Hva skjer - en etter en dør
Jeg har et spørsmål som kanskje ikke bare har ett svar, men nå må jeg høre om noen kan ha erfart noe lignende.
Jeg har et 110-liters kar der det går levendefødere som platy, molly, sverddragere - algeeterne SAE (5 stk) + noen corydoras og et par eplesnegler. På det meste var det 18 platy, 4 molly og 6 sverddragere.
Før jul medisinerte jeg dem med Dr. Lang Heilmittel (mot hvitprikk og andre lignende bakterielle infeksjoner) fordi jeg mistenkte sykdom. Dum som jeg var... At ikke jeg ventet og så det an... For etter dette har mange fisker dødd, en etter en.
Jeg lurer på om medisinen har tatt kverken på filterbakteriene? Jeg har ikke nitritt i karet og pH er 7. Har ikke målt ammoniakk, men har lest her at man ikke kan måle nitritt dersom det ikke finnes filterbakterier som kan omdanne ammoniakk.
Jeg har en standard innvendig juwelpumpe (nytt kar - ny pumpe 02.12.08). I starten satte jeg inn en annen innvendig pumpe i tillegg som hadde gått lenge i et annet kar + at jeg overførte filter-gugge fra denne til den nye. Disse pumpene går sammen enda. Det er ingen spesiell lukt ved vannbytte (normal "jord-lukt) og sist jeg tok en titt på pumpene var det masse brun gugge i filterne.
Bunnlaget er rådasand opp til 3mm. Jeg bytter vann og slamsuger ca en gang i uka. En tid etter medisineringen byttet jeg vann hver dag, da det var noe nitritt. Jeg satte inn kullfilter etter at kuren var avsluttet.
Det er ikke noe spesielt å se på fiskene som dør. Det jeg opplever, er at de begynner å henge rundt pumpa og ikke er interessert i mat slik som de andre. Jeg aner jo at noe er på gang når jeg ser det, men hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke hva som er galt!
Jeg har ikke gjort noen endringer i karet. Plantene vokser fint.
Det går lengre tid mellom hvert "dødsfall" nå, men jeg plukket vekk en tidligere i kveld. I går sto den for seg selv ved pumpa og jeg tenkte at den sannsynligvis kom til å stryke med den også.
Føler meg ganske hjelpeløs. Har tenkt lenge på å skrive inn her, men det er ganske pinlig siden jeg sannsynligvis har forårsaket dette selv. Føler ikke at det er noen nitritt-bombe som er årsaken. Jeg har medisinert med denne medisinen før og da gikk det bra.
Gruer meg til å poste denne tråden, men det er bedre å gjøre det enn å angre fordi jeg ikke har gjort det før!
Hva kan det være? Sikkert ikke enkelt å svare på, men jeg spør likevel :-/
Mvh
Jeg har et 110-liters kar der det går levendefødere som platy, molly, sverddragere - algeeterne SAE (5 stk) + noen corydoras og et par eplesnegler. På det meste var det 18 platy, 4 molly og 6 sverddragere.
Før jul medisinerte jeg dem med Dr. Lang Heilmittel (mot hvitprikk og andre lignende bakterielle infeksjoner) fordi jeg mistenkte sykdom. Dum som jeg var... At ikke jeg ventet og så det an... For etter dette har mange fisker dødd, en etter en.
Jeg lurer på om medisinen har tatt kverken på filterbakteriene? Jeg har ikke nitritt i karet og pH er 7. Har ikke målt ammoniakk, men har lest her at man ikke kan måle nitritt dersom det ikke finnes filterbakterier som kan omdanne ammoniakk.
Jeg har en standard innvendig juwelpumpe (nytt kar - ny pumpe 02.12.08). I starten satte jeg inn en annen innvendig pumpe i tillegg som hadde gått lenge i et annet kar + at jeg overførte filter-gugge fra denne til den nye. Disse pumpene går sammen enda. Det er ingen spesiell lukt ved vannbytte (normal "jord-lukt) og sist jeg tok en titt på pumpene var det masse brun gugge i filterne.
Bunnlaget er rådasand opp til 3mm. Jeg bytter vann og slamsuger ca en gang i uka. En tid etter medisineringen byttet jeg vann hver dag, da det var noe nitritt. Jeg satte inn kullfilter etter at kuren var avsluttet.
Det er ikke noe spesielt å se på fiskene som dør. Det jeg opplever, er at de begynner å henge rundt pumpa og ikke er interessert i mat slik som de andre. Jeg aner jo at noe er på gang når jeg ser det, men hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke hva som er galt!
Jeg har ikke gjort noen endringer i karet. Plantene vokser fint.
Det går lengre tid mellom hvert "dødsfall" nå, men jeg plukket vekk en tidligere i kveld. I går sto den for seg selv ved pumpa og jeg tenkte at den sannsynligvis kom til å stryke med den også.
Føler meg ganske hjelpeløs. Har tenkt lenge på å skrive inn her, men det er ganske pinlig siden jeg sannsynligvis har forårsaket dette selv. Føler ikke at det er noen nitritt-bombe som er årsaken. Jeg har medisinert med denne medisinen før og da gikk det bra.
Gruer meg til å poste denne tråden, men det er bedre å gjøre det enn å angre fordi jeg ikke har gjort det før!
Hva kan det være? Sikkert ikke enkelt å svare på, men jeg spør likevel :-/
Mvh
Postet 06.01.09 kl 23:04
Inaktiv bruker

Hei.
Det er ikke kjekt å oppleve sykdom og fiskedød.
Kan ikke si med 100% sikkerhet hva fiskedøden skyldes, men lav oksygenmetning i vannet kan være synderen.
Ved medisinering er det nesten alltid forebyggende med ekstra god overflatebevegelse slik at oksygenopptaket i vannet er optimalt.
Kan godt hende noen andre her på forumet vet bedre og har andre tips, men dette var hva jeg kan komme med av svar.
Lykke til vidre.
Mvh
Kai R.
Det er ikke kjekt å oppleve sykdom og fiskedød.
Kan ikke si med 100% sikkerhet hva fiskedøden skyldes, men lav oksygenmetning i vannet kan være synderen.
Ved medisinering er det nesten alltid forebyggende med ekstra god overflatebevegelse slik at oksygenopptaket i vannet er optimalt.
Kan godt hende noen andre her på forumet vet bedre og har andre tips, men dette var hva jeg kan komme med av svar.
Lykke til vidre.
Mvh
Kai R.
Postet 06.01.09 kl 23:13
Hvis det er medisinen som har tatt kverken på filterbakteriene (noe som ikke er umulig - mange medisiner gjør det), burde du ha maks mengde nitritt omtrent nå. I begynnelsen er det, som du antyder, ikke nitritt som oppstår, men ammoniakk. Det er derfor jeg alltid anbefaler å ha ammoniakktest liggende.
Jeg må spørre: hva har du testet med? Strips eller dråpetester? Og hvis du brukte dråpetester: hvilket merke, og hvor gamle er de?
Ut fra beskrivelsen din kan det høres ut som om de sliter med oksygenopptaket, og det kan bety ammoniakk- eller nitrittforgiftning. Det betyr ikke at det er sikkert at det er dette som er problemet, men det er en god teori.
Jeg må spørre: hva har du testet med? Strips eller dråpetester? Og hvis du brukte dråpetester: hvilket merke, og hvor gamle er de?
Ut fra beskrivelsen din kan det høres ut som om de sliter med oksygenopptaket, og det kan bety ammoniakk- eller nitrittforgiftning. Det betyr ikke at det er sikkert at det er dette som er problemet, men det er en god teori.
Postet 06.01.09 kl 23:35
Inger AnneJeg må spørre: hva har du testet med? Strips eller dråpetester? Og hvis du brukte dråpetester: hvilket merke, og hvor gamle er de?
Jeg har brukt dråpetester.
Nitritt: TetraTest, ny fra butikk.
PH: Sera, holdbar til 2013.
Takk til dere begge!
Vil det hjelpe å ha luftestein i karet? Det gir vel ikke oksygen direkte, men bevegelse i vannoverflaten, hvis jeg har forstått det rett??
Postet 07.01.09 kl 00:35
Lurer også på en ting til. Fjernet du kullfilteret etter et døgns tid eller står det fremdeles i? Kullfilter er fint til å fjerne uønskede stoffer i vannet, men vil etter en tid slippe de ut igjen. Det skal helst ikke stå så mange dagene og aldri mer enn en tre ukers tid.
Ellers så synes jeg det er vanskelig å komme på noe. Som førstehjelp bør du ta daglige delvannsbytter på rundt 30% til du finner ut av det eller fiskene kvikner til. Som de andre her er inne på så skader det ikke med ekstra sirkulasjon i overflaten heller.
Ellers så synes jeg det er vanskelig å komme på noe. Som førstehjelp bør du ta daglige delvannsbytter på rundt 30% til du finner ut av det eller fiskene kvikner til. Som de andre her er inne på så skader det ikke med ekstra sirkulasjon i overflaten heller.
Postet 07.01.09 kl 00:37
Næmen, du må ikke grue deg for å poste spørsmål eller problemstillinger da
Ang. saken så er jeg enig med de andre her. Det kan være at medisinen har ødelagt en del av filterbakteriene, om ikke alle. Nitritt og ammoniakk-tester er noe alle akvarister bør ha på lur. De kan gi verdifulle svar i en del situasjoner, og når man vet hva som er galt, kan man kjapt gjøre riktige avgjørelser og treffe tiltak. Da slipper man den fæle følelsen av hjelpesløshet, å se at noe er galt men ikke vite hva.
Sånt sett er vanntester en veldig god investering
Å sette inn en luftestein skader ikke, så du kan forsøke det. Den bryter vannflaten og skaper bevegelse når luftboblene sprekker, så den hjelper til og øker vannets oksygenopptak.
HVIS fiskene dine lider av nitrittforgiftning, så er det faktisk det eneste tilfellet der salt i akvarievannet kan hjelpe og anbefales Men doseringen må i så fall andre hjelpe deg med. Jeg har aldri brukt et gram salt i mine akvarier, så jeg har ingen anelse.
Til sist en liten kommentar ang. det du skrev innledningsvis:
"Før jul medisinerte jeg dem med Dr. Lang Heilmittel (mot hvitprikk og andre lignende bakterielle infeksjoner) fordi jeg mistenkte sykdom."
Hvitprikk har ingenting med bakterier å gjøre Det er en parasitt, altså noe helt annet enn bakterier.
Medisiner mot hvitprikk har ingen virkning på bakterielle sykdommer og omvendt.
Men det du skriver akkurat der, tyder jo også på at noe var galt allerede i utgangspunktet. Du skriver at du mistenkte sykdom, og at det var derfor du medisinerte til å begynne med.
Hva var symptomene da, og hvordan så tilstanden ut på den tiden? Ingen fisk som hadde dødd da? Hadde du kjøpt noen nye fisk i de siste 1-4 ukene før du medisinerte?
Ang. saken så er jeg enig med de andre her. Det kan være at medisinen har ødelagt en del av filterbakteriene, om ikke alle. Nitritt og ammoniakk-tester er noe alle akvarister bør ha på lur. De kan gi verdifulle svar i en del situasjoner, og når man vet hva som er galt, kan man kjapt gjøre riktige avgjørelser og treffe tiltak. Da slipper man den fæle følelsen av hjelpesløshet, å se at noe er galt men ikke vite hva.
Sånt sett er vanntester en veldig god investering
Å sette inn en luftestein skader ikke, så du kan forsøke det. Den bryter vannflaten og skaper bevegelse når luftboblene sprekker, så den hjelper til og øker vannets oksygenopptak.
HVIS fiskene dine lider av nitrittforgiftning, så er det faktisk det eneste tilfellet der salt i akvarievannet kan hjelpe og anbefales Men doseringen må i så fall andre hjelpe deg med. Jeg har aldri brukt et gram salt i mine akvarier, så jeg har ingen anelse.
Til sist en liten kommentar ang. det du skrev innledningsvis:
"Før jul medisinerte jeg dem med Dr. Lang Heilmittel (mot hvitprikk og andre lignende bakterielle infeksjoner) fordi jeg mistenkte sykdom."
Hvitprikk har ingenting med bakterier å gjøre Det er en parasitt, altså noe helt annet enn bakterier.
Medisiner mot hvitprikk har ingen virkning på bakterielle sykdommer og omvendt.
Men det du skriver akkurat der, tyder jo også på at noe var galt allerede i utgangspunktet. Du skriver at du mistenkte sykdom, og at det var derfor du medisinerte til å begynne med.
Hva var symptomene da, og hvordan så tilstanden ut på den tiden? Ingen fisk som hadde dødd da? Hadde du kjøpt noen nye fisk i de siste 1-4 ukene før du medisinerte?
Postet 07.01.09 kl 01:19
Endret: 07.01.09 kl 01:20
Tante AstridLurer også på en ting til. Fjernet du kullfilteret etter et døgns tid eller står det fremdeles i? Kullfilter er fint til å fjerne uønskede stoffer i vannet, men vil etter en tid slippe de ut igjen. Det skal helst ikke stå så mange dagene og aldri mer enn en tre ukers tid.
Jeg tok ut kullfilteret etter 48 timer. Visste at det ikke måtte stå lenge i fordi det da kan begynne å slippe ut giftige stoffer.
Postet 09.01.09 kl 00:28
mona oTil sist en liten kommentar ang. det du skrev innledningsvis: "[I]Før jul medisinerte jeg dem med Dr. Lang Heilmittel (mot hvitprikk og andre lignende bakterielle infeksjoner) fordi jeg mistenkte sykdom[/I]." Hvitprikk har ingenting med bakterier å gjøre :) Det er en parasitt, altså noe helt annet enn bakterier. Medisiner mot hvitprikk har ingen virkning på bakterielle sykdommer og omvendt. [B]Men[/B] det du skriver akkurat der, tyder jo også på at [I]noe var galt allerede i utgangspunktet.[/I] Du skriver at du mistenkte sykdom, og at det var derfor du medisinerte til å begynne med. Hva var symptomene da, og hvordan så tilstanden ut på den tiden? Ingen fisk som hadde dødd da? Hadde du kjøpt noen nye fisk i de siste 1-4 ukene før du medisinerte?
Jeg refererte til det som sto på medisinesken, men bommet på oversettelsen: "Konzentrat gegen Ichthyophthirius und begleitende bakterielle Infektionen". Begleitende = ledsagende og ikke lignende :-/
Uansett, jeg brukte nå dette middelet fordi jeg "trodde jeg så" at flere av platyene hadde et gråaktig belegg på hodet/øvre del av ryggen. Det er jo fordi jeg "trodde" dette og brukte dette middelet, at jeg er flau for å ta opp dette nå. Hadde jeg ikke gjort det, hadde kanskje ikke så mange fisker dødd. Men det blir jo bare spekulasjoner. Jeg kan faktisk ikke huske om fisker døde før jeg medisinerte. Hvis de gjorde det, tenkte jeg i alle fall av årsaken var flytting fra karet de tidligere sto i (63 l) og til det de går i nå, 110 literen. De levde en litt trang tilværelse i det minste karet. Og jeg hadde kjøpt nye fisk 1-4 uker før medisineringen.
Huff, det blir bare masse tanker og mistanker. Gjort er gjort. Jeg kan bare lære av dette og ikke medisinere uten sikker årsak en annen gang. I dag fikk jeg forresten eSHa 2000 og Exit i posten, så nå kan jeg i tilfelle behandle uten at filterbakteriene går dukken.
Det har vært fint i karet siden siste fisken døde tirsdag. Alle de andre som går det, ser friske og raske ut. De spiser og leker i motstrømmen fra pumpa.
Nå bekymrer jeg meg mest over at plantene i 240 literen ser så tufse ut. De blir gjennomsiktige i bladene og brune i kantene (sverdplanter) og anubiasene blir brune, de også. Utrolig at jeg ikke får til planter, jeg som alltid har hatt grønne fingre... Men det var potteplanter i friluft. Jeg er ikke vant til å hanskes med planter under vann....
I 110 literen derimot, der fiskene har dødd, vokser plantene som bare det. Jeg innbiller meg at det er bunnsubstratet som er grunnen. Der har jeg fin rådasand, str opp til 3 mm. I 240-literen har jeg sand som minner om biltema-sand, men det er ikke det. Det er noe lignende som jeg kjøpte hos Dahls Dyrerike i Moss. Der ble jeg frarådet biltemasand fordi den ble påstått å ta livet at fisker som siler sand gjennom gjellene. Jeg har blandet grus i sanda der plantene står, men det er likevel noe som ikke stemmer.
Dette ble vel nesten en ny tråd under et annet tema, men....
Ellers vil jeg si takk til alle som har svart meg her!
Mvh
Postet 09.01.09 kl 01:00