Hjelp det haster å få svar:kattetrøbel

Inaktiv bruker
hei vi har ei katte som har bjynt å bli rampete hu klorer på dørkarmene nå i det siste og det gjore hu før vi brukte mase penger på å puse opp og nå har ho bjynt ijen.

jeg har kun et forslag selv og det er å lege ei lite hyte til hene med en egen katedør sån at ho sleper å bo inni huset vort å herpe dørkarmene.

ps hva synes dere ?

[External Image]
Hva med å feste klorebrett på de karmene hun bruker?
Inaktiv bruker
jeg tror ikke det hjelper for da finer hun seg bare en ny dørkarm å klore i styker =;-C
Gjorde hun dette før også så kan det ikke være overraskende at hun gjør det etter at dere har pusset opp. Katter har rett og slett ikke begrep om hva oppussing er, eller hvor mye det koster :p

Jeg synes pus skal få bo inne, hun utøver jo bare naturlig adferd. Kjøp et slikt klorestativ og sett henne bort til den hver gang hun prøver å kvesse klør andre steder. Med litt flaks vil hun faktisk foretrekke den spesiallagde fremfor dørkarmer og annet inventar. Det hadde sikkert vært enklere å venne henne til slikt mens hun er liten, men det er kanskje aldri for sent å endre uvanene
Inaktiv bruker
ja men da var ho ti ganger vere jeg hsker en av plankene som var i med døren til lofttet og til kjeleren den var det neste bare sagflis ijien av når vi pusetopp domt er det =;-C

ps.hu er ti år så ho er ganske sta så jeg tror ikke så veldig på at en klorepine hjelper hu herpet jo hele stueveggen når vi tok av tapeten på grun av at vi gjore det =;-C
Hvis dere kjøper klorepinne/stativ til henne, kan dere kanskje teipe plast på dørkarmene mens hun venner seg til å bruke den? Plast kan vel umulig være noe behagelig å kvesse klørne på.
Det er jo ikke akkurat noen hemlighet at katter kvesser klørne, det er en helt naturlig adferd. Mange kjøper slike klorestativ mens pusen er liten, da er det enklere å venne den til å bruke stativet.

Når det ikke er gjort må en ganske enkelt bruke mer tid på å endre vanen (siden hun nå har fått lov, og heller ikke blitt gitt noe alternativ).

Å straffe normal adferd ved å forvise henne ut av huset (når hun er vant til å være en del inne) permanent synes jeg ingenting om.
Inaktiv bruker
det vet jeg det er ikke meg det er snak om men pappa som har gjort det til et problem =;-C
Inaktiv bruker
var det slike dere mente ?

[External Image]
Jepp

Skjønte jo at det er foreldrene dine som nå er frustrert over at pus skraper opp alt mulig etter oppussing. Men regnet med at du videreformidler synspunkter til han, eller tar de i bruk selv som motargument.

Det er de voksne i en husholdning som til sist har ansvaret for alle dyrene, og her må de nok bare skylde seg selv for at de ikke lærte pus å bruke slike fra den var liten. Å straffe pus for noe som har vært greit helt fram til nå er ingen veg å gå. Katta vil jo ikke skjønne bæret - det var jo greit i går? Så skaff den heller et alternativ, så går nok overgangen litt bedre for alle.

Man får også kjøpe midler på dyrebutikken som kan hjelpe til, både lukter katter ikke liker dit man ikke vil ha de- og fristende lukter til bruk på klorestenger/ klorestativ.
Kattemynte, Vallianerrot.. flere navn. Spør på dyrebutikken, evnt veterinær.

Som med barn gjelder det å være konsekvent.
Hver hver hver hver gang katten begynner å klore på uønsket sted må den flyttes til det stedet den får klore, og få ros når den klorer der.
Inaktiv bruker
det skal jeg prøve =
Forslag
Har lest (en stund siden) at man kan feste en eller annen form for dobbeltsidig teip på de stedene katten klorer. Katter liker ikke kleberige ting og vil forhåpentligvis slutte å klore på disse stedene. Og når katten har sluttet med å klore disse stedene er det bare å fjerne teipen
Inaktiv bruker
takk for tipset Lille Havfruen =;-D
Inaktiv bruker
tuse takk for alle svar jeg har får klore bret ser ut til å funke for nå må hu mase for å komme seg ut for hun når ikke der hun pleide å klore lenger =;-D
Hadde samme problem med mine katter. Fikk tak i et likt klorebrett som det du har fått tak i og sprayet det med noe som heter Cat Nip spray. Nå holder de seg borte fra dørkarmer og andre steder de ikke har lov å klore. Det kan også hjelpe å ha en spruteflaske med vann klar. (Sånn som du bruker til blomster) Sprut på katten når den begynner å klore og rop samtidig NEI! Til slutt vil det faktisk hjelpe å bare rope NEI! Utrolig hva de forstår.
Inaktiv bruker
takk for tips SoVe
Ser at du har fått mange gode råd og allerede fått tak i klorebrett. Kjempebra!! Ja bare ros massssse når pus klorer på det rette stedet, det hjelper! Om hun nekter å klore der kan du jo prøve å lokke med en liten godbit, kanskje du klarer å holde den slik at hun må strekke seg opp og lene seg med labbene på klorebrettet for å få tak i godisen. Det med vann-spruteflaska har jeg prøvd for å avvenne lillepusen her med å tromme på 112 l. men det funket dårlig. Hun ble bare skikkelig sur og fornærmet på meg fordi jeg sprutet vann på henne, hehe, og så var hun like rampete når jeg ikke så det! (men jeg HØRTE det... Jeg gadd ikke å prøve det så lenge, men det ble heldigvis bedre da hun fikk begynne å gå ut. (Hun elsker akvarium og følger alltid med under vannskifte og fóring ) Har lest at det (vannspruten) fungerer best hvis de ikke skjønner hvor det kommer fra, bare at det plutselig skjer når de driver akkurat med den tingen de ikke skal.
Jeg har også lest at aluminiumsfolie eller plastfolie skal være ubehagelig å klore/gå på.
Go' lukt er også fint, men kattemynte skal visst ikke anvendes over lengre perioder i strekk, og det er ikke alle katter som reagerer på det. Jaja, sånt står vel på pakken.
Lykke til videre med pusen da! *
Inaktiv bruker
takk for tips E.B. =
Man kan også henge en leke så den henger over brettet, det frista iallefall mine katter=) Har og en spray som heter catnip, som mange katter blir veldig tiltrukket av.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap