Økosystemet (side 4)

jaja, leopoldiene er fine de, de har funnet et mobbeoffer desverre, men de har vell en rangstige... han har blitt litt bitt i ryggfinnen og på den ene "følefinnen"... men ikke noe alvorlige skader enda...

Dette bedrer seg sikkert når de kommer i 450l. får jeg håpe...
Leopoldiene kan være noe mer hissige enn de "vanlige" Scalarene. Dette er enda en grunn til at de trenger større plass enn man tror. Så det går sikkert fint i 450l. Bare pass på at det ikke går infeksjon el.l i den skadede ryggfinnen. Det er veldig lurt med litt ekstra vannbytter for å unngå dette.
Mobbeofferet har ikke fått flere bitt, og han har ikke noe åpent sår, bare litt av kanten på finnen som vokser ut igjen.. og alle er mye mer avslappet nå, det har sikkert en sammenheng med at de har vent seg til sitt nye farvann

Idag spiste de frossen artemia fra handen min faktisk, de er noen glupske vesener! De fikk en og en halv firkant idag. Men kunne sikkert spist mer....

Har så veldig lyst å få de igang i 450l. de er ikke i sin rett i en 180l. det er sikkert, men jeg får karet på tirsdag, så skal jeg kickstarte det kjapt igang, og la det stå 10-14 dager....

Så kan jeg starte med innflytting i mellomtiden!
Heia!
Kor det går med nyanskaffelsane dine?Bilder *gliser* ?
Var spennende og følge med , og so vart det stille :du hekje ramla oppi vel

mvh
Hatt mykje stress med flytting...

Men har satt opp 450l. og den er vel snart klar til innflytting...

Leopoldiene her er friske og fine (veldig fine!) men jeg er nervøs når jeg skal flytte de om en ukes tid :S

Så skal jeg flytte 180l. og starte opp den igjen.

Så blir sikkert ikke noe særlig med innlegg neste uke, men kommer sterkt tilbake med oppsettingstråd av 450l. bla.!
Nå har 450l. fått nitritt-toppen sin, og alle verdier er gode, og det ser klart ut for innflytting, men en ting jeg dveler med, er lukten av vannet... det lukter ikke den litt "gode" jordlukta jeg har i 180l. men heller en slags strammere litt mer kjemisk lukt... hår målt Nh3+Nh4 og N03, N02 og alle var 0 (untatt No3 som det var en liten nyanse av på fargekartet, men det er vel bare bra?)

Så skal flytte leopodi og en 180l. på lørdag tenker jeg, det blir nervepirrende, Leopoldiene skal nok gå rimelig bra, men tenkte at jeg skulle prøve på å flytte 180l. med planter og å ha filteret i en bøtte, og fylle på vannet igjen når det er i hus, det er snakk om maks 15min. (3min. kjøretur) hvis det blir gjort effektivt, og det tilsvarer et 100% vannbytte.... så får jeg se om plantene tåler dette... det blir for omfattende å flytte alle plantene 1 og 1... skal plante noen eksemplar av hver sort i 450l. som backup.

Så må jeg kjøre inn 180l. igjen, som nok skal gå rimelig kjapt hvis alt går knirkefritt (ja lykke til...!) Og da starter jeg en ny akvarietråd som skal omhandle den møysommelige jobben i å sette opp et leopoldi artskar akkurat som jeg vil ha det!

Hart lyst å bestille L-maller til dette karet nå, men tror det er best å smøre seg med tålmodighet og vente... klarer uansett ikke å bestemme meg for hvilken art....
Som du styrer på!
Håper du snart er ferdig med flyttesjauen.Plantene dine må da vel tole flyttinga,de er ikke varme når de blir pakka ut på zoo,så det går nok greit.Når jeg kan ta med planter fra her til Elverum,Ca 8 timers tur,så går det vel bra med dine.
Blir kjekt og se bilder når alt faller til ro,og med desse fine dagene vi har hatt,så er du vel snart ferdig.Leopoldiene har det fortsatt greit?Hvordan går det med lukta i karet,har du funne ut hva det kommer av?

mvh
JA nå er det lenge siden sist!

Har endelig fått flyttet inn, og fikk internett idag først... (treige folk)

Men på akvariefronten har det gått kjapt: 450l. står med leopoldier i, og 180l. står med resten av fiskene, mens 140l. godgjør seg fot et kort leopoldi-besøk, mens 450l. blir tappet, flyttet(2m.) og satt opp på nytt, det så litt stusselig ut der akkurat nå, men har store planer

Så alt har til overmål gått bra, å flytte 180l. gikk som en lek, flyttet den med alt innhold untatt vann, fylte på nytt, og akvariet var helt fint.

Regner med å oppdatere her ofte framover så følg med! skal bl.a. starte en bildetråd om 450l. min. snart.

Må slenge inn noen mob. bilder av storekaret, og av 180l.:
Heia ulsteinvikar!
Har vært her og sett etter deg og fiskene dine,godt du er i farta igjen og ser frem til videre oppdatering

mvh
Ja, idag har jeg sjonglert litt:

140l. har nå guppy, KAE, regnbuelaboa og sjokomalle
180l. svømmer SAE og leopoldiene.
450l. er nå tom og klar for å bli satt opp igjen.

Har funnet en stor rot, og noen små, som jeg har gjort klar for karet, skal lime noen skiferhuler, og modifisere filteret, så mangler jeg bare plantene, og så kan jeg begynne å tenke på fisker!

Tenkte jeg skulle ha i tilleg til leopoldiene en corydoras flokk (ikke bestemt meg for art) og noen maller (Tips mottas med takk!!)

Det blir et amazonas-kar som er spesielt tilpasset leopoldi, med store og høye sverdplanter, snirklete røtter som de kan svømme gjennom, og sandbunn, og litt avdelt slik at de kan danne revir. tror en av leopoldene begynner å bli kjønnsmoden, han jakter på alle og enhver, så tror jeg må kjappe meg å sette opp dette karet igjen!

Bilder kommer!
Nå har jeg startet med oppsettet av 450l. og jeg har så langt lagt ferdig bunnlaget (engelsk elvegrus med en stor sandflekk av rådasand til venstre i karet, lagt inn roten jeg har klargjort, og laget hulrom og skjulesteder til bunnlevende fisker, i tillegg til to skiferhuler under filteret, laget en bagrunn av gulvbelegg som jeg hengte på veggen og fylt det halfullt med vann for å la rota trekke. så får jeg lønning på torsdag, og da blir det litt plantehandling og div. så skal jeg plante, modifisere filteret og fylle opp resten av vannet!

Så kan leopoldiene flytte tilbake igjen når vannet tillater det

Må legge til noen bilder av en mallehule, Terrasse til vallesneria nana til bagrunn og et bilde jeg tok idag, av vannet som har fylt seg med luftbobler, sikkert fordi det trenger inn i alle hulrom i roten...

skal ta en liten ph og gh sjekk av vannet etterpå.
Dette blir kjempegreier du!Så flott karet passa i seksjonen,og den bakgrunnen var det vel berre en snekker som kunne ha funne på
Den var spesiell og jeg ser frem til å se hvordan den blir når du får fyllt karet med vann.Rota var også fin,hvor har du fått fatt i den?Kjekt og følge med på dette.
Idag har jeg fylt vann helt opp, og planta litt planter, så pumpa står og går, men har ikke fått kjøpt svamp til å ha inn i enda... får bli på mandag!
vart ikkje noke blåsvamp idag, fekk ikkje ti, det får bli imorgen.... no he ej planta litt og og pumpa he sirkulert vekk grums/rotrest. så no skal ej snart hente noken kvasta med vallesneria og plante som bakgrunnsplante i 450l.

180l. er snart dekt av denne planta, ser ut som den he fått skikkelig fotfeste der, dukka opp nye småplanter som ej må luke ut kvar dag nesten!

Har litt dårlig samvit for dei 7 leopoldiene, då 180l. e litt lite for dei, men om 10-12 daga skal dei igjen få regjere 450l. med all sin prakt, og då blir fokuset mitt å prøve å få oppdrett på desse... med masse flaks går det meste!!!

Har lagt en plan på Loricidiae? (L-fisker) som skal få lov å bosette sej under rota, og vil ha 1-2 stk. Royal Pleco (L-190) og en baryancistrus bathesi (L-239)
Og kanskje en gyanancistrus (L-106) Men må høyre om pris og litt ekspertråd frå butikken først

Kanskje noken her inne vil ta sej tid til å skrive litt om erfaring ang. desse L-mallene??

Skal også bestille en gjeng cory (6stk. C. Paleatus)

Og då er karet fullt for min del. (blir sikkert noke meir smått krydder etter kvart)
Da var filteret oppe i 450l.! har kjøpt en blåsvampmatte, og skjært opp i lange strimler som jeg har satt på høykant i juwelboksen, med en klump biostein nederst.

Har også kjøpt nitratperler og knytt de i en nylonstrømpe og lagt de i et ledig rom ved siden av varmekolben. var litt skeptisk til disse når jeg kjøpte de til 180l. men har erfart at iløpet av 6 måneder, med forskjellige sammensetninger i karet, har jeg aldri (ALDRI) målt nitrat over 0,3... har også hatt lite algevekst, men det kommer litt sigende nå i 180l. så må kanskje begynne å sjekke oftere etter nitrat, de skal vare i 12 måneder, men tror ikke det går så lenge.

Så filteret er up and running, så det skal få godgjøre seg noen uker, før leopoldiene skal få slippe ut av "hybelen" sin, og inn i Penthouset.
Har kjøpt 4 tigersnegler til 450l. på torsdag, da var jeg i ålesund på kurs...
Kjøpte også to kuhlii åler til 180l. har en plan om at den skal bli asiakar.

Det var tett før jeg kjøpte en Pleco på 30cm. den gikk i et 60l. kar, med en sjokomalle på 15cm!! Men hvor skulle jeg gjort av den?? :S syns iallefall synd på den.
Hadde det vert en fugl/hund/katt, hadde butikken blitt stengt for lengst... menmen.
Forstår ikke hvorfor ikke alle butikker har større kar en 60l. f.eks 180-250l. til utstilling... det viser jo fram fisken bedre + det er mer "fiskevennlig"

Er iallefall glad for at min faste butikk her i ulsteinvik har mange kar i 100l.+ Den beste butikken jeg har besøkt...

Nå venter jeg bar på at Leopoldiene skal få flytte tilbake...!
Igår tok jeg meg en tur på zoo1 for å kikke litt, og tenkte på å kjøpe corydoras til 450l.... De hadde både panda, leopard, den vanlige aneus og en annen variant det ikke sto navn på...

Hadde mest lyst på panda, for de ser så fine ut, men når jeg så oppførselen til aneus, måtte jeg bare kjøpe de, og hadde ikke hjerte til å etterlate noen, så kjøpte likesågodt alle de hadde: 12stk. på ca. 2,5cm.. De har funnet seg godt til rette i det "gule" tropevannet mitt, som holder en PH på 6,3 for øyeblikket, og rundt 2 i GH, så skal være cory vann dette.. De oppfører seg som en skikkelig bande, som farter rundt og stikker snuten i sanden og rister den opp

Mistenker at PH er på vei opp til 7,2-8 siden jeg har sand og elvegrus (tilfelle i 180l.)
Men skal få ph-en ned igjen til rundt stabil 6, før jeg flytter leopoldiene dit.

Har bestilt en hopliancistrus og, L-017 er det vel... kommer neste torsdag

Og har bestilt forlengings-slange til slamsugeren/vanntilførsel, for å rekke til 450l... var et herk å bytte vann med bøtte... den kommer nok til vannbytte i helga..
kjøpte også en juwel 1500 pumpe, slik at jeg kan sette 1000pumpa ned i 180l... men da har jeg en 600pumpe, som jeg må finne på noe smart med... DYI filter i 140l. tenker jeg? men da har jeg en visma innvendig pumpe, så må vel kjøpe et 60l. kar til den!! ;D hehe...
Jaja, idag måtte guppyene UT! av 450l. og tilbake til 140...

For idag fikk leopoldiene endelig svømme på litt større plass! de ble utrolig lykkelige, synd de ikke har ansiktsutrykk, da hadde det vært noen store glis

De var veldig nysgjerrige på C. Aneus, som ikke brydde seg noe om de nye inflytterne... og de siste små guppyene som ikke ville svømme inn i håven, forsvinner nok i løpet av natten...

Idag prøvde jeg å gi artemia i 450l. og Aneus samlet seg rundt firkanten og slukte den på 4min!

Ellers har 180l. blitt litt tom, (5 fisk) så jeg skal omdekorere litt, så får jeg begynne å tenke ut noen flere Asienfisk å kjøpe

Skal ta noen bilder når det blir litt mørkere!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap