Dyrere fordi det er unger av vf maller?

Inaktiv bruker
Hei så ett sted(husker ikke i farta hvor, har sett så mye i det siste) at noen skulle selge noen maller(fikk ikke med meg arts navnet) disse var unger av ett apr som var vilt fanget, er det riktig at de kan ta ekstra betalt for disse, enn om de var født av noen som ikke var VF?
Riktig???
Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst. Det er markedet som avgjør prisen. Hva folk er villige til å betale setter til syvende og sist den vanlige prisen.

Det er nok heller at mallen var relativt sjelden eller vanskelig å få til oppdrett på som gjorde avkommet etter de vf foreldrene dyre. Det skulle bare mangle om ikke oppdrettere som gidder all denne jobben skulle få noen kroner for strevet.

Du får oppdrette disse mallene du så selv da, så kan du komme og si etterpå om det er riktig at du skal ta deg "ekstra" betalt for det når avkommet skal selges.... ikke sant?

Jeg blir litt sur når jeg leser sånne innlegg som dette, for det er forbløffende mange som tror at de skal FÅ fisk gratis omtrent....
De som selger kan ta akkurat så mye de vil ha, så lenge folk er villig til å betale. Fins ikke noen regler på dette.

Inaktiv bruker
Det er lov å sille spørsmål, og det finnes ikken noen dumme spørsmål bare dumme svar.
Inaktiv bruker
selvfølgelig er jeg fult enig i at oppdretter skal få får jobben, men la oss si at dette er maller som er forholdvis enkle i oppdrett, og selger bare tok seg ekstra betalt fordi foreldra var VF, ville dere da ha kjøpt disse? sier ikke at det er galt å ta den prisen, lurte bare på om det var "verdt det" på en måte
Inaktiv bruker
joda det finnes dumme spørsmål, og jeg har en hel rekke av de, forstår også mona, hele spørsmålet mitt ble feil formulert, er ikke så veldig flink til å ord legge emg riktig bestandig, burde kanskje holde skjeften lukket innimellom( elelr hollde fingrene i ro hehe)
For å si det sånn, så er ofte yngel uansett art dyrere om foreldrene er VF, men om dette betyr at de er et bedre kjøp kommer helt ann på.

Men hos noen arter så kan dette være veldig mye bedre enn de fiskene man får tak i som er masseprodusert på en farm i sjekkia eller asia

Inaktiv bruker
Tusen takk for ett konstruktivt svar Tom, da hvet jeg det sånn generelt er.
Men dette kan også komme av at arten man har som er VF også ikke er vanlig i handelen. Selv har jeg apistogramma arter som ikke finnes i butikker i Norge, og klart jeg selger disse ynglene dyrere enn arter som mange allerede har.

Ofte så koster jo fiskene man kjøper inn en god del, samt det krever litt for å legge forholdene for lek til rette og da vil man jo gjerne ha litt igjen for det også Jeg skal ikke tjene penger på det, bare prøve å la kostnadene til hobbyen bli dekt av det jeg får tilbake.
Inaktiv bruker
jeg ser jo det at om det er en sjelden art, så er det jo selvfølgelig klart at de koster mere(det forstår selv JEG hehe), men trur ikek dette var noen kjempe sjelden sak, emn akn jo være den er sjelden å få i VF da, men syntes først det hørtes ut somd et var rart de skulel være dyrere forde FORELDRA var VF , men når jeg tenker meg litt bedre om, så vill jo disse ha en mye mere naturlig form, siden de ikke er "dyrket" frem på en eller annen "fiske farm". dumt spørsmål av meg.

BEKLAGER til de som måtte føle seg tråkket på.

har selv lyst på VF fanget fisk, som ikke er helt normale i butikkene her hjemme, om noen har noen forslag til hvor man kan få tak i, og forslag på arter(ikke nødvendigvis bare maller) så send meg en epost.
Skal du ha tak i VF maller så er Aquamanias på Kløfta like utenfor Oslo et bra utgangspunkt. HAr selv handlet VF L134 av han til veldig gode priser, kontra butikker rundt om.

Ellers så er jo auksjoner et bra sted å begynne, Oslo Akvarieklubb skal jo ha auksjon i slutten av måneden.

Ellers er det jo bare å følge med på salgssidene det, er altid noe nytt og spennende som dukker opp
Eg synes F1 (og F2) helt klart er mer verdt enn mer uspesifisert yngel.
Faktisk verdsetter eg F1 mer enn VF også, men her er nok ikke mange enige med meg
Jeg er enig med deg jeg, for da er fisken tilvendt "norskt" vann, og man slipper også ofte tilvenningsproblemer på fisken som man kan oppleve med VF.

Er nok flere som er enig med deg, kjenner opptil flere jeg hehe. Men på en annenside så er det jo ikke all fisk som det fåes oppdrett på og da er man jo "stuck" med VF
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap