Hva skal jeg gjøre?

I noen uker nå har jeg hatt alger i akvariet mitt, og på tirsdag fikk jeg nok og satte i gang med å tømme hele akvariet.
Jeg kokte all sanden og stenene og kastet alle plantene.
Jeg vasket filterene og vasket akvariet.

Og nå har jaggu algene kommet tilbake!
Hva skal jeg gjøre?

Har en haug med ancistruser, men har i etterkant fått høre at jeg må kjøpe siamesiske algeetere. Tar ikke ancistrusene noen alger?

Har lest Alger i akvariet! som hjalp meg med å identifisere algene. Og fant da ut at jeg hadde Skjegg alger og Rødalger.

Skjegg algene er nå borte, men det er ikke Rødalgene.
Er det noe annet jeg kan gjøre i tillegg til å kjøpe SAE?

Kommer jeg noen gang til å bli kvitt alle algene?

Hvordan påvirker algene trivselen til fiskene mine?


Du vasket filteret?? Håper du mener at du skylte svampen forsiktig i akvarievann, og ikke vasket den med vann fra kranen og/eller såpe? For i så fall er alle filterbakteriene dine døde, og du vil få problemer med vannverdiene i løpet av noen dager.

Hvor ofte bytter du vann og hvor lenge er lyset på hver dag? Stå akvariet i et lyst rom? Hvor mye nitrat?

Alger skader ikke fiskene dine, de er bare ikke spesielt pene..
rødalge er en gangske hard alge som ancistruser ikke tar pga ta de ikke klarer å fordøye denne. SAE er da fisken for disse algene

jeg har og rødalger i akvariet for jeg har mye anubias planter som er saktevoksende og dermed fester algene seg på disse.
Jeg har ingen problemer med den da den ikke "blomstrer" overtalt lengre, men fikk det i sommer da jeg hadde direkte sollys i i akvariet fra vinduet. etter at jeg har begynt å ta ned persiennen før jeg drar hjemmefra så har ikke algen vært et problem.

Dersom du har problemer med at det kommer tilbake så er mulig du har for mye lys i akvariet (direkte sollys er ikke så stort problem om vinteren). å sette inn noen hurtigvoksende planter om du ikke har det fra før er også noe som vil hjelpe. Samt passe på og ikke overfore, men heller fore oftere, men i mindre doser.
Mvjnz
Du vasket filteret?? Håper du mener at du skylte svampen forsiktig i akvarievann, og ikke vasket den med vann fra kranen og/eller såpe? For i så fall er alle filterbakteriene dine døde, og du vil få problemer med vannverdiene i løpet av noen dager. Hvor ofte bytter du vann og hvor lenge er lyset på hver dag? Stå akvariet i et lyst rom? Hvor mye nitrat? Alger skader ikke fiskene dine, de er bare ikke spesielt pene..


Jeg tenkte at jeg skulle være smart og skylle de "svampene" eller hva det kalles som ligger inni pompen. De var nemlig fulle av snegler og annet.

Jeg skylte de i kjøkken vann med vannet fra kranen. Var det veldig dumt ? :S

Har nok vært litt sløv til å bytte vann. Lyset står på ca. 10 timer eller noe i den duren.

Det står i stuen, men jeg har alltid persiennene nede, slik at det er bare spottene i taket som lyser.


Malvinka
rødalge er en gangske hard alge som ancistruser ikke tar pga ta de ikke klarer å fordøye denne. SAE er da fisken for disse algene :) jeg har og rødalger i akvariet for jeg har mye anubias planter som er saktevoksende og dermed fester algene seg på disse. Jeg har ingen problemer med den da den ikke "blomstrer" overtalt lengre, men fikk det i sommer da jeg hadde direkte sollys i i akvariet fra vinduet. etter at jeg har begynt å ta ned persiennen før jeg drar hjemmefra så har ikke algen vært et problem. Dersom du har problemer med at det kommer tilbake så er mulig du har for mye lys i akvariet (direkte sollys er ikke så stort problem om vinteren). å sette inn noen hurtigvoksende planter om du ikke har det fra før er også noe som vil hjelpe. Samt passe på og ikke overfore, men heller fore oftere, men i mindre doser.


Hvorfor hjelper det å sette inn hurtigvoksende planter? Trodde da disse ville bli kledd med alger jeg

Algene sitter også på steinene i akvariet, enda jeg har kokt dem :S
hustigvoksende planter tar næringen som alger trenger for å blomstre.
forer du mye? eventuelt bruker mye plantenæring? du bør bytte vann en gang i uken, ca 30-40%.
Du kan ta ut og gni inn løst innventar med vanlig salt. Tenker da på steiner, rot, rørdeler osv.
La det ligge med salt i ca 15 minutter før du skyller av og legger det tilbake.
De døde algene forsvinner etter noen dager.
Dette fjerner ikke algene i hele karet, men det ser bedre ut (en stund).
jeg har samme problem, min måte å bekjempe de på er: bytte vann HVER dag 10%/5 liter, jeg skrubbet alle tingene i karet, fikk litt hjelp også, fjernet alle bladene som det var alger på, nå er det bare noen små dotter igjen, som skal vekk idag, så får jeg se om jeg er 100% algefri. du kan også sette ned lengden du har på lyset med 1 time eller mere, det hjelper også.
martina skriver i sitt første innlegg at hun allerede har lest "alger i akvariet" artikkelen. men når man er nybegynner på et felt så kan viktig informasjon fort bli borte i alt det andre man ennå ikke vet at man kan sile bort.
Det er derfor hun stiller konkrete spørsmål ut fra det hun lurer på etter å ha lest artikkelen. enig at at man heller bør referere til artikken og kanskje ta med deler av informasjonen som er relevant her.

martine: dersom du trenger å vaske filteret for det begynner å bli dårlig sirkulasjon i vannet så ta litt akvarievann i en bøtte og skyld det forsiktig i bøtten. det brune i filteren er levende organismer som bryter ned giftstoffer i akvariet ditt. jo mer du fjerner, jo mer jobb er det for de som er igjen å bryte ned giftstoffene i akvariet. dersom du ikke har problemer med at sirkulasjonen i pumpen er blitt dårligere så er det heller ikke noe vits i å vaske filteret.

videre kan du skru ned tiden lyset står på med et par timer (du kan heller skru opp senere når algene er under kontroll)
ta vannbytte et par ganger i uken de første ukene og bruk algeskrapen aktivt.
du kan godt ta ut røtter/stein/pynteting i et par dager/uker til du får algene under kontroll. da slipper du å koke alle tingene flere ganger.
når du ser at algeoppblomstringen har sluttet på glasset og plantene så kan du knipe av de verste plantebladene om du syns det ikke er pent og sette tilbake ting som eventuelt er tatt ut.
følg da godt med på algene ikke begynner å blomstre for fult.
Malvinka
når du ser at algeoppblomstringen har sluttet på glasset og plantene så kan du knipe av de verste plantebladene om du syns det ikke er pent.


jeg ville heller tatt vekk bladene med en gang, eller så vil jo algene på bladene bare spre seg videre på planten og andre ting.
Fiskeren: jeg er i utgangspunktet enig, men hun har allerede kastet alle plantene er gang så da er det bedre at man lærer seg å håndtere algen før man på nytt går til innkjøp av planter.
jeg har panseralger i mitt akvarium som ikke har formert seg siste månedene, men jeg har bare ikke tatt meg bryderiet med å ta vekk bladene som har alger på seg. så man bør finne ut av problemet og lære seg å håndtere algen.

men knipe vekk de verste bladene kan du gjøre med en gang, men er det snakk om å fjerne alle plantene eller store deler så er det bedre å øve seg på planter som allerede har alger på seg.
Tusen takk for alle svar !

Nå skal jeg ta på meg boksehansker og kjempe mot algene!

Kommer nok flere spørsmål underveis tenker jeg
I går var jeg i dyrebutikken for å kjøpe Siamesiske Algeetere.
Men de hadde ikke igjen den sorten, bare kinesiske.
Fungerer de kinesiske like godt på algene jeg har ?

Spiser Praktpotia alger ?
Nei og nei:P KInesisk algespiser bør du droppe å kjøpe da disse vil terrorisere resten av fiskene dine når den blire litt eldre.
Plussmedlem
Enig med Tom. Styr unna de kinesiske

Selv om Praktbotia kan spise synketabletter som Algae wafers så er ikke dette noen typisk algespiser.

Noen unge SAE er nok det beste.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap