Scalare med hvitt øye + svømmevansker

Hei!
Jeg har en Scalare som er blitt hvit i det ene øyet og det virker som om den ikke har noe retningssans. Den kan plutselig begynne å svømme i en sinnsyk fart, men spinner bare rundt i vannet som en rakett. Den har levd lenge slik og spiser når den klarer å sikte seg inn på maten. Hva sykdom er dette og hva må jeg gjøre for å kurere den?
Det er mulig den har fått en skade eller infeksjon som har blindet den på det ene øyet. Virker det som den ellers har det okey så kan slike fisker fint greie seg i et akvarium. Du bør likevel følge godt med i tilfelle det skulle dukke opp andre symptomer eller fisken ser ut til å begynne å slite. Sørg også for å gi fisken gode forhold, dvs at du ikke bør hoppe over vannbyttene og gi den variert fôr og snille samboere.
Takk for svar
Den ser ut til at den har det fint på alle andre områder. Snille samboere har den, måtte fjerne 4 stk praktbotia da de var for vill og jaget alle sammen. Jeg bekymrer meg bare for at den lider, for den kan lett bare bli hengende i en plante, eller svømme opp ned, eller sprelle i en sinnsyk fart rundt i vannet for så å plutselig stoppe og svømme rolig igjen. Den spiser mat, men trenger litt tid å sikte seg inn. Jeg leste på "artikler" om sykdommer og jeg lurer på om den kanskje har fått mark i øyet.
Dette er vel ganske sjelden vil jeg tro siden den trenger en snegle som mellomvert. Får egentlig håpe det er noe annet, men den oppførselen får meg til å lure på om den kan ha en svulst innenfor øyet som også trykker på hjernen. Det kan stemme med resten av oppførselen i alle fall. Det virker jo nesten som en form for anfall og det er jo ikke uvanlig hos mennesker med skader i hjernen heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap