Kampfiskoppdrett

Hei
I et 30 liters kar har jeg en kampfiskhann og to hunner, + to panda corydoras. Jeg har to planter, den ene ligner sitronmelisse og den andre har små runde blader. Har også en liten pumpe, så svak at man ikke ser bevegelse i vannet. Men jeg vet den sirkulerer vannet. Hannen har laget et lite skumrede allerede, men det danner seg en hinne på hele vannflaten som minner om "snerk". Er dette riktig??

I et 120 liters kar har jeg: 10 sebrafisker, 7 platyer, 11 kardinaltetraer, 2 små pansermaller, 2 små flyingfox, 2 små ancistruser, 2 små algespisere og en tigersnegle.

Er det bedre å ha kamfisken der? Det er bra med div. plsnter der og ei god pumpe.
I begge karene er det ca 25 grader.
Takker for svar
Kampfisk bør egentlig ikke gå i samme kar, pga. at de er veldig aggresive.
For og trigge de til lek, kan du ha en kampisk hann i et eget akvarium, og hunnen ved siden av akvariumet, eller fødeboks i akvariet. Sånn at hannen kan se hunnen. Hvis du har modne kampfisk, og er litt heldig, legger hannen skumrede. Når det er stort nok, kan du slippe hunnen oppi, da blir det lek hvis du får det til. Da legger hunnen egg i skumredet, og du må ta hunnen ut av karet igjen. Så passer hannen eggene helt til de blir yngel, og litt lenger, så må du ta ut hannen. Så forer du med f.eks. microorm.

Det har funket hos andre personer eg kjenner=)
Hinna er en proteinhinne som kommer fordi det ikke er nok sirkulasjon i vannoverflaten. I utgangspunktet så er den ufarlig (om enn lite dekorativ), men den kan hindre oksygenopptak i vannet. Sett utblåsen på pumpa nærmere overflaten, eller sett inn en luftestein så forsvinner den, og det blir mer oksygen i vannet også.

Corydoras trives i grupper på minst 5, og 30 liter synes jeg er for lite som permanent bolig. Du burde hvert fall flytte pandaene over til det andre karet, og passe på at både pandaene og metallpansermallene får minst 3 nye venner hver. Da blir de glade. Når det er sagt har du en del fisk som allerede lever på bunn, så strengt tatt har du vel ikke plass i 120 literen (den er ganske full). Du burde kanskje vurdere å selge/gi bort noen av de, og heller sørge for gode forhold for de du har

Bedre med noen lykkelige fisk, enn mange triste
Du finner masse informasjon om kampfiskoppdrett her.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap