Hjelp til oppstart av rekekar?

Hei =)
jeg har et lite 20l kar som jeg tenkte å bruke som rekekar (før jeg tittet innom her tenkte jeg ikke på at man kunne ha reker i akvarie engang!!), synes reker er artige

har dere noen tips til hva jeg burde ha oppi karet for å gjøre det så "koselig" som mulig for rekene? og hva slags reker anbefaler dere? og hva spiser de? :o

takk for hjelpen =)
Det viktigste er en dott mose bare, de piller og rensker på den hele tiden, der finner de nok størsteparten av maten de spiser. Ellers er det jo alger da, eller bare vanlig fiskemat. Selv gir jeg rekene mine mikroorm, for det liker de så godt, dessuten synes jeg de får fin farge av det å.

Har en 20l sekskant til mine blue pearl, der har jeg mørk grov sand i bunnen, fordi lyse reker syns best mot mørkt, ellers har jeg en rot med javamose på og et luftfilter. Mer trengs ikke, de går uten varmekolbe og jeg kan ikke si det er veldig varmt her, gjetter på en 18 - 20 grader i vannet dems.

Hvor mye saker og ting du trenger kommer ann på hva slags reker du ønsker deg, de enkleste må vel være kirsebærrekene, de tåler mye og yngler villig, fin rød farge er det på dem å. Her finner du en del arter, les og kos deg.
Kan du si noen ord om mikroorm, hørtes ut som ett spennende for.
Hmm hva skal jegh si da. jo det er mye enklere enn jeg trodde det ville være, skal litt til for at man ikke får dem til å leve.
Mine bor i barnegrøt, ellers bruker noen havregryn.

1. man får tak i en "levende" kultur, altså en dæsj med ormer fra noen andre.
2 man blander seg en grøt, enten av havregryn eller barnegrøt.
3 man putter "gammel" kultur oppi ny grøt, altså den "levende" kulturen man har fått tak i
4 strø over med gjær og litt sukker, nesten som man pynter en kake.
5 når man ser at grøten på en måte klatrer på veggene i boksen man har den i, kan man "høste", enten ved å bruke en finger, pensel eller q-tips og stryke av det som er på veggene.
6 penselen, etc puttes så oppi akvariet man skal fore og man vil se en salgs sky falle nedover i vannet (dette kommer ann på hvor mye orm det er) der vil man se den løse seg opp og bli til en masse pittesmå ormer, altså mikroorm.
7 hvis kulturen blir for tørr, fukt den med litt vann, blir den for våt gi den litt mer luft.
8 bruk en liten plastboks etc til å ha kulturen i, lokket kan man stikke noen huller i for å lufte, går oxo ann å bruke gladpack som lokk.

Kultur = grøt med orm i.

Det som skjer når du ser grøten klatre på veggene i boksen er egentlig ormene som klatrer. De må ha gjær, det er dette de lever av.
Når det begynner å lukte surt av kulturen din (gammel gjær) lager du bare en ny. Altså du har da allerede ormene og følger da bare fra punkt 2.

Håper du ble noe klokere av dette

Selv synes jeg ikke kulturen lukter noe særlig godt, men det er fordi jeg ikke klarer gjærlukta, brekker meg nesten hver gang jeg må åpne lokket. Men så lenge lokket er på gjør det meg ikkeno, å bruke fingeren til å få ormene over til akvariet gjør meg heller ikke noe. Men når jeg står og skyller ut restene av den gamle kulturen liker jeg meg ikke. Tips, ikke bruk varmt vann når du skyller ut gammel kultur ;D
Flott svar! Hvor fikk du tak i kulturen?
Her selges det masse rart levendefôr. Flemming sender til Norge.

Det ser jo knallbra ut dette! Tusen takk.
spennende det med ormene, det skal jeg prøve meg på etter hvert!

hvordan er det med bunnsubstratet? helst sand eller?
Kyllingen
Her selges det masse rart levendefôr. Flemming sender til Norge. [URLBLOCK1]

Har handlet litt derifra. Blir jo litt i porto. Men Flemming er kjempehyggelig og har masse snadder.
Reker bryr seg nok ikke så mye om det er sand, grus eller stein. De bor likevel mest i mosen og finner det meste de trenger der.
henter opp denne igjen, for NÅ er det faktisk sand og vann, javamose, rot og stein i akvariet.. skal stå litt før rekene kommer i hus... hvor mye reker skal man helst ha.. det er vel flokkdyr? (heter det flokkdyr, når det er reker..? ^.^) kan man blande oransje, "vanlige" kirsebærreker og sakurareker, mfl eller helst bare 1 type?

er luftfilter å anbefale, eller holder det med et vanlig filter?

.. og kan man ha et par fisker oppi samtidig eller blir det for mye?

takk for svar 5-åringen i huset gleder seg
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap