Tetra safestart vs vente i 14 dager

Jeg leser at mange av dere anbefaler å vente en stund før man setter i fisken når man har et helt nytt akvarie. for å få bakterieflorane til å bli bra og alt skal gå sin gang.

men på dyrebutikken sier de at om jeg bruker safestart og aquasafe eller hva det heter så kan fiskene komme i samme dagen som jeg har i vann.
trenger å høre litt menger og egne erfaringer. noen som har prøvd begge deler?

på butikkene rundt om i ålesund, der jeg bor, sier de at det skal gå greit og at de har gjort det selv.

det er vanskli å vite hva man skal tro.
og hvorfor er det lov å selge et produkt som ikke fungerer? tenker på forbrukerrådet osv...
Desverre så er det ikke alltid at kompetansen på de som jobber i dyrebutikk er bedre enn den kompetansen en ny akvarist innehar.

Men du kan glemme dette med safe start og aqua safe, sistnevnte trenger du kunn om det er mye klor og tungmetaller i vannet ditt. Men siden vi stort sett har veldig bra vann i Norge så trenger du ikke dette.


Derimot hadde man bodd lenger sør i europa hvor det er mye klor i vannet så har det en hensikt.

Så følg heller råd fra erfarne akvarister her inne, og vent minst 4 uker før fisk settes inn i karet. Da slipper du problemer med amoniakk/ nitrit etc. som da ofte fører til fiske død og en frustert ny akvarist.
Hvorfor det er lov å selge ting som ikke funker kan du jo saktens lure på..
Selv har jeg ikke prøvd sånn kickstart-greie, jeg fik rett og slett beskjed om at det kom til å gå greit.. Takket være at jeg ble veeldig nysgjerrig på denne hobbyen etter mitt spontan-kjøp så kom jeg til dette forumet for å suge til meg masse info, hadde jeg ikke gjort det hadde nok mine første fisk strøket med i Nitritt-toppen som kommer etter ca halvannen til 3 uker.. uten at jeg er bombe-sikker på dette tidsperspektivet.
Så da måtte jeg til med daglige vannbytter til giften var borte. Alle fiskene overlevde, men man skal jo ikke utsette levende organismer for gift hvis man kan unngå det.

Så mitt råd til deg er å vente, og gjerne da ennå en uke eller 2 etter de 14 dagene du tenkte å vente.

Velkommen til hobbyen forresten Hva slags fisk tenker du deg å ha, og hvor stort akvarium?

Tin-Tin
Slått med 2 minutter.. hehe.. dæven jeg er treig til å skrive
Eneste måten å starte opp et kar rimelig kjapt, er at mange av oss som driver med mange akvarier har flere filtre i karene våre som er ferdig innkjørt og kan da fort sette opp et kar. Man kan også jumpstarte kar ved å ta litt av filter massen fra et innkjørt filter og flytte dette over i et nytt filter.
ok, så det vil si, putt oppi sand, hell i vann, plant planter og vent i 4 uker før fisken kommer i...
nothing more or less? ikke noen kjemikaler?
Ikke noe mere som skal til nei, men kan være greit med varmekolbe så man holder en relativt stabil vann temperatur. Men det kommer ann på hvor varmt/kaldt det er i rommet det skal stå i.
Tin-Tin
Velkommen til hobbyen forresten :) Hva slags fisk tenker du deg å ha, og hvor stort akvarium? Tin-Tin


Har tenkt å satse på dverggurami og noen få scalare. fin fisk. har 2 80 liters.
blitt frytklig hekta og er veldig nysgjerrig.
Plussmedlem
Tetra SafeStart inneholder levende bakterier.
Dette kan derfor hjelpe til med å få et fungerende filter raskere.
Jeg har testet det, men jeg synes ikke resultatet ble noe å skrive hjem om...
Anbefaler deg å vente disse ukene.

AquaSafe gir effekt for noen. Jeg bruker det ikke.
I alle tilfelle så har dette produktet ingenting med å få et velfungerende akvarium den første dagen med vann i (hvis det er det dyrebutikken påstår).

Du bør ikke ha scalarer i 80-liters karene dine. Disse fiskene trenger større plass.
Du kan kjøpe unge scalarer, ikkenoeproblem, men da må du kjøpe nytt kar om 2-3 år, spørs hvor mye for du gir...

eller du kan prøve å få tak i dvergscalare, de er noe mindre
Plussmedlem
Scalarer i normal vekst vokser seg raskt ut av 80 liter. Lenge før 2 - 3 år.
ok, hva med dverggurami i 80 literrn?
Plussmedlem
Dverggurami er en vakker liten gurami som går utmerket i 80 liter
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap