Hjelp til varmekolbe

Jeg har en Jager varmekolbe som er umulig å få justert riktig temp på. Nå har jeg puttet oppi to stk tempmålere og begge viser 24 grader. Min varmekolbe står på 20 grader og slår seg på innimellom. Har lest bruksanvisninga og der står det at man kan etterjustere hvis varmekolba viser store avvik. Dette har jeg gjort, justert til 24 grader på kolba, men alikevel slår den seg på. Hvis jeg da dreier på gradeskiva ned til hvor kolba slår seg av så kommer jeg ned til 21. Puttet så oppi en varmekolbe som jeg har liggende, justerte den til 24 grader, den slo seg på, men etter 2 min slo den seg av igjen. Må være noe feil med kolba eller er det noe feil med min oppfatning av justeringa?
Når kobla er på er den alltid litt varmere enn vannet, så den slår seg av litt tidligere enn man skulle tro. Hvis den ikke er underdimensjonert, går det seg til i løpet av noen timer.

Hvilken temperatur ønsker du å oppnå i akvariet?
Inaktiv bruker
Varmekolbene fra Jäger er ikke ferdig kalibrert fra fabrikken, så dette må gjøres selv. Dra opp den blå knappen på toppen av kolben (da fristilles hjulet med tallene på). Vri gradskiven til 24 grader (som dine to termometer viser). Trykk den blå knappen ned igjen. Ferdig Det hender at den blå knappen sitter godt fast, og da kan du bruke en butt kniv f.eks.
Kampfisk: OK. Jeg ønsker meg en temp på 24 grader. Har oppnådd dette, men jeg håper den vil holde seg der stabil. Har i grunn aldri fått til en stabil temp på vannet og lurer på om det er kolba sin feil... Selvfølgelig vil jo varmen fra rommet påvirke temp på karet, men dette vil kanskje ta noen dager på 200 liter, eller? Vil jo alltids bli bittelitt kaldere når lyset er av, men dette bør ikke vil være av betydning......

Torhild: Jeg gjorde dette du beskriver, men alikevel blir det ikke riktig temp. Vannet er nå på 24 og kolba er innstilt på 27. Og enda så er det riv ruskende galt. Må være kolba som er kaputt. Har justert den flere ganger, både opp og ned med den knappen på toppen, dreid hjulet og ja....nei jeg gir opp hele greia og putter den andre kolba oppi.

Takker og bukker for svar
Inaktiv bruker
om vannet holder seg på 24grader når kolba står på 27 så er det vell bare å la den stå på 27grader?, eller hopper vann temperaturen opp og ned?
Det blir aldri stabil temp der inne. Det varierer så altfor mye.
Jeg har sett at det kan forandre seg på 2-3 grader, dog over noen dager. Så jeg tror nok jeg skal pælme den. Fiskene mine har ikke akkurat godt av det skulle jeg tro. Har slitt med sykdom, vet ikke hva det er forresten (la inn en liten beskrivelse under sykdom) så det gjør det ikke akkurat bedre at temp stiger og senker seg slik.
Ok, gjorde en liten test her. Jeg satte kolba på 22 grader - det er 24 grader i vannet - og hva gjorde kolba....jo den slo seg på! Hehe, må jo være gal denne her. Satte den på 26 og da slo den seg av. Nå må jeg nesten le.... Kan det være mulig da? Kanskje jeg har justert for mye på den slik at den ikke skjønner noe ;0)
Synes mer det høres ut som om den ikke er riktig kalibrert, og at det derfor ikke går an å følge det det ser ut som den står på. Mulig du er ine på noe - at all prøving og feiling du har gjort har "rotet det til" litt Kanskje tatt vekk riktig kalibrering for eksempel.

Hvor mange watt er den på forresten?

Hvis du nå vet hvor mange grader det er i karet:
Dra opp den blå pluggen, og la den stå oppe. Vri på gradeskiva til den peker på den tempen som er i karet. Deretter kan du dytte ned den blå tappen.
Eh ja har kanskje klundra litt her. Har dratt opp den knappen, satt den på 24(som er nåværende temp i følge to stk tempmålere) og dyttet knappen ned igjen. Alikevel så er den slik. Kolba er på 150W. Jeg tenker...det er jo elektrisk utstyr som befinner seg i vann og må vel si jeg ikke liker tanken på at det kan være noe feil ved slike ting.
Så lenge kolba holder seg vanntett, er det ingen fare uansett hvor feil den måtte bli.

Hvor stort er akvariet da? 150 W burde jo holde til i hvert fall 100 liter hvis akvariet står i noenlunde normal stuetemperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap