Hvordan få en trerot til å synke?

Hei, jeg lurer på hvordan jeg kan få en trerot til å synke. De har ligget i bløt i et døgn nå uten resultater. Vet dere hvor lenge røttene på truttne før de synker? Har dere noen smarte løsninger på hvordan jeg kan feste røttene til bunnen av akvariet?
Det varierer med hvor hardt treet er (jo hardere, jo saktere trekker den vann). Det kan gå alt fra noen dager til flere uker. Du kan tynge den ned med en stein om du vil ha den ned på bunn med en gang.

Er den ikke større enn at den passer i en kjele, har jeg hørt at koking gjør at den synker raskere
Er akvariet innredet med bunnlag o.l. fra før? Eller er det bar glassbunn enda?
du kan også skru fast sugekopper i rota(med syrebehandlede skruer) og feste de på bunnen/sidene i karet.
Det er også et viktig poeng at røtter er vanskeligere å trutne når de er store og har ligget på land en stund. Med små røtter kan du bare borre ett hull og feste blu på undersiden, med sen.

Større røtter bør trutne bedre, for disse kan røske med seg glassplata\stein etc opp til overflata
Georgfd
Med små røtter kan du bare borre ett hull og feste blu på undersiden, med sen.


Denne må jeg tilstå at jeg ikke skjønte. Hva er egentlig "blu" og "sen"?

hehe om du borrer hull i rota, med en drill, kan du trekke sen (fiskestang-sen) innpå ett bly.

skriveleifer
bly er vel ikke et sjakktrekk å ha i ett akvarium vel?

den rota jeg har i 96 litern, var så tung at den sank så godt som helt ned av seg selv. men kommer vel an på tresorten, min erfaring er at redmoor tar en evighet til å synke, og er noe herk å sage i...
Du kan la den ligge i vann i lengre enn en dag. Jeg hadde min i flere i dager i vann før den endelig sank.

Vi hadde en stor rot som nektet å synke.
Borret mange små hull i de tykkeste delene og lot den ligge i vann flere dager, tror nok det hjalp på ja!
funker det ikkje å ta en liten bår å lage hull inn så langt som mulig da og gjerne fra et lite synlig sted da vil jo vannet trekke fortete inn i kjernen av tre'et.
mona o
Er akvariet innredet med bunnlag o.l. fra før? Eller er det bar glassbunn enda?


Har nettopp tatt i grusen, så det er bunnlag i akvariet for øyeblikket.
Er det ikke best å bare være litt tålmodig? De fleste røtter synker etter noen dager i vann, så unngår du også litt brunfarge og rusk før du putter den karet. Synes ofte nye røtter slipper små biter i starten selv om de blir skrubbet godt. Har hørt og lest om endel "petter smart" triks som ender med at roten ender i armaturet.
letteste du gjør er å lime en tung stein på undersiden av den med akvariesilikon. Gjorde dette for to dager siden med en stående rot.. funker fjell...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap