Malaysisk sandsnegle - noen som kan forklare meg adferden deres?

Jeg har fått meg malaysiske sandsnegler og skjønner meg ikke på adferden deres. Plutselig ligger de bare oppå sanden og ser døde ut. Er de det? Jeg vil ikke ha døde snegler i karet og er veldig påpasselig når det gjelder det, siden jeg har hørt at de er nitrittbomber.
Men, er det noen som kan forklare meg adferden deres best mulig slik at jeg kan lære meg å kjenne de best mulig.
Å forklare hele adferden til en art kvalifiserer vel gjerne til doktorgrad og sånt, så jeg tror ikke du skal ha for høye forhåpninger om det.

Her er noen lenker:



Hehe, kampfisk Det var vel ikke meningen at det skulle høres sånn ut. Jeg må bare vite mer om de så all info tas med takk
Hos meg er de stort sett nede i sanda.
De kommer opp over sanda ved vannbytter, og ved mating av fiskene. Da kryper de frem og tilbake, og lager fine spor etter seg i sanda.
Ellers ser jeg fint lite til de.
Samme erfaring her som Remi H.

De er også mere synlige i nyetablerte akvarier, og årsaken til dette er naturligvis at det ligger lite mat for dem nede i bunnlaget da. Etterhvert som karet blir innkjørt og sandsneglene finner mer og mer mat i sanden, vil de bli mer usynlige og forsvinne ned i dypet
Jeg må nok følge med mere før jeg kan si noe kanskje ... blir bare litt stressa fordi at jeg ikke kjenner de
Om du er i tvil om de lever eller ikke så kan du ta de opp og lukte på de. Døde sandsnegler lukter ille.
Ok. Takk for alle svar

Nå ser jeg dem ikke mer, men ønsker fortsatt å lære mer Får vell bare fortsette å lese.

Når snegler dør, hender det at de dør under sanden? Det er vell ikke noe sjakktrekk, med tanke på nitritt?
Et godt innkjørt akvarium skal fint takle såpass, men uansett så virker det som døde snegler blir fortært av sine artsfrender temmelig fort :b
Ok, det var jo bra (på en måte)
Kan jeg ha en eplesnegle i karet sammen med de sandsneglene?
Christin.h
Kan jeg ha en eplesnegle i karet sammen med de sandsneglene?


Ja, det er ingen problem.

Her hos meg går sandsnegler og eplesnegler sammen i flere av karene, uten problemer.
ok Så fint. Har nemlig lyst på noen som rydder opp oppå sanda også
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap