Malawi fiskesammensetning 180 l

Har ikke vært borti malawifisk før, bortsett fra en fisk som fulgte med et brukt akvarie jeg kjøpte.

Har en 180 L med litt spesielle mål som står i en vegg.
L: 120 cm B: 30 cm H: 50 cm

Har tenkt meg golden http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772
og/eller palletciklide http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2133

Spøsmålet blir da om disse fiskene går sammen og hvor mange jeg kan av hver av de.
Hvis jeg bare skal ha golden, hvor mange kan jeg ha av de?
Hvis jeg bare skal ha palletciklide, hvor mange kan jeg ha av de?
Tenker her på voksne fisk.

Hadde tenkt å kjøpe 10 stk yngel av hver sort, og så heller fjerne overflødig fisk etter at pardannelsen er kommet fram.
Høres dette greit ut eller blir det for mye?
Hei.
Det er ikke så mange liter karet ditt, i forhold til hva som blir anbefalt til malawi, men det er ganske langt. Det er jo en fordel, og mange større kar med innvendig 3D bakgrunn har ikke så mye mer plass til fiskene dem heller.

Du bør ikke blande palettciklider og golden. De skal ha forskjellige vannverdier, og forskjellig innredning.
Vil du ha masse planter, kokosnøtthuler osv så velg paletter.
Vil du ha steininnredning så velg malawi, men kan hende du må bruke tilsetningsstoffer eller kalk for å få rett GH og PH til dem. Ikke sikkert. Du kan jo måle kranvannet ditt og se.

Velger du malawi så kjøp ungfisk og se hvordan det går, som du sier. Synes det høres greit ut med 10 stk.
Det kan være fint med bare en art, men da kan du få problemer med hannene. Kan hende det er bedre med to arter siden karet er langt. Da kan hannene ha hvert sitt territorie. Har ikke fasitløsning på dette. Du bør nok bare prøve deg frem.
Det er vanlig å ha 1 han til 3 hunner, men i større kar kan det være en fordel med flere hanner (f.eks for å få frem farger).

Golden-hunnene er nesten like fargerike som hannene, så da kan du ha mange av dem uten at det blir kjedelig.

Paletter skal jeg ikke uttale meg så mye om

PS: En ting til: Vil anbefale deg å ha utvendig filterpumpe med litt størrelse. Da får du noen liter vann ekstra, større plass til fiskene og sterk vannstrøm (som malawier vil ha).
ops... ser nå at pallettciklide ikke er malawi, gikk litt fort i svingene.

Vannet mitt er på ca ph 7 og Gh 2.
Men har gips og bikarbonat på lager så det skal gå greit.

Siden det er en bærende murvegg har jeg ikke mulighet til å bruke utvendig filter. I akvariet er satt inn en Juwel jumbo med pumpe på 1000 L/T.
Hadde tenkt å fylle filteret opp med substrat pro eller Cirax.
Og putte inn en sirkulasjonspumpe.

Kremt..., dessverre så er det limt inn Juwel rock på tre sider.
Så da blir det kanskje i det minste laget for golden.

Har også et ledig rammekar på 160 L 100x40x40, ingen innvendig bakgrunn.
Her kan jeg bruke en Eheim 2228 pro II + sirkulasjonspumpe.

Begge alternativene rommer ca 120 L vann netto.

Så da er jeg vel like langt

Det at du har juvel rock på tre sider kan brukes til din fordel også. Fint å stable stein mot bakgrunnen, så slipper du å være redd for glasset
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap