Hvordan lage automatisk bytting av vann

Hei! er det noen her inne som har laget et anlegg til akvarium, eller vet hvordan man lager et slikt anlegg som bytter vann automatisk i et akvarium? Vet jeg har lest om slike anlegg for en stund siden, men husker ikke hvor jeg leste disse på nettet. Det skulle ikke tilfeldigvis være noen her som har en tegning over et slikt anlegg eller en link hvor man kan finne tegninger over slikt.
1. Vann inn i karret.
Du kan bruke Gardena's vannings utstyr, med trykk regulator, (fra 6 bar ned til 1,5 bar) og så bruke deres vanningsur eller bare koble dirkete på en dyse som kan levere 2, 4 eller variabel antall liter /min. Her får du ferdig Microdrip Startsett med timer til selv vanning for ca 600- 1000 kr.

Eller du kan gå inn med en PLS el l og magnetventil som da regulere når og hvor lenge ventilen skal være åpen. Her er nok prisen vestlig dyrere enn i første forslag.


2. Vannet ut av karret gjøres enklest gjennom overrenningskammer og 2 avløp, der det ene bare står som sikkerhet. Judosol viser hvordan det kan gjøres i sin tråd.

Du kan selvfølgelig også blande vannet i en sump før du har vannet i akvariet.

For å forhindre overfylling kan du bruke div nivåvakter. Disse produserer av Aqua Medic, Deltec og flere. De får du med en, to eller tre nivåmålere avhengig av hva trenger og hva du mener at du må ha.
Hva med halvautomatisk?
Jeg har tenkt på "halvautomatisk" på mitt nye kar. En ventil som jeg åpner og stenger mens jeg er der og mater, en gang for dagen, og avrenning til sluk. Da kan det ikke gå galt.

Hvor mye vann må skiftes dersom man skifter hver dag?
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap