Hornblad

Kjøpte meg hornblad for en tid tilbake.Det var antydning til alger på noen av "greinene",tenkte at det var noe som fiskene kom til og fjerne.Da jeg tok bort vatten rundt stilken,syntes jeg det lukta ganske sterkt organisk.Plantene såg helt greie ut,så jeg fordelte stilkene på 3 akv,etter og ha skylt dem godt.
I 63-literen kom det ei sterk,organisk lukt etter ei god uke.Bytta vann og lukta ble redusert til vanlig akv.lukt,men den org. lukta kom igjen.
I kveld har jeg tatt bort alle h.blad fra de to akv med fisk.I det 3. er det ikke slik lukt og det får meg til og undres.Det er fra det fiskeløse akv at jeg har bilde.
Etter at jeg fjerna planten,har de to akv fått tilbake den normale lukta.
Jeg lurer på om det er slik at hornblad,uten alger på seg,kan avgi organisk lukt?
Har hatt de tidligere, men kan ikke huske noen spesiell lukt. Bumper ihvertfall tråden din. Kanskje noen andre har merket noe slikt.
Takk for responsen!Jeg har tatt opp en annen sort plante idag og nå tror jeg at det er i bunnsubstratet at lukta sitter.Kan det være normalt at det skal være så sterk lukt fra det?Er det et tegn på at jeg må røske opp i bunnen,jeg har ingen erfaring på den sterke lukta,bare i mildere utgave,og det har jeg ansett som normalt.Tok en vanntest : ph8,gh5,kh4 No2 under 0,3, No3 12,5.Testa med Tetra dråpetest.

Mvh
Hva slags bunnlag har du, grus eller sand? Er ikke uvanlig at det kan lukte litt av bunnsubstratet om det blir for tett og lite sirkulasjon i det. Det ble kanskje merkbart om du var nede å rotet i det når du plantet nyplantene. Kanskje det hadde vært en idè med sandsnegler i såfall.

Jeg ville ikke rotet så mye i bunnen annet enn å slamsuge godt (om du har grus). Det kan ellers fort bli for mye avfallstoffer for filteret å takle på en gang med dertil oppblomstring av nitritt.
Har blanding av 3 typer sand/grus
Kornstr fra nestfinest biltemasand,engelsk elvegr ca 2mm og størst, en grov type svart grus.
Vil gjøre som du sier,for ved ettertanke er det meget sannsynlig at det kan være mye gruff nedi der,da jeg ikke har gravd så dypt ved slamsuging.Skal bestille sandsnegle på zoo`en i morgen
Takk for hjelpa !

Mvh
Det virker som om dyrebutikkene har problemer med å få tak i de malaysiske sandsneglene. Det dukker opp alt mulig annet når de bestiller. Prøv heller å legge ut en annonse under rubrikk og se om det er noen i nærheten av deg som har noen å avse. Hvis ikke kan du gi beskjed så kan jeg sende deg noen. Skulle gå bra om de sendes i en mild periode. Du behøver ikke mange til å begynne med. De formerer seg raskt.
Det skal jeg jammen gjøre,det tenkte jeg ikke på!På butikken snakket vi senest igår kveld om dette at det var så problematisk og få tak i litt spesielle ting.Jeg ville bestille en lotus fra Tropica og endte opp med å få låne planteboka de bestiller fra.Hun ville skrive bestilling men kunne ikke garantere at det kom,dette fordi vi ikke ligger nær nok Bergen eller Trhjem.Der er det ikke probl å få det de vil ha tak i,dumt - men jeg er optimist.
Takker for tilbudet ditt,om det er greit kan jeg ta kontakt om jeg ikke får fatt i snegler på annen måte

Takk igjen!
Skal hente sandsnegler i morgen jeg
Med skrekkblandet fryd skal jeg slippe en ønsket sneglesort i karet.Blir en ny erfaring det
Regnet nok med at de ikke var så vanskelige å få tak i. Håper du blir like fornøyd med de som jeg
Har spredd sandsnegler i mine 3 kar,plundra litt i det fiskeløse karet,der hornblad-planten er høg.Da ser jeg at det brune "belegget",som jeg trodde var faste alger,løsner fra.Det spredde seg i vannet som ei sky,løste seg opp og "forsvant".Kan det være en form for sporer?Kan undervanns-planter sette sporer på samme måte som de over vann?Det var fullt av bittesmå luftbobler i det samme brune for ei god uke siden.Planten vokser og ingen blad har fallt av.Nye lysegrønne skudd på alle greiner.
Det kan ha vært brunalger. Disse dukker helst opp når karet er i ubalanse, for eksempel i et nyoppsatt kar, men vil ikke klare seg i et godt innkjørt akvarium.

Det finnes noen undervannsplanter som slipper sporer, blant annet javabregnen, men jeg vet ikke om hornblad er blant disse.

Lykket til med sandsneglene
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap