Ny 240-l - planter og stein og sånn...

Jeg holder på å innrede et nytt Juwel Rio 240. Der skal jeg ha noen sølvhai, noen SAE, en ancistrus av ukjent art og muligens noen botia. Praktbotia har jeg egentlig slått fra meg siden de raskt blir for store for et slikt kar, så for å finne noen som er rolige nok til å gå sammen med de andre er zebrabotia det mest aktuelle alternativet.

Såvidt jeg har skjønt bør botia ha steiner med glatte flater for å unngå å skade seg. Skifer er dermed nærliggende. Hvem selger skifer? Må jeg til akvarieforretninger, eller finnes det andre kilder?

Hva slags planter vil passe best for disse fiskene, og hvilke vil overleve lengst?

LJ
Vanilla Ninja
Jeg holder på å innrede et nytt Juwel Rio 240. Der skal jeg ha noen sølvhai, noen SAE, en ancistrus av ukjent art og muligens noen botia. Praktbotia har jeg egentlig slått fra meg siden de raskt blir for store for et slikt kar, så for å finne noen som er rolige nok til å gå sammen med de andre er zebrabotia det mest aktuelle alternativet. Såvidt jeg har skjønt bør botia ha steiner med glatte flater for å unngå å skade seg. Skifer er dermed nærliggende. Hvem selger skifer? Må jeg til akvarieforretninger, eller finnes det andre kilder? Hva slags planter vil passe best for disse fiskene, og hvilke vil overleve lengst? LJ


Sølvhai bør du nok revurdere, da disse trenger minimum 720 L å boltre seg på. Skifer kan du få tak i hos dyrebutikken, vet ikke om andre steder de har det. Ellers bør du ha sand som underlag hvis du skal ha botia, for disse kan lett skade seg på grusen.
Stein
Har vi mye av i Norge. hvorfor kjøpe dette i akvarieforretning?
Om en trenger noen flate stiner med glatt overflate, hva med å se i nærmeste grustak?

Har selv brukt stein fra grustak uten problemer.
GunnarO
Har selv brukt stein fra grustak uten problemer.


ME 2!

Brukt et hundretalls kilo med norsk gråstein opp gjennom tiden i mine akvarier.
Nugatti
Sølvhai bør du nok revurdere, da disse trenger minimum 720 L å boltre seg på. Skifer kan du få tak i hos dyrebutikken, vet ikke om andre steder de har det. Ellers bør du ha sand som underlag hvis du skal ha botia, for disse kan lett skade seg på grusen.


Det at sølvhai trenger så stor plass vet jo er riktig når det gjelder voksen fisk, men gjelder det også 8cm eksemplarer?

Jeg har allerede Biltema-sand i bunnen, så akkurat den er ivaretatt.

Steinbrudd blir neste stopp, for å se om jeg finner passende stein. Takk for tips dere som foreslo det.

Men over til neste spørsmål: er det noen som har forslag til planter?

LJ

Nå har ikke jeg så veldig stor peiling på sølvhai, har aldri hatt det selv, men hvis du leser om dem i fiskebasen her, så står det at de trenger god svømmeplass, og er svært aktive. Når du skriver 8 cm eksemplarer så mener du når de enda er små? Da lurer jeg på hva du vil gjøre med dem når de vokser til? Er jo ikke sikkert at det vil passe da og foreksempel gi dem bort til noen med større akvarium. Det er ikke særlig lurt å kjøpe dem, for å satse på å få gitt dem bort når de blir store. Finnes jo mange andre tøffe fisk du kan ha i 240 L.

Finne skifer ute var jo veldig lurt! Jeg har kjøpt mine på dyrebutikken, men er jo mye lurere, og billigere å finne dem ute.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap