Pterophyllum leopoldi

Uhmm.. eg har alltid sagt at eg aldri skal ha scalare, men det er lov å ombestemme seg, sant? Denne scalaren blirt ikkje så stor som andre scalarer.

Ser for meg to par sammen med en stim kardinaltetra og nokre ancistrus maller.

Det eg er litt bekymra for er vannverdiane mine. Har ph på 7. Rett frå krana har eg 7.5. Så pH vil ligge mellom 7 og 7.5.

Nokon som har erfaringar med denne fisken og kan dele dei?

Kjem til å kjøpe hos den lokale dyrebutikken, dei importerer fisk frå Sverige.
Jeg har 5 VF dvergscalarer i discuskaret mitt. Dem er jo relativt heldige, discusene er under oppforing, med 4 daglige foringer og daglige vannbytter. PH-verdien i karet har steget litt og stabilisert seg på 7.1-7.2, temperaturen er på 29 grader nå, og scalarene tar ikke skade av det. Med en flokk på 5 stkr. så blir det en del jaging innad, men jeg venter på at det skal bli en pardannelse og kommer til å selge de 3 andre. Bortsett fra jagingen er det ingen problemer med scalarene, med vanlige akvarierutiner så skulle det ikke være noen grunn til at du ikke skulle få det til. Det eneste er at dem blir større enn det man skulle tro, så minimumstørrelsen på karet bør være 200 liter. Husk også på at dem trenger mer enn bare vanlig flakfor. Discusgranulat og okshjerte er favorittforet til mine. Lykke til.

Jon
Takk for svar.

Skal bort på butikken i dag og bestille. Eg antar at det ikkje er nokon i sunnfjord som har fire-fem av disse å selge.

Og akvariet er på 375 liter, så fisken får tilstrekkelig plass

Heidi
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap