Kombinasjon guppy, praktbotia, scalare - er dette mulig?

Hei,

Hva mener dere om denne kombinasjonen? Er dette mulig, eller er det bare dumt å prøve?

Skal ha de i et 260 l. akvarium.

Poenget med det store karet er å hode scalarer. Har hørt i etterkant at praktbotia ikke er det beste da...men dette ble anbefalt på dyrebutikken....får byttet de dersom de viser tegn til aggresjon.

Ser i basen her at noen holder praktbotia med guppy ihvertfall, men vet ikke om dette er noe å anbefale.

Anette
Scalare og PB er ingen særlig god kombo. Scalare liker rolig vann og høye kar. PB bør ha langt over middels sirkulasjon og brede kar. Det er ikke alltid antall liter som teller mest! I tillegg kan PB være en finnenapper (dog ikke så ofte). Scalaren vil ikke ha sjanse til å komme unna om Botiaen finner ut at den liker finner. Hvis du går for denne kombinasjonen er det lurt å dele opp karet slik at det finnes både rolige og livlige partier. Vannverdi-messig så passer de ganske godt til hverandre
Takk for info

Har lest mye om dette med PB og scalare, og har funnet ut at det står mye forskjellig. For noen har det gått bra, men vet at det også kan gå veldig dårlig....sa dette i dyrebutikken og ville egentlig bytte de inn igjen (3 PB), men de sa at det ikke var stor sjanse for at de skulle plage scalarene og hvis de gjorde det kunne jeg få byttet de...men da er det jo på en måte for sent da. Synes jeg

Burde jeg bytte de?

Du sier dele inn karet. Jeg har nå 2 pumper, den standard-pumpa som er med og et UV-filter i tillegg. Bør jeg da gjøre det slik at sirkulasjonen i det ene går ned mot bunnen og det andre opp mot overflaten?

Hvem passer guppy best med? Eller har dere andre fisker å anbefale å ha med scalare og evt PB?

Nå spør jeg fælt
Jeg mente at du burde dele inn karet i en rolig og en aktiv del. Dette kan gjøres med f.eks røtter, steiner, måten du plasserer pumpen på etc... Jeg tror nok ikke det vil bli voldsomme problemer artene imellom... det er mer et spørsmål om å legge forholdene til rette for 2 arter som ikke lever på samme kontinent engang, og har vidt forksjellige krav til innredning og sirkulasjon... Men det er slett ikke umulig å få til Men husk på at aggresjon (eller mangel på dette) ikke nødvendigvis er et parameter på om fiskene har det bra...

OK, da skal jeg gjøre så godt jeg kan Noen som mener noe om guppy? Gnåler fælt om guppy her Syns de er veldig spennende, men vet ikke om det passer inn med det jeg har.

Har ett 54 l med to slørhaler, og 260 liter med 3 PB, 1 gibbiceps og 1 ansistrus. (scalarer skal inn her)

Har planer om ett mindre ett med en kampfisk, men dette er ikke ordnet ennå
Guppy går helt fint med både PB og Scalare. Med mindre du ønsker å ta vare på guppy-yngelen. Både PB og Scalare er glitrende yngelspisere... Noe som er veldig bra etter min mening, mtp befolkningsveksten hos guppy! Hvis du får Botia som er finnenappere vil guppyen slite like mye som scalaren.... Men for å være ærlig; så tror jeg ikke det er særlig sannsynlig
Flott, dette høres bra ut Har ingen planer om yngel nei

Syns det er så greit å spørre her jeg, når jeg spør i butikken, så har det så lett for å bli feil....
Jeg har praktbotia sammen med scalare i en 400 liter, og her går det helt utmerket. Ingen finnenapping og de deler gjerne en mallepille. Jeg har også holdt guppy sammen med praktbotia i et mindre kar, og guppy yngelen vokste opp uten at botiaene viste interesse for denne.
Men dette er bare min erfaring, kan ikke garantere at det vil fungere like bra i andre kar.
Èn annen ting:

Jeg har nå 3 PB. Har lest at de bør være opptil 5, mens en dyrebutikk-ansatt sa det holdt med 3. Hva er det beste antallet for en 260 l?

Jeg har også sett at en del (4-5 stk) av de PB de har på dyrebutikken her jeg bor ligger på bunnen av akvariet i et hjørne. For meg ser dette ikke bra ut, men jeg har også lest på nettet at de kan gjøre slikt når de slapper av...er usikker på om jeg tør å kjøpe derfra siden jeg ikke vet om de er syke eller ikke.
Dellfiner
Jeg har praktbotia sammen med scalare i en 400 liter, og her går det helt utmerket. Ingen finnenapping og de deler gjerne en mallepille. Jeg har også holdt guppy sammen med praktbotia i et mindre kar, og guppy yngelen vokste opp uten at botiaene viste interesse for denne. Men dette er bare min erfaring, kan ikke garantere at det vil fungere like bra i andre kar.


Ok, dette høres jo lovende ut Vet at det ikke er noen garanti, men håper sannsynligheten er stor for at det går bra Jeg liker nemlig PB, de er morsomme og livlige fisker. Bare de ikke er finnenappere så, jeg får krysse fingrene
Jeg har 6 stk som stimer, og det er lett å se at de trives best når de er flere sammen. Men husk at de blir veldig store, og derfor synes jeg gjerne 3 stk er nok til et kar på den størrelsen. Det finnes jo mindre botia som kanskje kan være likså bra.
Botiaen er en artig fisk, hos meg går alle og legger seg ca kl 21 hver kveld. Mens alle det andre fiskene surrer rundt parkerer botiaene rundt på ulike gjemmesteder. De legger seg gjerne på siden og blir litt gråaktig(vissen). Til gjengjeld holder de et temmelig høyt tempo resten av dagen.
Bruk litt tid på å observere fisken i butikken før du evt kjøper den.
Dellfiner
Jeg har 6 stk som stimer, og det er lett å se at de trives best når de er flere sammen. Men husk at de blir veldig store, og derfor synes jeg gjerne 3 stk er nok til et kar på den størrelsen..


Tvert imot Jo flere de er, jo mer sprer de aggresjonen innad i arten. 3 stk er altfor lite, og man risikerer at aggresjonen går utover andre arter.
Jeg er ingen botia ekspert, og skal heller ikke utgi meg for å være det, men jeg har hatt dem et par år og jeg opplever dem som ganske fredelige.

Siden fisken kan bli hele 40 cm ville jeg startet med 3 individer i et kar på 260 l og evt utvidet med flere etterhvert hvis det skulle bli behov for det. Men som jeg skrev i forrige innlegg ville jeg nok heller satset på pakistanbotia eller sebrabotia.
Jeg er heller ingen Botia ekspert Men jeg vil påstå at det er viktigere for dem å være i flokk, enn antall liter de får til rådighet. derfor anbefalingen om 6 kontra 3.

PS: Pakistan ville jeg ihvertfall holdt meg unna i dette tilfellet!! Det er av de mere aggresive botiaartene. (på generell basis). Sebrabotia derimot... det er en art som forblir ganske liten og fredelig hele livet

Takk for svar Dellfiner og tender

Ser det ikke er noen fasit på hvor mange PB det bør være, men kanskje jeg skal skaffe et par til ihvertfall. Men da er det vel best å skaffe de før jeg kjøper guppy? Eller vil ikke dette ha spesielt mye å si?
Rekkefølgen på hvem som kommer i karet har nada å si, i dette tilfellet
Jeg har kjørte ett slikt oppsett i åresvis sammen med guramier, en tetrastim og ancistruser. I mitt hode er dette ett vanlig sleskapsakvariumoppsett. Jeg har etterhvert kuttet ut praktbotiane da jeg ser at de faktisk trenger ett ganske stort akvarium (andre har kanskje andre meninger om det). Jeg har også byttet ut ancistrusene med kloreker bare for å prøve noe nytt, det går veldig fint synes jeg, og de er skikkelig flinke til å rydde opp.

Guppyyngel blir deriomot ikke lett uten en skog med hornblad, pistia eller mose.
Helge
Jeg har kjørte ett slikt oppsett i åresvis sammen med guramier, en tetrastim og ancistruser. I mitt hode er dette ett vanlig sleskapsakvariumoppsett. Jeg har etterhvert kuttet ut praktbotiane da jeg ser at de faktisk trenger ett ganske stort akvarium (andre har kanskje andre meninger om det). Jeg har også byttet ut ancistrusene med kloreker bare for å prøve noe nytt, det går veldig fint synes jeg, og de er skikkelig flinke til å rydde opp. Guppyyngel blir deriomot ikke lett uten en skog med hornblad, pistia eller mose.


Takk for tilbakemelding, godt det er flere som har denne kombinasjonen Jeg er veldig usikker på sammensetning av fisk, fordi jeg er redd for at de evt ikke passer sammen og kan stresse hverandre opp. Dette fører igjen til sykdommer osv. Vil prøve å unngå det. Har av erfaring også fått ymse anbefalinger i dyrebutikk, så jeg stoler ikke helt på det som blir sagt der... Har tenkt litt på reker selv, litt spennende, men kan de være i tillegg til ansistrus eller er det istedenfor?

Har dere forresten også tips til hvor fort jeg kan gå fram med innføring av nye fisk i akvariet? Akvariet har idag vært i drift i ca 6 uker. Kjøpte et uv-filter ekstra, dette ble satt igang 27.12.
Ikke sett inn reker med scalare, da blir de fort spist opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap