Myntverdi

Hei.

Jeg fant en isboks med mange gamle mynter i, både Norske og utenlanske. Jeg lurer litt på verdiene på de forskjellige. Er det noen som vet noen bra sider hvor jeg han finne det ut ?
Eller er det noen her inne som hvet noe om verdier ? Har hørt at det er noen årganger av norske 2 øringer, noen som vet ha de er ?

Men håper at det er noen som ha noen gode sider som jeg kan finne ut.
Vi hadde en helt full isboks, med blandt annet over 500 norske 10øringer som ikke er verdt noe.

Håper på svar, kanskje jeg blir rik ?
du kan jo prøve å låne en bok på biblioteket eller ta de med til din lokale mynt/frimerkebutikk; )
Ja, jag har tenkt å ta meg en tur på Bibloteket å låne en bok.

Jeg lurer så på hva for en årgang med norske 2-øringer som har s høy verdi. Har noen fra 1907 som jeg tenker at jeg kan få en del for.
verdien av gamle mynter blir styrt av etterspørsel, årgang og hvilken stand den er i, dvs riper, fettflekker osv.
å om de er flekkete ikkje lekk de i ketchup, eddik og andre kjerring råd. nåtidens mynter tåler dette, men de gamle reagerer med disse syrene som div stoffer inneholder og det er en stor sansynlighet for at de blir verre enn de var.
Var det 1968 som var årgangen på de to-øringene som er litt ekstra verdifulle...?

Sjekk det opp, for dette er noe jeg bare svakt husker fra jeg var barn og vi samlet litt på mynter

REDIGERT:
Jaggu meg har jeg god hukommelse! Hehe!
Her er en avisartikkel om mynter, og det ER toøringen fra 1968 som er verdifull

Og her er noe fra NRK om den to-øringen fra 1968.

Utdrag fra avisartikkelen:

"
– Men hva med en 2-øre fra 1968 – som vel også kan skjule seg i skapet, kjelleren eller på loftet?

– Hvis noen finner en 2 øre 1968 på et syltetøyglass, ja så har man gjort et scoop. Den har en verdi på rundt 8000 kroner – ubrukt. Men personlig tviler jeg på at noen lenger finner denne kuriøse mynten tilfeldig.

– Hvorfor ikke?

– Fordi 2-øringen fra dette året ikke var noen sirkulasjonsmynt. Den ble kun gitt ut i årssett, sier Stylo og byr på detaljene:

– 1167 eksemplarer av 2-øren ble sammen med de øvrige 1968-myntene pakket i mykplast-gavesett, de øvrige 2300 i hardplast-sett. I dag – 36 år etter – er det kun et 50-talls av de totalt 3467 2-øringene man ikke vet hvor befinner seg. Og grunnen til dét kan ganske enkelt være datidas småbarn som sprettet fars gavepakke for så å «stjele» 5-kroningen. Fem kroner var som kjent mye penger den gangen, påpeker Jan Erik Stylo. "

Du kan også lese litt på Samlerforum.no, underforumet Mynt og Seddel
kjøpte hær i sommer noen litt spessielle mynter av en kompis sån bare for å ha, de er fra norge undre andre verdenskrig, dvs de har den tyste ørnen som holde hakekorset.

etter litt om og men kom jeg meg med til den lokale mynthandleren for å høre om de var verdt de 50 kronene jeg hadde betalt for de og det viste seg at den ene hadde en verdi på 3000kr så man kan jo si at jeg var mildt sakt fornøyd med kjøpet^^

har de endabare for å la verdien godjøre seg i enda noen år; )
Tilfeldig bekjentskap
© May Conny Darup
Reklame for plussmedlemskap