Sommerfugl-yngel hos uerfaren akvarist. Hva nå?

Jeg har trodd at for å få sommerfuglene til å legge egg så skal man ta kaldtvannsskift med påfølgende foring. Fiskene mine har visst ikke lest det samme som meg...

Jeg har et sommerfuglciklide-par som har lagt egg i et kar som nettopp er startet og ikke ferdig innredt (men med innkjørte pumper). Eggene ble lagt på et eikeløv. Den flate steinen var enten ikke bra nok, eller så var den feil plassert...
Siden det er første gangen så trodde jeg det nesten var obligatorisk at eggene skulle bli spist.

I kveld kom jeg hjem til nyklekkede egg.
Siden foreldrene gjør en så god jobb, så må jeg jo hjelpe til med å gi de små en sjanse. Og da trenger jeg gode råd...

Spørsmål:

De første gangene ciklidene legger egg, så er det visst både stell av egg og yngelpleie som kan være dårlig? Mine har visst stelt eggene bra, men hvor lenge går det vanligvis før en ser om de tar vare på avkommet videre?

Jeg skjønner jo at videre innredning må vente. Men jeg har innvendige pumper og må tre på strømper. Når gjør jeg det? Før småttisene begynner å røre på seg, eller etter? Mor og far er veldig tamme, om det gjør noen forskjell.

En sprøyte med slange skal brukes til mårettet foring, men jeg kommer ikke til å prøve meg på å klekke artemia enda. Jeg skal se om jeg får kjøpt avskallede artemiaegg imorgen. Men kan jeg også gi tørket tubifex?

Sist men ikke minst; hva har jeg glemt å spørre om?
Svar:

sp1: Om egga ikke blir spist så pleier det å gå veldig bra med yngelen. Der det skotter på erfaring for far og mor er å holde andre fisker på avstand, Feks tetraer som vil prøve å spise yngelen.

sp2: Jeg har modifiserte fluval innvendig filtre med blåsvamp i mine små kar, og slike strømper er etter min erfaring bare tull. Dessuten så fungerer filteret med dette på veldig dårlig, da strømpene fort blir full av drit og filteret går tett.

sp3: Du kan prøve med avskallede artemia egg, selv har jeg bare dårlig erfaring med dette. Men det som er viktig er å la disse egga ligge i bløtt før du serverer dem, ellers vil dem flyte opp.

Jeg vil absolutt anbefale nyklekket artemia/bananmark/mikrorm til foring. Dessuten så er det ikke vanskelig å klekke artemia, selv om mange mener dette er veldig avansert:P

En annet ting er at det kan være lurt og ta små men ofte vannbytter i karet, slik at ikke vannverdiene får for stor variasjon, da yngelen de første ukene kan tåle dette dårlig.

Yngelene skal heller ikke ha mat før dem blir frittsvømmende, dette tar som regel rundt 3-4 dager etter at dem er klekt.

Lykketil og grattis med yngel
Takk for svar.

Det går tetra, otto og kakaduer i den samme tanken.
Ottoene blir jaget viss de legger seg på det løvet der yngelene er. Ellers får de være der de vil.
Kakaduene får være i fred på motsatt ende av karet, på den andre siden av en stor rot. Jages viss de kommer på sommerfuglenes side.
Kardinalene får være i samme halvdel som sommerfuglene, men når de kommer nær yngelene må de gå helt i toppen av karet. Kommer de for nær blir de jaget av en sint mamma eller pappa. De bytter på å være barnevakt, mens den andre patruljerer området. Ved foring spiser de på skift. Når foreledrene er så beskyttende nå, er det da sansynlig at de fortsetter å være det?

Får se om de har blåsvamp på dyrebutikken i morgen. Viss ikke må strømper gjøre nytten en stund.

Antar at jeg bløtlegger tubifex på samme måte som artemia egg? Får se hva jeg kan få tak i av utstyr til klekking av levendefor i morgen, vil ha noe idiotsikkert å starte med... :p Jeg ventet ikke at jeg skulle få noe levende yngel nå, så jeg er helt uforberedt.

Jeg tror jeg har ganske bra balanse i tanken. Det er ganske mange planter, noen hurtigvoksende. Ingen algeproblmer, og heller ikke noe behov for slamsuging. Vannverdiene er fine og stabile. Rent vann har vel likevel aldri skadet noen fisk, jeg får begynne å bytte et par liter hver dag.

Bra at yngelene ikke trenger mat enda, for jeg har ikke noe til de før jeg får kjøpt i morgen. Det er bare så vanskelig å gå å legge seg nå, må støtt og stadig bort å titte. :/

Takk for hjelp og gratulasjon.

Nå er pumpene fulle av blåsvamp. Det gikk helt greit å rote litt i tanken, såg ikke noen som ble særlig stresset av det.

Jeg har kjøpt avskallede artemiaegg som krisefor, og prøver også å klekke artemia.
Jeg kjøpte en pakke der artemiaegg og salt var ferdigblandet. Hun på butikken sa at jeg kan klekke de i en ren flaske, ved 26-30 grader. Videre sa hun at jeg skal riste flasken av og til. Denne suppa har nå stått et døgn, og jeg kan ikke se at noe skjer. Jeg vet det kan ta opp til 36 timer før noe klekker, men er det i det hele tatt mulig å få til noe med denne fremgangsmåten? Jeg har ingen luftpumpe.

Og så lurer jeg på en ting til; hvor lang tid tar det ca fra man ser det første frittsvømmende yngelet til en kan anta at det ikke blir flere? Det var jo noen timer i forskjell fra det første egget klekket og til det siste.

Noen som vet?
Åshild
Nå er pumpene fulle av blåsvamp. Det gikk helt greit å rote litt i tanken, såg ikke noen som ble særlig stresset av det.

Nå håper jeg at jeg misforsto litt... Mener du at du tok ut alt det gamle filtermaterialet av begge pumpene, og erstattet alt sammen med helt ny blåsvamp?
Upresist skrevet...
Jeg skar blåfilterklossene litt for små slik at de gamle svampene akkurat fikk plass i tillegg. Det er likevel ingen skumle hull som små yngel kan forsvinne i.
Det var enda godt, ellers hadde det blitt skikkelig kræsj-
Hihi.
Det hadde vært mye hjelp i. Yngelsikker pumpe i nitrittkar.
Dette er en fin måte å klekke på uten pumpe tilgjengelig (innlegg 15).

Har brukt den selv, men nå har jeg gått over til denne varianten. Uten pumpe den også og funker fint når man bare har behov for små mengder artemia.

Bare et lite tips
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap