Vekstrate på discus

Som noen allerede har fått med seg, har jeg fått to nydelige discus i hus. Og da dukker jo spørsmålene opp med en gang:

1. Hvordan måles discus? Fra nesetipp til halerot, eller tas hele halefinnen med i målet?

2. Når størrelsen er definert, kan man da anta hvor gammel fisken er?

Mine to discuser har litt forskjellig størrelse. Den minste ble solgt som en 6,5cm, men etter mine mål (fra nesetipp og inkl. hele halen) er den mellom 5 og 5,5cm. Proporsjonene ser ut til å være intakt (i forhold til øyet). Hvor gammel tror dere denne fisken er?

Den andre ble solgt som 10cm, men kan umulig være mer enn 8-8,5 fra ende til ende. Litt usikker, men det ser ut til at også denne har nogenlunde riktig proporsjoner i forhold til øyet. Noen som tør gjette på alder?

Tenkte det er greit å ha en alder å jobbe ut ifra, så vet jeg sånn ca når de kan regnes som voksne.

Hvis noen har en veksttabell å vise til, blir jeg glad! (gjerne med anslått formengde ved siden av (antall foringer pr dag v/forskjellig alder/størrelse).
Leona
Som noen allerede har fått med seg, har jeg fått to nydelige discus i hus. Og da dukker jo spørsmålene opp med en gang: 1. Hvordan måles discus? Fra nesetipp til halerot, eller tas hele halefinnen med i målet? Svar: I norge fra Hale(inkl) til Nesetipp, flere steder i Europa/østen. nestipp eks. finner. 2. Når størrelsen er definert, kan man da anta hvor gammel fisken er? Svar: Ikke alltid, noen er stakkarslige, har ikke fått optimale vilkår mm. Mine to discuser har litt forskjellig størrelse. Den minste ble solgt som en 6,5cm, men etter mine mål (fra nesetipp og inkl. hele halen) er den mellom 5 og 5,5cm. Proporsjonene ser ut til å være intakt (i forhold til øyet). Hvor gammel tror dere denne fisken er? Svar: 2-4 mnd. Den andre ble solgt som 10cm, men kan umulig være mer enn 8-8,5 fra ende til ende. Litt usikker, men det ser ut til at også denne har nogenlunde riktig proporsjoner i forhold til øyet. Noen som tør gjette på alder? Svar: 3-5 mnd. under normale kår. Tenkte det er greit å ha en alder å jobbe ut ifra, så vet jeg sånn ca når de kan regnes som voksne. Svar: det har du fått::) Hvis noen har en veksttabell å vise til, blir jeg glad! (gjerne med anslått formengde ved siden av (antall foringer pr dag v/forskjellig alder/størrelse).
Svar: Dette svinger litt, men en normal Discus under optimale kår, når sin vekstopp mellom 12-18mnd. Den kan vokse ørlite grann til. Men som regel er det her slaget står.

Hei svar er gitt direkte under dine spm. Lykke til videre med hobbyen din.
Takk for svarene, DiscusGeir!
Ved nærmere ettersyn er visst den minste ca 6cm. Da setter jeg fødselsdato til 1. september på den største, og 15. oktober på den minste. Da blir det bursdagsfeiring med brask og bram når de fyller ett år
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap