Delfinhue tygger endelig! + kryssning golden?

Min delfinhue tygger endelig! Burde jeg flytte henne til et annet kar? Dette er første dagen hun tygger. Jeg har bare ett annet kar, og der er det et palettciklide par. Vil det bli noe problemer å putte delfinhua der i forhold til yngelen? Det har gått med at en voksen malawi har vært med pallettene.

P.S Delfinhua leker også med en golden. De danser i ring og rister. Dette kan vel ikke tilfeldigvis være faren. Har en delfinhann, men han og hua er det ikke mye liv i.

Takk! Er bare så glad, måtte få det ut
Gratulerer Bestandig artig når det går som man vil.

Jeg synes ikke du skal flytte delfinen, og ihvertfall ikke til paletter. De skal jo ikke ha samme vannverdier engang.
Desuten så er det ikke så lett å flytte delfiner. De er kjent for å spytte ut eller svelge eggene pga stress.
La henne heller bare være i fred til yngelen er ferdig utviklet (nesten tre uker) så kan du prøve å ta henne forsiktig da. Yngel vil gjerne havne i hoven, men da er de så store at de kan klare seg selv. Mor og barn kan også finne hverandre igjen hvis de får et rom for seg selv. F.eks med skillevegg eller eget akvarium.
Noen bruker yngelboks også, men da blir hun gjerne utrygg. Da kan det være bedre å strippe henne for yngel og så slippe henne tilbake med en gang.
Du kan jo også bare la henne være i storkaret og sørge for masse gjemmeplass til yngel (dunge med småstein).

Det at forskjellige arter svømmer i ring osv er vanligvis pga de skal finne ut av hverandre når det gjelder rang, grenser osv.
Selv om malawi kan være brutale mot enkelte så har de allikevel en finurlig måte å bli enige på. Bite seg fast i hverandres munner, riste og svømme i ring til en ikke orker mer er ikke mye blodig
Å nei!

Jeg var for utolmodig og flyttet hua før jeg så innlegget! Så havnet eggene i hoven... Er det fortsatt håp for ygelen/eggene? Jeg la de i et eget yngelkar i det lille akvariet. Hua er satt tilbake uten eggene i munnen. Klarer yngelen seg alene?...
HER er en artikkel om hvordan du kan redde eggene, for det er fult mulig.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg gitt eggene til fiskene (nam-nam).
Nå vet du at du har delfin-par, og om ikke lenge så må du kjøpe flere akvarier for å ha all yngelen i

Det går an å få yngel av eggene hvis en bruker en kunstig klekkemetode, men det er ikke verdt forsøket.
Trives fiskene så legger de egg igjen snart skal du se

PS: Det er også vanlig at de første omgangene med tygging mislykkes.
Dvs at etter noen dager så er eggene borte. De må gjerne trene litt på å bli gode mødre.
Ikke så lett å se på all den gode maten uten å få spise??
Å, jaja. Jeg prøver den kunstige klekkemåten litt. Så får jeg visst bare vente til neste gang
Det var jo en grei artikkel, akvafil.
Fikk nesten lyst å prøve selv (med fiske-egg altså).
Lykke til. Får vi høre hvordan det går?
Shiramor
Det var jo en grei artikkel, akvafil. Fikk nesten lyst å prøve selv (med fiske-egg altså). Lykke til. Får vi høre hvordan det går?

Vel...har ingen "undergravel filter lift tube" men prøver å lage hull i en rund boks, og legge den over luftpumpa. =/ Man kan nok anse mitt lille egg-prosjekt for mislykket Allerede 4 av de ca. 15 eggene er døde.
Hej

Har varit ute för att olika honor har spottat i håven vid några tillfällen.
Då har jag använt en yngelkasse som jag tar och sätter kassen så att vattenstrålen från filtret spolar genom yngelkassen .

Samt att jag lyfter på yngelkassen så fort jag går förbi akvariumet.
Detta gör jag för att få ur allt vatten för att genast ta ner yngelkassen igen.
Dessa fungerar så där.

Har kläckt fram några yngel på det viset..Det gör jag bara i de tillfällen som jag verkligen vill ha yngel på sådan arter som jag inte har yngel på sedan tidigare.(och honan har spottat i håven)

Det bästa är att de får gå ifred i huvud akvariumet och vänta till dag 18-19 och flytta de då.Då är risken för att de spottar i håven betydligt mindre.

Mvh Kjell
Jag har skrivit några rader om detta angående tuggning och tömning på nettakvariumet som jag tar och klistrar in här.

start !

Det är så att de flesta Malawiciklider tuggar i 21 dagar .Det kan skilja +- 1 dag beronde på temperatur en dag längre vid låg temp (ca 24ºC)
(Då släpper de ut ynglen för första gången sedan kan de efter ruva och det skiljer mycket från art till art.Några tar hand om sina yngel några få dagar andra i flera veckor om jag inte minns helt fel finns det en rovmalawi som passar sina yngel i 6 veckor.Men normalt ca 7-14 dagar

Tuggar kallas det när honan har ägg i munnen för att det ser ut som att hon tuggar.Det hon gör är att rengöra de.Ibland kan det hända att de leker och honan tuggar i 3-4 dagar för att sedan spotta ut äggen detta kan hon göra ifall äggen är obefruktade.men hon kan även göra det om hon blir stressad
Så det är bra om honan har ett ställe som hon kan få lugn och ro.
Det kan vara en grotta(hule) eller eller kruka (potte?)

På några Malawi arter kan man nästa se att det är klar för eventuell tömning.
Tömning är när man tar ut ynglen ur sin mammas munn.Vissa kallar det strippning eller skakning.Man kan se att påsen som ynglen ligger i blir svart eller mörkare och på några kan man till och med se ögonen på ynglen.

Vissa arter så som Cyrtocara moorii har en tendens att spotta ut ynglen när man fångar henne med håven.

Det råder delade meningar om det med tömning.

Om man har ett spyttekar så är det bra att ha.
Det kan vara så att honan blir jagad i huvudkaret då är det bra med ett litet akvarium som hon kan gå i.Spytte karet bör innehålla någon form av grotta som hon kan stå i.Man kan oxå fånga honan runt dag 17-18 och sätta henne i spyttekaret så hon får släppa ut ynglen där.Sedan avlägsnar man honan när hon börjar att tappa intresset för ynglen.Då släpper man henne tillbaka i huvudkaret .Detta görs bäst om man väntar tills ljuset är släckt .
Det gör man för att de andra fiskarna inte skall jaga henne för då är hon nykomlingen i karet.Kan bli jagad ändå men det brukar gå bättre.
(det kan gå helt fint oxå då detta skiljer sig från art till art)

Det är det som några tycker är bättre för honan att man tömmer henne och så släpper henne tillbaka i huvud akvariumet direkt så att de andra fiskarna inte skall jaga henne.

Om ni bara har en babykar som ni skriver så menar du kanske ett sådant som man har till levandefödande fisk med galler i?
Om det är ett sådant så kan ju bara ynglen gå där en kort tid för de behöver ett större för att kunna växa bra.

Mata kan man göra med att krossa flingfoder.artemiaägg skalade
Kläcka artemia själv.(det växer de fort av).

Själv använder jag mosad räkmix som de får av mig(mycket lite)

Hoppas detta var till någon hjälp.
Om jag var otydlig så fråga igen .Det kan vara någon som har ett annat råd så skriv gärna det.Har helt säkert glömt något

slut.

Kanske detta kan vara till hjälp.

mvh kjell

här skrev jag det

Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap