Endlers eller vf?

Er litt i tvil er dette endlers eller vf?
håper noen kan hjelpe
Det ser ut som endlers. Nå har jeg aldri sett vf før, så jeg er ikke helt sikker. Men de ligner unektelig på mine endlers
ok takk
var det jeg trodde,men var inne på en side i går og da syns jeg fiskene mine ligna mer på de som var vf enn de som var endlers også ligner de ike så mye på de som er på endlers profilen.

har noen yngel som jeg må kvitte meg med etterhvert så da er det greit å være sikker på hva man gir fra seg
De der ligner veldig på VF-ene jeg hadde.
jaha
da ble jeg enda mer i tvil :p
hvordan kan jeg finne ut dette sikkert?
Det er vanlig viltform av guppy.
Stort sett fargene det er lettest å skille dem ettersom jeg har forstått. Endlers er mer fargesterke enn vf guppy.

Fant følgende i en artikkel på nettet om endlers:

There is a lot of confusion to what these fish really are and as of yet have not been formally classified in their 66 years of known existence. They do resemble wild guppies in terms of their size and general shape. The colours of the males are much more striking with slashes of orange, metallic iridescent green and black, all variable in size and intensity. Like most Poecilia species the males are more highly coloured then the females and about half the full adult size. Males grow to about one inch but are intensely coloured to make them stand out. Their dorsal fin may be slightly coloured and they often have one or two extensions of colour on the caudal fin. Females are much larger then the males and have no coloration.

It is unlikely that they are a geographical variant of the original wild guppy. F1 hybrids between the fish can be formed occasionally but they form an infertile hybrid, not the same species at all. They also seem to be more streamlined and have more angular fins. The common name ‘Endlers Guppies’ comes from Professor John A. Endler who put the fish forward for classification in 1975, and their current Latin name stands at Poecilia sp. ‘Endlers’.
Rune Evjeberg
Det er vanlig viltform av guppy.

viltform sier du, vil det si viltfanget eller viltform oppdretta i akvarium?
Jørn Eirik Haugen
viltform sier du, vil det si viltfanget eller viltform oppdretta i akvarium?

Det er det nok ingen som vet. Det står ikke akkurat skrevet på dem
Det er ingenting ved en naturform-mønstret fisk som kan avsløre om den er viltfanget eller om den er drettet i akvarium.
Sannsynligvis er det vel viltform drettet i akvarium den guppyen som er vist på bildene.
Viltform er en naturlig fargevariant, om den er viltfanget eller ikke vet du nok best selv.
Takk for alle svar og all hjelp
Ja, sier seg sjøl, at jeg vet opprinelsen bedre enn dere.. når jeg tenker etter :P hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap