor er likt som annet for. De kan få det hver dag om du ønsker det. Men du må selvsagt tilpasse mengden til karet og befolkningen. Mine fisk får stort dett utelukkende div frossenfor.
Det jeg mente at røde mygglarver skaper algevekst er at dem griser jo litt å vis man fÒrer for mye med dem så kan det bli alger. Det er akurat som å overfÒre med tørrfÒr. Bare ar røde mygglarver griser litt mer.
Det er jeg uenig i Platy-fan All foring må tilpasses karets innbyggere og antall. Gjør man det, så griser ikke mygglarver mer enn annet for. Derfor synes jeg det er feil å si at man ikke skal bruke røde mygglarver for å begrense algevekst
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap