Finnes det noe annet enn snegler som roter i sanden?
Finnes det noe annet enn sandsnegler som kan rote i bunnlaget? Jobber med å sette opp den nye fine 450 literen nå. Den skal settes opp med biltema sand, og derfor kunne det vært fint å ha noen hyggelige små arbeidere til å rote rundt nedi der Denne sanden har som kjent meget små korn. Har brukt den før, men da i mindre kar, og det gikk fint.
Jeg har ikke så lyst å ha sandsnegler - synes de lett blir for mange? Har noen tips til andre skapninger som kan få jobben å holde "jorden" lett og luftig? Er i grunn ikke noen snegle fan... de er litt "vemmelig"....
Noen som har tips?
Jeg har ikke så lyst å ha sandsnegler - synes de lett blir for mange? Har noen tips til andre skapninger som kan få jobben å holde "jorden" lett og luftig? Er i grunn ikke noen snegle fan... de er litt "vemmelig"....
Noen som har tips?
Postet 04.01.09 kl 05:51
Postet 04.01.09 kl 05:59
Postet 04.01.09 kl 06:10
Hva slags andre fisk har du tenkt å ha oppi der? Mange ciklider som liker å styre i sanden.
Jeg har corydoraser, men kan ikke si a de roter så veldig nedi sanden akkurat.
Men du MÅ ikke ha fisk eller snegler som roter i sanden. Jeg har også biltemasand, og bruker næringstabletter til de plantene min som har røtter under sanden som sverdplanten og valisneria eks.
Ingen snegler eller fisk som roter i sanden min, men plantene er grønne og flotte fordet.
Hadde sandsnegler før, og jeg må si at jeg sjeldent så noe til dem. De holder seg stort sett under sanden. Om de skulle krype oppover glasset er det gjerne en indikasjon på dårlige vannverdier eller næringsmangel.
Jeg har corydoraser, men kan ikke si a de roter så veldig nedi sanden akkurat.
Men du MÅ ikke ha fisk eller snegler som roter i sanden. Jeg har også biltemasand, og bruker næringstabletter til de plantene min som har røtter under sanden som sverdplanten og valisneria eks.
Ingen snegler eller fisk som roter i sanden min, men plantene er grønne og flotte fordet.
Hadde sandsnegler før, og jeg må si at jeg sjeldent så noe til dem. De holder seg stort sett under sanden. Om de skulle krype oppover glasset er det gjerne en indikasjon på dårlige vannverdier eller næringsmangel.
Postet 04.01.09 kl 06:20
Har pussig nok ikke noen fast plan for hvem som skal bo her Har gledet meg så lenge til det store karet var i hus, at jeg har liksom ikke kommet lenger.
Blir nok litt forskjellig - vet bare en ting, en STOR stim med neon Har alltid hatt lyst på en stor stim.
Mulig det går an å ikke ha gartnere nedi der. Har gått fint på en 240 liter jeg hadde en gang. Har kjøpt inn 50 kg sand - lurer på om det er nok. Bunnmål er 150x50.
Blir nok litt forskjellig - vet bare en ting, en STOR stim med neon Har alltid hatt lyst på en stor stim.
Mulig det går an å ikke ha gartnere nedi der. Har gått fint på en 240 liter jeg hadde en gang. Har kjøpt inn 50 kg sand - lurer på om det er nok. Bunnmål er 150x50.
Postet 04.01.09 kl 06:27
50 kg holder i massevis. Synd du ikke bor i Akershus, for Aquamanias selger VF Neon til 10 kr stykket.
JBL sine plantenæringstabletter anbefales på det sterkeste! De har reddet både løkplanter og sverdplanter hos meg.
Bare kremjobben somgjenstår, dekor og valg av fisk.
Good Luck !
JBL sine plantenæringstabletter anbefales på det sterkeste! De har reddet både løkplanter og sverdplanter hos meg.
Bare kremjobben somgjenstår, dekor og valg av fisk.
Good Luck !
Postet 04.01.09 kl 06:36
Spennende spennende! Kan nesten ikke vente, men karet står litt skjevt. Matten som skal fordele trykket forksjøv seg litt, så 2 cm av karet står på ingenting, og det er for tungt å flytte alene Gjett om det er tungt å vente
.... Men litt dumt å ikke gjøre det skikkelig før vannet kommer oppi.
Takk for svarene i allefall. Vi har noen lure butikker her i Bergen også, som har neon til 10,- stk. Faktisk kjøpte jeg en liten stim for 7 kr stk for en uke siden, men det var "tilbud" Hva er en passelig stim i dette karet? (og til studentlommeboken)
Fortsatt veldig spent på bunnlaget - håper det blir bra, selv om det ikke er noen som roter rundt nedi der. Trodde faren var at det ble så tett i fin sand, at det dannet seg uheldige gasslommer? Mulig det er gammel overtro
.... Men litt dumt å ikke gjøre det skikkelig før vannet kommer oppi.
Takk for svarene i allefall. Vi har noen lure butikker her i Bergen også, som har neon til 10,- stk. Faktisk kjøpte jeg en liten stim for 7 kr stk for en uke siden, men det var "tilbud" Hva er en passelig stim i dette karet? (og til studentlommeboken)
Fortsatt veldig spent på bunnlaget - håper det blir bra, selv om det ikke er noen som roter rundt nedi der. Trodde faren var at det ble så tett i fin sand, at det dannet seg uheldige gasslommer? Mulig det er gammel overtro
Postet 04.01.09 kl 07:03
Postet 04.01.09 kl 07:14
Hei
om du søker på hestehodebotia, så finner du en raring som er utrolig flink til og rote i sanden
Postet 04.01.09 kl 10:51
Postet 04.01.09 kl 11:15
Postet 04.01.09 kl 11:26
Postet 04.01.09 kl 12:01
Vil si at det hele spørs hvor tjukt lag med sand du har også. Varierer litt hos meg pga. fiskene har ommøblert litt når de hadde yngel, men stort sett 5-6cm i snitt.
Om morgenen etter at sandsnegler har vært mest aktive om natten så ser man luftlommer og ganger ca. 2cm under topplaget av sand fra utsiden også noen ganger. Helt klart for meg at sandsnegler gjør en bra jobb. Nå har jeg også den fordelen av å ha dvergciklider som har fått smaken på snegler, så jeg ser aldri snegler så lenge lyset er på.
Cory og botia osv. er ikke samme greia, fordi de roter i det 2cm laget oppfor dette igjen
Om morgenen etter at sandsnegler har vært mest aktive om natten så ser man luftlommer og ganger ca. 2cm under topplaget av sand fra utsiden også noen ganger. Helt klart for meg at sandsnegler gjør en bra jobb. Nå har jeg også den fordelen av å ha dvergciklider som har fått smaken på snegler, så jeg ser aldri snegler så lenge lyset er på.
Cory og botia osv. er ikke samme greia, fordi de roter i det 2cm laget oppfor dette igjen
Postet 04.01.09 kl 14:27