Småfiskkar? i en 240 liter? med sommerfuglciklider?

Jeg har et 240 l kar nå som står og går uten fisk. Jeg og min samboer var enige om at vi ville ha malawikar men nå har samboeren brått funnet ut at han ikke har så lyst på malawi alikevel. Men han har fått litt teften for småfisk og masse planter også har jeg prøvd å lete rundt etter hva vi eventuelt kunne hatt. Jeg så også at det var noen som hadde sommerfuglciklider sammen med annen små fisk, jeg har nå 2 stk sommerfuglciklider i en 65 l sammen med noen kardinaler, viftereker og kuhliiål. Og da kunne jeg jo kanskje satt de over i 240 literen så de hadde fått litt bedre plass? Hvilke fisker kunne jeg evt hatt sammen? De som jeg har tittet på er

Sommerfuglciklide
Kardinaltetra
Guppy
Svart molly
Sverddrager
Platy
Kampfisk (en hanne og noen hoer)
Viftereke
Kuhliiål

Er klar over at ikke alle disse vil passe sammen men det er noen av de fiskene jeg har sett meg ut til å ha i et småfiskkar. Er det evt noen gode råd til hvorfor/hvorfor ikke ha et sånt kar? er det noen her som har bilder av slike kar?

Er også klar over at mesteparten av disse er levendefødere men bla sommerfuglene vil jo gjerne spise en del yngel vil jeg tro
jeg er forresten åpen for andre alternativer også enn malawi og småfisk ^^ har tenkt på diskus og men ser for meg at de er litt kjedelig fisk? vil ikke ha scalarer igjen
De levendefødende som Sverddrager, Molly, Platy og de fleste Guppy trives best i hardt vann med høy pH, mens Kardinalntetra og Sommerfuglsciklide har det best i veldig bløtt vann med lav pH. Derfor bør disse ikke gå i samme kar.

Kardinal- og Neontetra passer sammen med Sommerfuglcichlidene med hensyn til vannverdier, men de er veldig flinke til å stjele yngel fra dvergcichlider.

Smykketetra-varianter (Nannostomus), stjeler lite eller ingen yngel, er fargerike og fredelige, holder seg i de øvre vannlag, og passer utmerket sammen med Sommerfuglcichlider.

ok vurderte også å ha de to sommerfuglene også masse masse kardinaltetraer, det er lite som slår en skikkelig stim kardinaler! Men jeg er bare redd at det kan bli kjedelig... Men hvis jeg får til en skikkelig fint kar med røtter, planter, steiner og huler burde det kunne bli et ganske fint dekorativt akvarie

Har tittet på smykketetraene også og de er jo fine de som er røde eller gule men jeg har jo en forkjærlighet for disse kardinalene da:P
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap