Vurdere å starte opp eget akvarium.

Hei, det er en stund siden jeg var her, Har lest litt på forumet og fått mer og mer lyst på et eget akvarium. Er ingen fersking, vi har jo et 100l nede som stefaren min styrer. Tenker på tanken med å starte et eget, siden vi har flytta til en større bolig siden sist jeg hengte her, kan jeg faktisk ha et litt stort akvarium på rommet, tenkte da på 250l, hva tror dere? Vil starte opp et Malawi kar, har sett mange bilder av det på forumet her, og det ser ut som at planter ikke er noe man har mye av i Malawi, stemmer det? Liker ikke mye planter, kunne helst tenkt meg sand og steiner. Men før jeg evt starter skal jeg nok lese litt om akvarium og artene. Det er vell Ciklide man har i Malawi? Kan noen komme med erfaringer om noen av artene, Vil ha en art med fine farger. Kan man ha flere en en art i Malawi? Eller er det vanligst med kun en art?

Når det kommer til akvarium, kunne jeg som sagt tenkt meg 250l maks, liker veldig godt utsenet på Akvastabil, men amaturene er så dyre, finnes det arternativer? Evt hva? Kan noen anbefale noen pumper og varmekolber? Når det kommer til pumpe, vil jeg helst ha utvendig.

Takk for all hjelp.
AkvaStabil 250 l. Sort. NB! Dette er på http://www.akvasia.no/!!!!!

Vekt: 35 kg
Pris: 2450,-

Mål 100x50x50 cm


Effect-line akvarier er et gjennomarbeidende kvalitetsprodukt fra Akvastabil. Det er uten tvil det beste produktet på markedet med sin design og styrke.

Effect-line akvarier er fremstilt av rustfrie materialer i kraftig kvalitet.





Vekt: 4 kg
Pris: 1150,-

Fluvals utvendig filter 305
for små akvarier opptill 300 liter.

Ytelse: 1000l/timen.




TetraTec 100 watt Varmekolbe

Vekt: 0,6 kg
Pris: 199,-

TetraTec termostatstyrt varmekolbe av god kvalitet.
Kan innstilles i området 20 °C til 32 °C i trinn på 0,5 °C
vanntett innkapslet,dvs. kan nedsenkes fullstendig.
·tydelig og brukervennlig temperaturinnstilling kontrollys for oppvarmningsfasen


Varmekabel Rena Cor 25W 4,5m Akv/Terr

Vekt: 0,5 kg
Pris: 279,-

Rena Cor varmekalbler kan brukes både i akvarium og
terrarium.

I akvarium har bunnvarme disse fordelene.

På grunn av en høyere tempratur i bunnlaget vil man
få en kontinuerlig utskifting av vannet i substratet.


Jeg fikk ikke til bilder men den varmekablen den skal man ta under grusen. Det er sugekopper på den. Jeg vet ikke helt om du kan bruke begge varme- elementene. Men her kom jeg ivartfall med noe av det du skrev om du hadde tenkt deg.




Siden du bor i Moss ville jeg definitivt tatt turen innom Dahls Dyrerike og snakket med de. De er flinke og har gode priser.

Ellers kan du jo sjekke medlemsakvariene, hva andre har av malawi sammen i den akvariestørrelsen og komme med en "ønskeliste" for tips/ råd
Begrenser seg vel gjerne litt med 250 liter til Malawi ,men div. Mbunas bør kunne gå bra .Det er mange fine fisker innen den familen,søk på Mbunas så får du nok opp forskjellig typer. Mange går greit sammen andre ikke. Så når du har funnet noen du liker,så legg ut spøramål om disse går greit sammen utrolig flotte fisker
Takk for svar, men finner ingen i fiskebasen med det navnet.
Anders Boy
Takk for svar, men finner ingen i fiskebasen med det navnet.


Ved søk på Mbuna kom DENNE listen opp
Vis du tittet litt mere nøye etter du søkte på det så må du bla nedoner så står det google-søk der kan du velge om du skal søke på nettet eller søke på akvaforum. Der søker jeg nesten alltid funker bra for meg.
Søk i den danske basen Cichlids.dk ,den er en veldig god side
Sølvi Gullaksen: Jeg så på profilen din. Det må jeg si veldig fin stubberot i en av akvarie-bildene dine.
Likte ingen av dem, liker Golden veldig godt, veldig fin gul farge. Erfaringer?
Den roten var jeg veldig glad for ,dessverre har jeg den ikke lenger da karet er solgt og den passet ikke lenger i noen andre kar . Burde nok oppdatert siden litt

Golden er en flott og grei fisk å ha,hvis jeg skulle hatt Malawi igjen ,så hadde den vært et førstevalg. RødZebra er også en fisk jeg synes er fin, men de kan være litt hissige. Selv var jeg heldig og fikk noen "snille"

Du bør ellers se om du klarer å få en han og flere hunner ,hannene har en tendens til å krangle seg i mellom.
Jeg liker også Rød Zebra Malawi. Hunnene er finest for dem er mye mer farger\fargerike!
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap