Oppdret på guppy

Hei, jeg lurer på når jeg skal ha oppdret på guppy. kan jeg feks ha en gul guppy og en rød guppy så tar jeg dem i et kar til de får unger går dt ant? eller når hunnen er gravid kan jeg ta henne i kar til de kommer da?
Har guppy hunner bodd sammen med en hanne, eller går med en hanne så er de nesten garantert gravide. Du kan flytte henne til et eget kar og la henne gå der til hun føder, men sørg for flyteplanter som yngelen kan gjemme seg i. Guppy spiser nemlig sine egene unger med en gang etter fødsel om de får sjansen. Har du godt med planter og flyteplanter i hovedkaret kan de bare føde der de er, så kan du heller håve ut ungene etter hvert som du ser de

En fødeklar guppy er helt firkantet i magen og ser ut som om hun skal sprekke hvert øyeblikk (bokstavelig talt).
Jeg styrte mye på med fødekasser og egne akvarier for yngel i begynnelsen. Så fant jeg ut at dersom du har en grei størrelse på akvariet, ca 150 liter eller større, samt mye planter yngel kan gjemme seg i, så vil noe av yngelen klare å vokse opp. Da får du "survival of the fittest" i praksis. Jeg hadde da et akvarie på 160 liter, med kun guppy i. De ble ganske mange til slutt!

Jeg er definitivt for "naturmetoden", da slipper man stress både for seg selv og ikke minst fisken med å flytte og styre. Guppyhunner kan jo finne på å holde igjen hvis hun blir stresset.
Ligger en fin guppyartikkel under "artikler" forresten.
Sjekk også underforumet "levendefødere"- ligger ca 4679 tråder ang guppyoppdrett der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap