Palett med utstående øyne + svulst

Har et rellativt nystartet akvarie, satte fiskene i for ca en mnd siden. ganske snart begunte vi å se lek hos palett paret. Første juledag kom ca 30 yngel ut fra hulen sin.

Ellers i akvariet har vi to maller (viltfanget ansistrus) og 9 vf hengeli rasbora. palett hannen har vært noe agressiv mot disse fiskene men bedre en jeg ventet. har jaget dem vekk om de kom for nærmt. Dette har avtatt mye mot ancistrusene de siste dagene men fortsatt noe mot rasborane.

denne uken har jeg merket at øynene hannes står litt ut og i dag ser jeg at det er en skikkelig byll/kul under det ene øyet. det tyter virkelig ut. Han virker ellers til å vere i grei form, opptrer som vanlig.

Er det noen som vet hva dette kan være? Hva skal jeg gjøre? Bør jeg avlive den?

Setter stor pris på hjelp!!
Hei.
Har du sjekket vannverdiene (nitrit og nitrat)?
Uansett kan det være lurt å skifte 1/3 av vannet hvis du ikke har gjort det de siste dagene. Rent vann er ofte god førstehjelp.
Siden du har yngel så pass på at det ikke legger seg kaldt vann på bunnen i karet.
Jeg vet ikke om det der er "Pop-eye" eller svulst. En svulst vokser sakte så da er det kanskje det første?
Står litt om sykdom og Pop-eye (utstående øyne) her:
Sykdom i akvariet
Hei
Tusen takk for svar. Har skjekket nitrit jevnlig og hatt vannbytte min en gang i uken siden oppstart. Er så og si nybegynner men har forsøkt å følge de råd og tips jeg har kommet over.

Skjekkat alle vannverdier på nytt nå:
PH = 8 KH = 4 GH = 6 N = 0 Verdiene har holdt seg så og si stabile hele tiden.

Skiftet også ut ca 1/3 av vannet nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap