Hvorfor scalareoppdrett bør gjøres i tetrafritt miljø.

Plussmedlem
Tok noen bilder i forbindelse med den "to-ukentlige" eggleggingen til et av våre scalarepar.
Jeg har med hensikt gode tetrastimer tilgjengelig i karene med scalare.
Artig med yngel, men scalarer blir så hissige med egg og frittsvømmende avkom
Tetraene ordner effektivt opp innen få timer.
Her er det Rødmunntetraene som etterhvert gjør rent bord.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Åhh slemme tetraene, de er rå til å ta yngel ja Kule bilder!
Kjempefine bilder Artig å observere naturens gang på nært hold...

Jeg opplevde det samme med scalare/ rødmunn i samme kar (420 L). Helt vannvittig å se gjengen med rødmunnen samle seg og gå til angrep. Scalarene gav bare helt opp og trakk seg tilbake.

Har nå palettyngel (frittsvømmende) sammen med kardinaler, synes ikke kardinalene virker like aggresive som rødmunnene var. Men det kan jo være innbildning/ lettere å ta egg enn yngel.
Plussmedlem
Tetra'ene er rå, ja. Veldig interessant å observere

Det gjentar seg omtrent hver 14. dag. Så de gir ikke opp så lett her.
Foreldrene krangler en del etter at eggene er forsvunnet. Mulig det fordeling av skylden de diskuterer...

Mulig far kan lastes... Han er mere opptatt av fotografen enn hordene av sultne munner...
[External Image]

Klar, ferdig, gå!
[External Image]

Blir det nok til oss alle?
[External Image]
Blei nesten litt frista til å sette tetraer in i scalarekaret jeg

To SAE'er ordner også opp (her hos oss), men det tar to-tre dager da.
Rødmunnstetra er min favorittetra til nå. Har nå kobbertetra, og har har også hatt glødebåndstetra.

Rødmunnene holdt seg alltid samla, og høyt i karet. De var aldri noen fare med egg og yngel egentlig, fordi de ikke la merke til det som skjedde mot bunnen. Noe ganske annet med scalare som legger eggene høyt oppe ser jeg

Mine kobbertetra er mye mer vimsete rundt overalt i karet, så de meska seg med yngel hos meg. Likte mye bedre disiplinen til å være samla i stimen som rødmunnene hadde
Rød kurvciklide er noe av de smarteste egg- og yngelrøverne jeg vet om
Her gjør A. Heckelii rent bord øyeblikkelig! Skalarene har ingen mulighet å beholde eggene.
Inaktiv bruker
biXen
Rødmunnstetra er min favorittetra til nå. Har nå kobbertetra, og har har også hatt glødebåndstetra. Rødmunnene holdt seg alltid samla, og høyt i karet. De var aldri noen fare med egg og yngel egentlig, fordi de ikke la merke til det som skjedde mot bunnen. Noe ganske annet med scalare som legger eggene høyt oppe ser jeg :) Mine kobbertetra er mye mer vimsete rundt overalt i karet, så de meska seg med yngel hos meg. Likte mye bedre disiplinen til å være samla i stimen som rødmunnene hadde ;)


vi har også hatt kobbertetra, svart neon, neon og rødmunnstetra, men desidert finest stim blir det av rødmunnene, de holder seg samlet uansett.. i 100l våres nå er det 10stk rødmunn, 12 stk svart neon og 5stk glødebånd. Der hersker de svarte over toppen av karet, mens rødmunnene holder seg på bunn/midtsjikt. Glødebåndene dilter bare etter rødmunnene over alt. De siste to ukene har vi også sett noe rart, det er en av rødmunnene+ en av glødebåndene som synkronsvømmer en 5-10 min i slengen, skjer nesten hver kveld, og de samme to fiskene hver gang, skikkelig rart og se på.

hadde også en stim med 7 kobbertetra der, men de ble veldig aggresive i forhold til de andre og det stresset opp hele karet. så de ble solgt ganske fort, selv om jeg egentlig ikke ville. det er også en av de fineste tetraene etter min mening
Loomis
Det gjentar seg omtrent hver 14. dag. Så de gir ikke opp så lett her. Foreldrene krangler en del etter at eggene er forsvunnet. Mulig det fordeling av skylden de diskuterer...


Har opplevd det samme både med Thomasi, Rød Kurvciklide og sommerfuglciklide. Kan ende med skikkelig krangel og stress. Mista hannen av kurvciklidene mine etter mange sånne runder og samme med thomasi hunnen. Tror de krangla og stressa så de ble syke.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap