Erter som fôr

Hører at erter er veldig bra fôr til diverse fisker, men hvordan "tilbereder" man dem? Jeg ga mine praktbotiaer erter som hadde ligget et døgn i bløt men det så ut til at de ikke klarte å tygge dem. PB var 5-6 cm lange.
Bruk frosne erter (plukk dem ut fra grønnsaksblandinger om du ikke vil kjøpe en hel pose erter bare til fiskene), tin de og fjern skallet. Mallene spiser de gjerne slik de er, men mindre fisker setter pris på at du skviser de litt før de havner i karet. Smaskens
hvor mange erter skal man gi? jeg vet det kommer ann på antall fisker og str men kan man regne noe sånt 1 ert per "ertspisende" fisk. Eks maller og PB
Det er veldig vanskelig å si. Noen fisker spiser mer enn andre fisker, så det er rett og slett bare å prøve seg frem litt. Følg godt med de første gangene at det ikke ligger igen mye, for da rotner de og gjør vannet dårlig.
Men begyn litt forsiktig så øker du etter hvert om det behøves. Start med f.eks 4 erter ( men nå har jeg jo ikke peilig på hvor mange fisk du har )
hvor lenge bør jeg la dem ligge i vannet?
Jeg pleier å gi de på kvelden dagen før vannbytte. Da er det bare å suge ut det som måtte ligge igjen til dagen etterpå. Grønnsaker bør ikke ligge så mye lenger enn et døgn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap