Hvitprikk hos sverddrager. tåler reker varmekuren? haster litt...

I løpet av kvelden har min stressa fødeklare sverddragerhunn fått hvite prikker over ryggen. Lurer på om jeg kan sette varmen opp til 32 med amano/kirsebær/gabon-reker i karet?

Har også en ancistrus og en sommerfuglfisk, vil det gå greit?

Hvis ikke, tåler rekene medisinering?

Hvis denne syke fisken blir tatt ut i et nytt akvarium nå, vil da de andre bli smittet siden hun akkurat har blitt syk?

Hvis fiskene blir flyttet for medisinering (får sikkert ikke tak i rekene..), vil da vannet være fri for parasitter etter 3-4 dager uten fisk i`?
Jeg har alltid plukket ut rekene både når jeg har hatt varmekur og under medisinering så jeg tør ikke si om de vil overleve. Det er jo selvsagt litt avhengig av hvilken medisin du går for også. Generelt sett så liker jo ikke reker så høy temperatur så har du mulighet for å plukke de ut så er det best.

Smitten er nok allerede i karet så det har ingen hensikt å bare ta ut den ene fisken.

Om du flytter ut fiskene så skal parasittene dø ut når de ikke lenger har noen vert. Ville likevel ha ventet en ukes tid før jeg satte fiskene tilbake. Mulig det holder med 3-4 dager også, men for sikkerhets skyld ville jeg altså ventet en uke.
Jeg brukte varmekur en gang i 275 l. og da hadde jeg både Amanoreker og Ancistrus i karet. De klarte seg. Men sist jeg brukte varmekuren (i 112 l.) mistet jeg en Ancistrus + et par corydoras. (Har ikke reker i dette karet.) Jeg fikk fortalt her på forumet at jeg kunne gå ut i fra at fisker som står oppført med en maks temp. på 26'C eller mindre nok tåler varmekuren dårlig. Vet ikke om dette gjelder for reker også, men ser at iallefall Gabonreka står med en maks temp. på 30'C så den burde ihvertfall tåle det.
Ellers er det medisin, [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]denne [/URL] er kjent for å være snill mot bakteriene i filteret. Ser at det står i teksten at den ikke skal skade snegler heller. Men vet ikke om reker tåler den.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap