Jeg pleier alltid å halvere produsentens anbefalinger for å finne hvor stort filter som er nødvendig. Så vidt jeg har skjønt så anbefales eheim 2026 til akvarier opp til 350 liter. Det vil si at det etter min mening er mer passende for et akvarie på halve størrelsen, dvs rundt 180 liter. Det er derfor store muligheter for at det blir i svakeste laget til ditt akvarium.
I tillegg har du en del maller som gir ekstra mye støving opp fra bunnen. Egentlig er det positivt, i og med at avfallet da lettere havner i filteret, men det forutsetter selvfølgelig at filteret er kraftig nok.
Om du velger å oppgradere filteret du har eller kjøper ett ekstra spiller ikke så stor rolle. Har du to filter så er det lettere å vedlikeholde bakteriekoloniene, i og med at du bare behøver å rense ett av de i gangen når det blir nødvendig, men det blir også muligens mer kaos med slanger og slikt i karet.
Nå skal det sies at selv god filtrering ikke alltid tar alle småpartiklene. Ser at enkelte periodevis setter inn et ekstra innvendig filter som tar seg av finfiltreringen, for eksempel
et slikt kombinert med for eksempel
et slikt. Dette er kun mekanisk og har liten biologisk filtrering.