325 liter amazonas biotop

Heisann godtfolk
jeg har da et 325 liter (130*50*50) stående her hjemme, og vil lage en biotop av denne, har lest en del inne på fakta arkene om fiskene her inne en stund nå, og har kommet fram til at jeg vil lage biotop av selve amazonas elven. er jo så mange side elver å velge imellom har jeg skjønt :O

har lest litt om Altum scalare også, står at de skal ha litt høyde, men akvariet mitt er 50cm høyt, holder det? ikke sånn kjempe mange, men bare et par liksom,
har også noen corydoras weitzmani her,

så det jeg lurer på er om jeg kan ha 2 altumer her i akvariet?
blir det riktig vis jeg har weitzmani sammen med altum? sånn i biotop liksom..
noen tips til andre cicklider, og maller, og en type stimfisk?
planter?

Mvh Robin
Du bør holde Altum i grupper. Og karet ditt blir nok for lite for denne arten.
takk for svar
jammen da er jo den grei, vil ikkeutsette en så fin fisk, for trang plass, da for jeg heller vente til jeg ordner meg en 660 ell 720...

noen som vet hvilken elv i sør amerika, som er lettest å skaffe fisk fra?
jeg vil prøve å fisk fra kun èn elv i dette akvariet..
Tipser om at du kan søke deg frem til hvilke fisker som hører til hvilken elv i biotop/lokasjon under kunnskap her øverst på siden. Her er et eksempel.
hey visste man kunne søke på fisk og planter, men ikke selve elvene, så tusen takk for tipset!

har lest meg fram til en elv mede noen spennende fisker nå,
Rio Solimões

da er det 2 arter jeg kunne tenkt meg.

Pansermaller - Corydoras Eques
Dverg scalare - Pterophyllum leopoldi

for da har jeg på en måte fylt bunn, og midt/topp av akvariet,
og i tillegg kommer jeg til å ha en gibbiceps og 3-4 ancitrius, som ryddehjelp i akvariet..

det står at eques er vanlig, men har aldri sett en i handelen? verken i butikk, eller på forum?
mener å huske at det er ei på forumet her som har de, mona o.
men ingen andre?

så lurer litt på hvor lett den er å få tak i? samme gjelder egentlig dverg scalaren også....
virkelig flotte fisker begge 2..
noen personlige erfaringer med de?

Mvh Robin
nei, ikke noe piraya her nei, akvariet er vel for lite?
så forurenser de vannet, ikke kun når de gjør fra seg, men når de spsier i tillegg, så det orker jeg ikke en gang til :P

men ingen erfaringer om hold av dverg scalare?
Leopoldi er en vakker scalare som kan være ganske så hissig. (men ikke alltid). De trenger ikke å være i grupper, men det er flere som har det også. Den er relativt enkel å få tak i her i Oslo, så det skulle ikke være så vanskelig å bestille dem om butikken ikke har den inne. Ganske mange av de er VF, så det kan være lurt å kjøre en avlusningskur
Da blir det 3 stk VF Dverg Scalarer på meg om ikke så lenge da..
veit ikke om jeg får tak i sånne super eques så lett, så er en mulighet for at jeg har mine 5 F1 weitzmani oppi der^^
må jo selvefølgelig utvide gruppen til 15-20 stk da:P det hadde vært morro^^
må tenke på noen andre maller også, kommer til å ha 3-4 ancistrius der, men tenker på L-200 også ;D utrolig fin L malle, det må jeg bare si ...


noen spørsmål:

*Er det noen tynne og høye planter, som ikke blir mer enn max 50cm?

*Liker Dverg scalare åpne omeråder i akvariet? eller kan jeg ha noen red moore røtter i akvariet uten problemer?


takk

Mvh Robin

GOD HELG!
Hei, leopoldiene har ikke kommet i hus enda, men var en tur på dahlsdyrerike i dag, fabelaktig butikk!

det blei bare 2 stk L-134 ca 6 cm, (skulle egentlig ha L-142 men, det hadde de ikke inne nå, men forelska meg helt i 134'n^^)
10 stk Corydoras Sterbai, ca.4cm
6 stk Corydoras Panda ca.3 cm

har 4 pandaer fra før, og 5 weitzmani, disse 3 forskjellige coryene skal gå sammen i en stund, skal bare få i gang et par akvarier til her...
sånn så jeg har en art i hvert kar , kansje på tide å få opp reolen min?^^

skal nok ha sterbaiene i 325 litern kansje, enten de eller pandaene..
weitzmaniene havner i en 128 liters paludarie, med vannfall, og tåke, bregner, orkideer og hele pakka..

Mvh Robin
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap