Eheim 2026 som går fort tett og bråker

I begynnelsen av desember kjøpte jeg en [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1852&HKatID=]Eheim PROII 2026[/URL] til 128 liters karet mitt. Etter ca to uker begynte det å bråke ganske mye, det kom en kraftig vibrasjonslyd fra rotoren. Dette skyldtes at den hvite filtervatten øverst var tett. Samtidig stoppet nesten vannsirkulasjonen opp. Det samme har skjedd to ganger med ca en ukes mellomrom siden da.

For å løse problemet har jeg skylt filtervatten ren, noe som gir umiddelbar endring av gjennomstrømningen og lydproblemet, men det kommer som sagt tilbake etter en uke.

Hva kan jeg gjøre for å løse dette? Skal jeg bytte ut filtervatten med et lag blåsvamp? Det går jo ikke tett så fort. Eller trenger jeg i det hele tatt dette laget?

Resten av filteret er bygd opp som det er anbefalt i linken over.

Kanskje teit spørsmål, men du har den tynne hvite vatten under den grønne risten?
Nei, den er mellom rista og lokket.
Har ikke tenkt mye på det egentlig, men ser på bildet nå at den grønne rista er over vatten, skal den være det?
Ja, den må ligge oppå vatten, ellers blir du plaget lik du har blitt
Ok, da skal jeg prøve det
Takk for raske svar
Kjetilv
Nei, den er mellom rista og lokket. Har ikke tenkt mye på det egentlig, men ser på bildet nå at den grønne rista er over vatten, skal den være det?


Den hvite vaten skal under den grønne risten ellers er det for at motoren suger den inni og tetter. Dessuten er det nesten umulig å få et tett filter på 2 uker, da skal det jammen være skittent! :p

Her ser du oppsettet av Eheim 2026:

[External Image]
MC Darup
Kanskje teit spørsmål, men du har den tynne hvite vatten [I]under[/I] den grønne risten?


Frøken detektiv på sporet eller
Elementært, doktor Watson.


Nice catch MC
Nå er den på plass under rista, så satser på at det vil hjelpe. Ser ut til at den har blitt sugd inn til rotoren ja.
Takk for alle svar, satser på at det funker nå

Har nemlig gjort den tabben selv..
Nå har det gått rundt en uke, og filteret bruker nesten like mye igjen. Argh, kjøpte dette filteret for at det skulle være stille å ha på soverommet, ikke for at det skulle holde meg våken [External Image].

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Kan det hende at rotoren er skadet siden jeg hadde det feilmontert først?

Lyden som før er en tikkelyd, akkurat samme som en harddisk som skriver faktisk.
Mulig det er flow-indikatoren som vibrerer inni der? Det gjør den på den ene pumpa mi, men nå står ikke den på soverommet... Jeg har uansett ikke noen løsning på akkurat det. Kanskje noen andre har?
Hmm, er det flow-indikator på den?
Kjetilv
Hmm, er det flow-indikator på den?


Den røde "knollen" eller kula som er på toppen av filteret, den er inni et gjennomsiktig plastvindu foran eller mellom de to slangeuttakene på toppen. Den er noe herk, for etterhvert vil det bli sleipt og brunt inni der, og kula henger seg fast. Ikke mulig å komme til for vanlig rengjøring på noen enkel måte heller. Vet det er mange som rett og slett har fjernet den, siden den skrangler i starten når den er ny, og senere setter seg fast bare.
Ah, da skal den bort
Filteret står inni et skap her, så er ikke så mye jeg ser på det
bare en komuntar til den hvite filter duken. jeg har selv valgt å fjærne denne ifra pumpene mine, den går jo tett etter kort tid. jeg kjører heller en liten pumpe med fin fin vatt om det skulle bli for dårlig sikt i karet.

blir for dårlig gjennomstrømning i filteret og bakteriefloraen fungerer ikke bra nok synes jeg når det fin filteret ligger å bremser vannet.
Så alle mine utvendige filter består kunn av "makaroni" små bioballer og blåsvamp. rengjør filterene maks 2 ganger i året.
Filterbråk
Noen grunnprinsipper for å unngå filterbråk.

1) Du har vanligvis 2 grønne rister. Den ene skal under vatten med beina ned.Den andre over vatten med beina opp.
Dette for å danne rene vannlommer før vannet går gjennom filteret.
2) Under filtervatten kan du legge porselensringer i ca 4 cm høyde.
Disse tar grovfiltreringen og tar samtidig vare på de bakteriene du trenger for nedbrytning av avfallet fra karet. Disse skal du bare skylle med lunkent vann når du skifter vatt. Vatten bør holde i ca 7 uker uten tull, men den bør ikke hardpakkes i tanken.Da går den mye fortere tett i den ene enden.
3) Sørg for at pakningsringen ligger tett før du setter sammen toppen. Den kan smøres med vaselin som ikke er giftig og vannbasert.

4) De nevnte sakene ovenfor er nødvendig for å unngå at filteret drar falsk luft inn i rotorhuset, det er da bråket kommer.Kula begynner å riste og rotoren går tørr og kan gå i stykker.
Lykke til. Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap